Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Det er jo ikke enden på dit sexliv. Fjern tabuet og skriv dine tanker.
fillelul
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. maj 2010, 15:10

Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af fillelul »

Hej derude

På forhånd tusind tak til alle som skriver og besvarer herinde - det er en kæmpe trøst og hjælp synes jeg :o)

Jeg fik konstateret herpes 2 for godt en måned siden. Har druknet mig selv utallige gange under dynen og gør det stadig. Synes det er en rigtig voldsom ting at få konstateret.

Jeg er single og rodede lidt rundt på en fyr, som ikke vidste han var smittet og hammeren faldt. Intet at gøre ved nu.

Nu har jeg så mødt en super dejlig fyr - han kunne så godt have dukket på for 3 mdr. siden. Det ville have ændret mit liv totalt. Igen...intet at gøre ved.
Men nu er jeg jo nået til det punkt med denne søde fyr, at vi har svært ved at holde os fra hinanden seksuelt. Jeg har fortalt ham - tudbrølende, at jeg er smittet og hvad jeg tror, at det indebærer. Hans reaktion var kram, trøst og syntes det var vildt uretfærdigt. Men han er glad for mig og mener, at vi bare må jo forholde os til denne virus. Fantastisk indstilling, som jeg slet ikke er nået frem til endnu haha.

Så nu kommer mine spørgsmål endelig:
Hvordan skal vi dyrke sex for mindst muligt at smitte ham?
Kan jeg kun smitte ham, hvis han rører ved en blære?
Kan han ikke blive smittet i områderne omkring blærerne -eks. inderlår, røv, mave?

Personligt har jeg ikke rørt mig selv "dernede" siden jeg fik det konstateret. Er utrolig bange for at flytte smitten.
Er det igen kun væske blære som smitter?

Og så lige en generel sviner til det off. system : Hvorfor pokker er der så ringe information omkring dette emne. Gang på gang hører og læser jeg om folk, som har fået mangelfuld info hos deres læge. Og samtidigt synes jeg, at det er forkasteligt, at der ikke kommer en prof ind over vedr. det psykologiske.
De fleste ny mistede går jo psykisk ned i starten. Det er sq da kun takket være erfarne folk herinde, at man kan holde hovedet ovenvande. Endnu en gang tak til Jer :o)

knus fra fillelul

Lulu
Bidrager
Bidrager
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. okt 2009, 04:21

Re: Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af Lulu »

Jamen, velkommen til denne lidet attraktive klub. Jeg kan kun starte med at sige at du har den rigtige indstillingen til tingene - der er intet du kan gøre ved at du er smittet, så det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger. Ellers bliver det hele sgu en anlese for deprimerende.

Som dig har jeg også selv fundet stor trøst ved at læse indlæg mm herinde, for som alle herinde ved er sundhedsvæsenet ikke meget bevendt i denne sammenhæng. Jeg tror en del af dette skyldes at herpes kan vise sig meget forskelligt patienter i mellem, men der er dog nogle gængse ting der stort set altid gør sig gældende.

Du kan starte med at trøste dig med at det første udbrud altid er det værste. Herpes fader ofte ud med alderen, og i takt med at du lærer sygdommen at kende i DIN krop får du gradvist mere og mere magt tilbage. Kan du lære at genkende dine symptomer ligeså snart du får dem, kan du tage et udbrud i opløbet og blive stort set symptomfri (egen erfaring).

Lad os tage udgangspunkt i at du har en fantastisk og forstående kæreste - hvor er det dejligt at høre :-)

Mht sex - så ingen (!) sex under et udbrud. Udbrud vil sige væskende blærer. Det er væsken i blærerne der smitter, så ja i princippet skal der direkte kontakt til før det smitter. MEN...der er desværre noget der hedder viral shedding, som betyder at herpes kan smitte i op til 5% af den (samlede) udbrudsfri periode. Dvs at du kan smitte uden at have et udbrud. Personligt synes jeg at man skal slappe lidt mere af omkring disse 5%, og min egen holdning til den procentdel er at chancen for at smitte umiddelbart før og efter et udbrud nok er større en i den lange mellemperiode. Altså, hvis man ikke er opmærksom på om udbruddet er lige oppe over, elel rhvornår blærerne egentlig er tørret ind. Hvis du forstår? Det er jo ligesom med p-piller - de er 99% sikre, men den sidste 1% skyldes jo dem som ikke tager dem korrekt. Det samme princip kunne jo gælde her. Igen, det handler om at være påpasselig og lære symptomerne at kende. Men derfor mener jeg stadig man er forpligtiget til at gøre en kommende partner opmærksom på de 5%, for der er stadig noget der hedder viral shedding. Ingen tvivl om det. Så må det jo være op til ham at vurdere om han vil bruge kondom eller ej uden for udbrud.
Det er set før at folk smitter sig selv fra et sted til et andet. Herpes er ekstremt smitsomt ved udbrud. Fordi herpes jo ofte er placeret i ydreområder af kønsdelene, er et kondom ikke altid dækkende, og den store hud-hud kontaktflade under sex gør at han godt kan blive smittet fra en væskende blære selvom han har regnfrakken på.

Min egen historie er at jeg desværre havde et forhold til et rigtigt røvhul, som smittede mig med vilje (undlod at sige at han var smittet) - for så var der jo ikke andre der ville have mig, og jeg ville være nødt til at blive sammen med ham. Wauw, for en psykopat :-O Nåh, men som du selv siger - nu har jeg herpes, og intet at gøre ved det nu. Min nye kæreste tog det sgu også i stiv arm da jeg fortalte ham det (tudbrølende som dig). Han søgte selv lidt om emnet på nettet og sagde så til min store overraskelse: Så er det jo heller ikke værre! Jeg har informeret ham om den lille smittefare udenfor udbrud mv, men han har SELV valgt at vi har sex uden gummi. Det var hans beslutning ikke min, men han skulle ikke en gang tænke over det to gange. Min store fordel er at jeg kan styre min herpes ret godt - jeg er stort set udbrudsfri og jeg får tilsyneladende udbrud på hånden i stedet for forneden...?!? Har fået forneden de to første gange, og aldrig siden..? Nåh, men jeg har IKKE smittet ham og tror på at jeg også kan undgå det fremover. Hvis jeg er den mindste smule i tvivl om der er noget på vej, kommer kondomet på (jeg insisterer!). Vi har et fuldstændig normalt sexliv, og herpes hindrer ingen sexuelle udfoldelser hos os. Faktisk glemmer jeg tit jeg har herpes - så lidt fylder det i mit liv efterhånden. Der kommer du også hen, bare vent :-)

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af tjow »

[quote="fillelul"]
Hvordan skal vi dyrke sex for mindst muligt at smitte ham?[/quote]

Ved at undgå sex, når du har et udbrud og ellers bruge kondom, når du ikke er inde i "stabilt udbrudsfrie perioder".

[quote="fillelul"]Kan jeg kun smitte ham, hvis han rører ved en blære?
Kan han ikke blive smittet i områderne omkring blærerne -eks. inderlår, røv, mave?[/quote]

Ja, det med smitten er ikke den store videnskab - når du har udbrud, så skal han holde sig fra væsken fra blærerne og vistnok også alle andre væsker i det kønslige område (dvs. skedesekret osv.)... men altså - vask hænder, hvis I kommer i kontakt med det. Der er mange, der har haft væsken på sine fingre, uden at det er blevet til en smittet finger :-) Så vask hænderne, når der er grund til det.

Mht. det offentliges systems ansvar i denne her forbindelse, så kunne jeg ikke være mere enig. Der skal mere fokus på herpes. Måske er argumentet, at den er så harmløs og... udbredt? (Hehe, holdbart argument....)

Gæst

Re: Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af Gæst »

Tusind tusind tak for Jeres svar. Det er jeg rigtig glad for :o)

Synes det er lidt af en junglen at blive introduceret for det her herpeshalløj ;o)

ville
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26. jul 2010, 10:09

Re: Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af ville »

jeg blev smittet af en kvinde (mundsex). Hun ønskede ikke efterfølgende at lade sig undersøge. Min "point" er:
Det handler om at vise ansvar. Være ærlig omkring at man har herpes. Efterfølgende vil man blive opfattet som bedrager.

jeg var helt nede et år ..efter jeg fik konstateret herpes, følte mig uren. Men tænker ikke så meget over det mere. Men igen: Ærlighed.
Er der en klub, hvor folk kan mødes - samtaleklub?
venlig hilsen

Niels A

bagklog
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. jul 2010, 14:23

Re: Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af bagklog »

Tusind tak til Lulu og Tjow. Som ny smittet er jeg på herrens mark og er glad at for at I giver mig håb om at jeg kan have et normalt liv med kæreste og sex, på et tidspunkt i hvert fald...

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af tjow »

[quote="bagklog"]Tusind tak til Lulu og Tjow. Som ny smittet er jeg på herrens mark og er glad at for at I giver mig håb om at jeg kan have et normalt liv med kæreste og sex, på et tidspunkt i hvert fald...[/quote]

DÉT kan du :-) Og du skal bare være tålmodig. Det er superduper hårdt i starten, og det hårdeste ved det, er, at det er et tabu. En dag er du totalt ligeglad og afslappet omkring det - som jeg. Men i starten ville jeg da også i perioder "låne en pistol" (dog ikke). Meeen det er jo for galt, for herpes er i småtingsafdelingen. Irriterende, men en småting, som man bare skal få styr på. Kroppen gør det største stykke arbejde, så man må bare være tålmodig først og fremmest.

CryBaby

Re: Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af CryBaby »

Jeg sidder med en masse af de samme spørgsmål, har ikke turde dyrke sex med min kæreste de sidste 6 uger siden jeg opdagede at jeg var smittet... Utroligt nok, så er han den eneste der kan have smittet mig, og han har ingen spor af sygdommen.

Jeg forsøgte at snakke med sygeplejersken om det, hun anbefalede at jeg holdt informationen om Herpes for mig selv medmindre jeg var i faste forhold (Har et ret øh aktivt sexliv), men igen anbefalede hun at jeg ALTID brugte kondom, holdt mig fra oralsex og det efterlod mig mere forvirret end før, hvordan kan jeg have et normalt sexliv, altså, evt. gå i byen og score, og dyrke sex med ham uden at informere ham i så fald?
Hvordan siger man til en fyr; "Nå jo, du skal vaske dine hænder straks efter du har givet mig finger, og hvis du "går ned på mig" Så skal vi lige bruge noget husholdnings film (Sygeplejerskens råd - WTF)"
Jeg vil ikke på nogen måde risikere at smitte andre, og jeg vil heller ikke smitte mig selv andre steder... Men igen, jeg vil ikke sætte mit sexliv på pause og min kæreste er ved at blive utålmodig...

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af tjow »

Din sygeplejerske har mildest talt været hysterisk ift. alle de læger, jeg har snakket med. Lægernes argument har lydt noget i stil med, at de fleste mennesker har herpes i en af varianterne, og så er det bare, om man tilhører den heldige (din kæreste) gruppe eller uheldige (dig og mig), som får udbrud... de heldige har virussen liggende latent, og det er nok også tilfældet for din kæreste. Derfor ville jeg tolke jeres situation som, at han bare ikke tilhører typen, der får udbrud - dem er der mange af. Og derfor burde det heller ikke være så farligt at have hverken den ene eller anden form for sex. Husholdningsfilm ville jeg aldrig nogensinde begive mig ud i :lol:

Mine læger har selvfølgelig også anbefalet kondom, men ikke til en fast partner. Men det giver jo sig selv, at man ikke skal have sex under udbrud - så beder man selv om det i hvert fald.

Du skal bare leve et almindeligt sexliv og bruge kondom under alle omstændigheder, når det ikke er en fast partner.

CryBaby

Re: Hvordan dyrker man lige sikker sex med herpes 2?

Indlæg af CryBaby »

Syntes også virkeligt at husholdnings filmen var en nederen idé!

Jeg vil også være en af de heldige!!! :D

Besvar