Immumsystemet: Ny forskning D-vitamin er afgørende

Har ernæring en indflydelse på dine gentagne udbrud ?
Besvar
1956
Helgen
Helgen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 6. jun 2010, 07:16

Immumsystemet: Ny forskning D-vitamin er afgørende

Indlæg af 1956 »

Hej

Det er "selvfølgelig" vores immumsystem der burde reagere og håndtere et virusangreb - ny forskning peger på at D-vitaminet er afgørende herfor - kan anbefale denne glimrende artikel fra Københavns Universitet fra foråret 2010: http://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2010/2010.3/dvitamin/

Artiklen forklarer hvorfor og hvordan det er at immumsystemnet virker ifht. f.eks. virusinfektioner - herunder at efterfølgende virusudbrud genkendes af immumsystemet, der så gerne skulle kunne reagerere og nedbryde pgl virus og dermed gøre udbrud mindre.
Men det forudsætter altså tilstrækkelige mængder D-vitamin i blodet for at pgl. T-celle kan gøre sit arbejde ordentligt.

I herpessammenhæng kunne det da give en forhåbning - fordi netop D-vitamin vist er det vitamin vi oftest mangler - specielt i den mørkere del af året og her mod det høje nord - og når vi måske ikke spiser så meget kost med tilpasse mængder d-vitamin.

Selvfølgelig gør D-vitamin det ikke alene - men kan altså være den mest begrænsende faktor - immumsystemet er jo netop dybt afhængig af både psyke, den generelle sundhedstilstand, biokemien og kost og ernæring

Et par andre seriøse og interessante artikler om D-vitaminet findes her:
Fra Dansk Biokemisk Forening: .http://www.biokemi.org/biozoom/issues/526/articles/2406

og fra Videnskab.dk

http://videnskab.dk/composite-3975.htm
»Vi har opdaget, at immunforsvarets dræber-T-celler er lige så afhængige af D-vitamin, som en bil har brug for et bilbatteri for at kunne starte. Med andre ord: Uden D-vitamin kan dræber-T-cellen ikke komme i gang med sit arbejde,« siger Carsten Geisler.


NB

Det skulle ikke undre mig om D-vitaminer har en betydning ifht. lysin og arginin problematikken, for så hænger tingene jo rigtig fint sammen - er der nogen, der ved noget om det?

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Immumsystemet: Ny forskning D-vitamin er afgørende

Indlæg af tjow »

Hej!

Jeg synes, det er en brav research, du har gang i. Men jeg selv har for længst droppet alle de smarte kostråd af følgende årsager:
- Vil ikke være afhængig af bestemte madvarer/tilskud. Det er slemt nok at være afhængig af piller, når udbrudene kommer, hvilket de gør for mig
- Jeg vil spise, hvad jeg har lyst til, og dropper ikke f.eks. nødder, fordi de har et højt indhold af arigin. Nødder er en super kilde til vegetabilsk fedt, og er derfor godt i forhold til mit hjerte og kredsløb og sådan. Det er nu engang vigtigere at have en krop, der kan pumpes blod rundt i, end at være herpesfri.
- De generelle ernæringsmæsige kostråd står af samme årsag højere prioriteret på min liste. Lev efter madpyramiden, dyrk motion, vær glad, få ikke for mange af bestemte vitaminer/mineraler/metaller - det skaber KUN rod i systemet... en rod, som nok på sigt viser sig at have negativ indflydelse på herpesudbrud... derfor: giv kroppen det, en krop har brug for, og så skid på, hvad din herpesvirus vil have...

:-)

1956
Helgen
Helgen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 6. jun 2010, 07:16

Re: Immumsystemet: Ny forskning D-vitamin er afgørende

Indlæg af 1956 »

Jeg er MEGET enig med dig i at herpesproblematikken først og fremmest skal løses gennem livsstil - altså den sunde kost, søvn, og alt det vi kender.

Mit indlæg om D-vitaminer var ikke tænkt som propaganda for at vi nu skal til at indtage d-vitaminer som enkeltpræparater - det vil forventelig blot medføre en eller anden ubalance?

Artiklen handler om at de fleste mennesker er i underskud med d-vitamin. Den nye opdagelse går på, at så kan der blive problemer med immumsystemets "hukommelse" - altså dets evne til at "huske" hvornår det skal sætte ind og reagerere - altså se at få "ædt" de der vira - der bør huskes af kroppen som fremmedlegemer - altså noget immumsystemet skal reagere på.

En anden d-vitaminproblematik er at vi sådan som jeg forstår det, ligger under internationale anbefalinger af det daglige behov - dette kombiberet med at vi bor så højt mod nord, og dermed ikke får så meget sol - og dermed ikke selv producerer d-vitamin, kunne måske indikere og skabe en forhåbning om at fokus på at få tilstrækkelig D-vitamin - gennem kost og sollys og måske en god blandet vitamin og mineralpille - måske ville kunne hjælpe nogle. Som et generelt forebyggende tiltag.

Hvis der nu var forskning på hvornår folk får herpesudbrud - så kunne det jo være, at disse er hyppigere om vinteren og foråret hvilket kunne indikere at D-vitamin kunne have en betydning ifht. immunsystemets evne til at hjælpe kroppen med selvhelbredelse.

Min intuition siger mig også at lysin/arginin-problematikken ikke "holder vand" - der må være tale om en tredje overset faktor ifht. kroppens omsætning - pudsigt om det kunne være d-vitaminet. Måske kan der også være tale om en anden ubalance i kroppen, der gør at omsætningen ikke fungerer. Eller en uheldig genetisk kombination????
(Fra Forskning i tuberkolose har man fundet ud af: L-arginine and vitamin D might have the potential to enable shorter duration of treatment, reduced infectivity and improved response in drug-resistant TB.) Men dette betyder jo slet ikke at det kan hænge sådan sammen med herpes.

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Immumsystemet: Ny forskning D-vitamin er afgørende

Indlæg af tjow »

Genialt... - dvs. måske ;-)

NEMLIG - har selv langt færre udbrud om sommeren end om vinteren, og jeg går ikke i solarie, men nyder solen om sommeren. Tror faktisk på, at der kan være noget om det her. Men alt med måde, og ja - om vinteren er man som nordbo i underskud.

Spændende, spændende er det. Tror jeg vil være opmærksom på D-vitaminerne.

1956
Helgen
Helgen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 6. jun 2010, 07:16

Re: Immumsystemet: Ny forskning D-vitamin er afgørende

Indlæg af 1956 »

[quote="tjow"]Genialt... - dvs. måske ;-)

NEMLIG - har selv langt færre udbrud om sommeren end om vinteren, og jeg går ikke i solarie, men nyder solen om sommeren. Tror faktisk på, at der kan være noget om det her. Men alt med måde, og ja - om vinteren er man som nordbo i underskud.

Spændende, spændende er det. Tror jeg vil være opmærksom på D-vitaminerne.[/quote]

Man kan også tænke på en anden måde:
Der er mange der skriver om forkølelsessår Herpes Simplex 1 at de får udbrud af for megen sollys - altså dette kan fremkalde et udbrud. (jeg tænker, at det måske også kan være med til at helbrede det) (det kan også være at dette virus får huden til at blive lysfølsom????)

Jeg kan ikke finde tilsvarende for Simplex 2 - alså herpes i de genitale områder - hvilket vel også er naturligt nok idet vi går tildækkede - og disse kropslige områder sjældent ser "dagens lys"
Man kan tænke på - hvorfor netop Herpes Simplex 2 virus har fået så stor succes i disse kropslige nedre regioner - der må helt klart være tale om en eller anden form for biologisk tilpasning.

Eet er at sollys og solarielys får kroppen til at producere de så nødvendige d-vitaminer - og disse må vel cirkulerer rundt i kroppen og virke alle steder?
Men uv-lys fra solen og solarie har jo også en virusdræbende effekt - virus dør simpelt hen når de udsættes for tilstrækkelig eksponering. Dette skal selvfølgelig sammenholdes med at vi også ved at for megen solbadning og solariebrug også kan skade huden - alt er en balance.

Men ud fra en Darwinistisk tankegang kunne man forestille sig, at netop Simplex 2 virus har valgt at slå sig ned et sted på kroppen - hvor det meget sjældent udsættes for sollys.
Der er en hel del forskning i at for meget sollys og solariebrug er ødelæggende og kræftfremkalndende - men hvad er den tilpasse balance? -er det ikke lidt sundt - lidt styrkende for hud og andet at få bare lidt sol?
Man kunne f.eks. antage at bare lidt sollys er med til at styrke huden på den måde at Simplex 2 virus ikke så let kan komme til at overtage styringen af hudcellerne.
Om simplex 1 - forkølelsessår kunne man antage at dette virus får huden til at blive lysfølsom og reagerende og sårbar over for sollys - der jo er svært at undgå på læben - og derved har virus større mulighed for at overtage cellestyringen - fordi huden bliver mindre modstandsdygtig?????

Det er gætteri - men det kan ærgre mig, at der ikke forskes mere i noget så mange mennesker er plaget af.

1956
Helgen
Helgen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 6. jun 2010, 07:16

Re: Immumsystemet: Ny forskning D-vitamin er afgørende

Indlæg af 1956 »

Faldt lige over denne forskningsartikel der fortæller om sammenhængen mellem herpesinfektion og T-cellerne i immumsystemet.
Det ser ud til at den nyere forskning viser at herpesvirus kan inficere T-cellerne - så de lader Herpesvirus være i stedet for at æde dem op.
Artiklen er fra juni 2009 - altså før de nye opdagelser om D-vitamin og T-celler blev kendt.
http://jvi.asm.org/cgi/content/full/83/ ... d=19339346

Der er mere af samme skuffe her også fra 2009:
http://www.nature.com/ni/journal/v10/n5 ... .1718.html


og se så lige her - når man er lidt grundigere med søgning på D-vitamin og herpes - forskning fra det seneste år:

http://www.futuremedicine.com/doi/abs/1 ... alCode=ijr

Min fornemmelse siger mig at det vil være fornuftigt at få kigget på om man får tilstrækkeligt med D-vitamin - enten gennem solen, i kosten eller som tilskud - eller i kombinationer. (Jeg ved ikke om alle d-vitaminer er lige gode) Man må jo heller ikke få for mange d-vitaminer - så det er en balance.
Endvidere har jeg på fornemmelsen, at det ikke er skade til at få lidt sollys eller lidt solariebelysning på de nedre regioner hvis man er ramt af Herpes Genitalis. Det er et spørgsmål om det ikke i beherskede mængder vil være styrkende for de immumsystemets arbejde i de hudområder der er ramt? Altså man kan jo tænke over, hvorfor det er at Herpes Genitalis netop har så stor succes i netop de hudområder der kulturelt betinget er tildækkede for solen ???? Er det kun fordi vi er blevet smittet der?

Ole Nielsen

Re: Immumsystemet: Ny forskning D-vitamin er afgørende

Indlæg af Ole Nielsen »

Endelig et forum, hvor Herbes seriøst vendes og diskuteres. Jeg har i ca. 2 år haft Herbes i det ene øje og er i den grad plaget af det. Jeg har specielt udbrud om efteråret, resten af året er ikke så slemt. Men det er også betinget af at jeg spiser Aciclodan 400 mg morgen og aften. Om efteråret har jeg typisk 6-7-8 udbrud kort efterfulgt af hinanden, hvorimod jeg resten af året har længere perioder imellem. Ca et udbrud hver 6-7 uge. Jeg har været ved forskellige øjenlæger, bl.a Glostrup special øjenafd. Desuden har jeg været hos et team på Amager der hedder Naturterapeuterne. Men ingen af disse kunne rigtig gøre noget vedvarende for mig. Nu vil jeg prøve D-vitamin efter en snak med min lokale dygtige apoteker på Søborg apotek og så desuden tage en gang sol en gang imellem.
Vemder tilbage med resultatet om 6 mdrs tid.
MVH Ole Dines Fogh Nielsen
Mail: malthevon@hotmail.com
PS skriv gerne hvis der mangler forsøgs personer!

Besvar