Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Det er jo ikke enden på dit sexliv. Fjern tabuet og skriv dine tanker.
Denskjulteherpes

Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af Denskjulteherpes »

Kære alle,

Jeg fik i sommers konstateret herpes efter at have forelsket mig på en ferie. Det var et rigtig slemt udbrud på kønsdelene med Herpes Virus 1 (altså, den der også kan ramme på munden). Jeg har dog aldrig mærket noget til sygdommen siden og føler mig derfor ikke ramt af herpessygdommen i hverdagen. I mit hoved, har jeg den egentlig ikke, på nær lige, når mine tanker så falder på mit sexliv og næste gang, man ønsker at gå i seng med én. Jeg har ikke været i seng med nogen siden, fordi dette skræmmer mig af helveds til. Mest fordi jeg ikke helt forstår, om man smitter, selvom man ikke har udbrud længere? Kan man mærke alle sine 'udbrud' eller kan det godt være skjult? (jeg kunne jo ligesom hverken se eller mærke det på ham jeg fik herpes af, vel og han siger stadig, at han ikke vidste det...). Og så hele det moralske dilemma... Skal man fortælle det? Jeg forestiller mig en scene, hvor man tager en seriøs snak men en fyr, og ...
1. fyren styrter ud af døren.
2. fyren smiler, nikker og man ser aldrig mere til ham igen.
3. fyren fortæller det til ALLE hans + mine venner på facebook.

Er jeg bare åndssvag eller hvad? Føler virkelig hele mit sexliv er forandet. Jeg har afholdt mig fra at gå i seng med nogen eller opbygge et forhold lige siden, men det kan man jo ikke blive ved med. Hvad har I andre gjort? Har I nogle gode råd? Er der nogle der har oplevet at smitte andre, selvom de ikke havde nogle tegn på Herpes længere?

Bonusinfo: Jeg har aldrig nogensinde haft herpes i munden, har et ret godt immunforsvar - er aldrig syg, spiser generelt sundt og dyrker også regelmæssig motion. Lever ellers et ganske normalt ungt liv med fest, fyre og alkohol. Er glad og tilfreds. Men jeg frygter virkelig, at jeg kan smitte andre eller at det en dag vil komme igen med 1000x tilbagefald. Hvad har I af erfaringer?

Tusind kys og krammere herfra. Genialt forum om et svært emne...

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af malou85 »

Nej for fanden, du er langt fra åndssvag :D Jeg har det faktisk helt som dig - jeg har også type et og ens sexliv bliver da forandret.

Jeg var i helt nyt forhold med min nuværende kæreste, da jeg fik mit herpes konstateret - jeg havde allerede da en god fornemmelse af den søde mand, men var stadig usikker på, om han ville kunne leve med det. Det var jo for fanden herpes :o

....tænkte jeg dengang. Idag er jeg mere "ja, det jo for fanden bare herpes" :D

For det første har jeg været i mit forhold i 2 år nu, og har til dags dato ikke smittet min kæreste . Jeg har lige haft mit, hvad jeg tror, er mit andet eller trejde udbrud. Og det sætter virkelig gang i "fuck vi må ikke engang lækker i ske, skat" - ellers er jeg opmærksom på udbrud, men dyrker min sex, som sex skal dyrkes :D Dog var vi ikke så meget oralsex, som tidligere, min kæreste er åbenbart gladere for dilleren end tungen :lol:

For det andet har jeg i en pause fra min kæreste, været i seng med to fyre. Jeg fortalte begge, at jeg havde herpes, og begge valgte at gå i seng med mig. Det er ret gode odds ik? :D

Hvis de løber væk som tøser, så lad dem rende, dog heppede på at de snubler i deres fine højhælede. Hvis nogen idiot er så hjernevanskabt, at de overhovedet kunne finde på at dele så privat en information på facebook, så er jeg sikker på, at størstedelen af de mennesker, der læser det, tænker mere om ham end om dig :)

Og der findes så søde, dejlige fyre derude, der ikke er så skide forskrækket og kondomer en stor hjælp- og mest af alt ærlighed. Lad dig ikke slå ud af denne sygdom. Især ikke, når du ikke er så ramt. Det smitter 5% i udbrudsfrie perioder, men det vil jo sige det er 95% sikker :D

HLS

Re: Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af HLS »

Hej Denskjulteherpes

Jeg har de samme tanker som dig - jeg er PANISK angst for at komme til at smitte nogen med herpes efter jeg blev smittet af en "sød fyr", som godt vidste at han kunne smitte, men bare ikke liiiige fortalte mig det :( (vi havde været sammen i over 4 mdr, da jeg blev smittet)
Siden jeg blev smittet har jeg ikke været i seng med nogen - det er så snart 2 år siden (hold nu kæft det er egentlig længe :( ). Jeg vil helst ikke have at der er nogen der ved noget som helst om det - og det er jo lidt sjovt for 1/5 del af alle danskere har åbenbart herpes, men har bare ikke lyst til at alle ved det om mig. Kender jo ikke ligefrem nogen i omgangskredsen som skilter med, at de har herpes.

Og til alle andre som ikke var i et forhold, da I blev smittet:
Hvordan har I håndteret det med at skabe et sexliv der "involverer" herpes? Har I fortalt jeres sexpartner om det med det samme eller har I ventet og set om forholdet ville udvikle sig?
Mht til smitte og kondom - hvor mange af jer har oplevet at I har smittet andre selvom I har dyrket sex hvor I/partneren brugte kondom?

Denskjulteherpespige

Re: Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af Denskjulteherpespige »

Kære Malou85,

Tak for dit søde svar!

Dejligt at høre jeg ikke er helt åndssvag, haha. :-) Men honestly, hvordan sagde du det til de fyre? Sådan lige før I skulle til at gå i gang eller hvad? Tænker bare det er et enormt usexet emne at bringe op, selvom jeg mere selv også er mere sådan: 'Nåja, bare herpes'. Men jeg føler ikke andre folk tænker sådan... Jeg prøver at tænke på, hvad jeg selv ville gøre hvis jeg ikke havde herpes, og en fyr jeg ville være sammen med havde det. Jeg ved ikke hvad jeg ville gøre? Hvis det var en fyr jeg var ret vild med, ville jeg se bort fra det, men hvis det bare var for lidt hygge, så ved jeg ikke om jeg ville gøre det... Netop fordi man ikke bare kan tage nogle piller og så er det væk. Det er jo noget der hænger ved. Lige nu mærker jeg jo intet til det - men hvad hvis det en dag ændrer sig?

Hvordan har du tacklet at fortælle det til de her fyre og hvordan var sexen? Ret nærgående, men tænker bare, gik de stadig all in og var superliderlige og det var bare skønt og godt?
______

Kære HLS,

Puha, 2 år er længe. Det er ærgerligt det skal være sådan, synes jeg, når man er ung og smuk og fri - hvorfor skal vi så begrænse vores sexliv, bare fordi man har haft et udbrud én gang? Jeg tænker dog stadig på det hver gang tanken falder på, hvis nu jeg skulle enden i sengen med den her fyr - 'nårh nej, det kan jeg ikke, jeg har herpes' eller 'nårh nej, hvordan fanden tackler jeg lige at fortælle ham det', osv. osv. Ønsker ikke mine tanker om mit sexliv skal forsætte sådan her. Når man har helt vildt meget lyst til en person, ønsker jeg ikke herpes skal begrænse det...?

Jeg er dog 'glad for', du har det på samme måde. Jeg tror ikke jeg vil synes det var pinligt eller klamt, hvis en veninde fortalte mig hun var ramt. Ville bare føle det var ærgerligt på hendes vegne. Men ville sgu aldrig selv fortælle det til nogen og vil heller ikke have nogen skal vide det. Og jeg frygter virkelig, at hvis man fortæller det til én fyr, så går snakken lige pludselig og så er der andre der også ved det. Så vil jeg dog også give Malou ret i, at så er det jo på ingen måde nogen fyre der er værd at bruge sin tid på. Men det er jo bare ikke lige altid, at man ved det før det er for sent, vel....

Håber nogen kan svare på de spørgsmål HLS stiller - de er virkelig relevante... :
Hvordan har I håndteret det med at skabe et sexliv der "involverer" herpes? Har I fortalt jeres sexpartner om det med det samme eller har I ventet og set om forholdet ville udvikle sig? Mht til smitte og kondom - hvor mange af jer har oplevet at I har smittet andre selvom I har dyrket sex hvor I/partneren brugte kondom?

Tak!

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af malou85 »

Den ene var en gammel b-ven, som jeg fortalte det til over sms - den anden var en jeg så lidt til, og da vi havde set hinanden et par gange, så sagde jeg det bare - "jeg skal lige fortælle en ting - jeg har herpes" - og jeg skammer mig ikke, hvilket nok lyser igennem :) Jeg fortalte lidt om smittefaren. Jeg havde ingen udbrud og tjekker regelmæssigt. Desuden brugte jeg kondom med begge :) Ingen af dem rynkede på næsen. Havde de gjort det, havde det ikke rigtigt rørt mig. Det er jo okay, at de siger fra - mit fokus var at jeg var ærlig :)

Ja det var normal sex, også med oralsex. Ingen af dem er smittet :) Som sagt er min kæreste gennem to år heller ikke smittet :) Jeg tror ikke han tænker meget over det i hverdagen - og smittes han, så smittes han jo. Han har jo selv valgt at gå i seng med mig :)

Hvis du en dag plages meget af udbrud, kan du tage forebyggende medicin :)

HLS

Re: Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af HLS »

Hej Denskjulteherpespige

Nu håber jeg ikke, jeg har skræmt dig alt for meget - det var bare rart at læse, at der var en som havde hen ad de samme tanker som mig selv :)
Jeg har det også så'n, at nu har jeg herpes og så kan jeg ikke rigtig gøre noget ved det, meeen jeg har bare ikke lyst til, at jeg kommer til at fortælle det til den "forkerte" fyr, som så siger det til Gud og hver mand. Kommer ikke fra verdens største by, så alle kender alle - ikke lige det fedeste sted at være, hvis noget så privat bliver spredt ud til alle :( Og jo hvis en fyr siger det til andre så er han en IDIOT, men så er det bare kommet ud og så skal man forholde sig til det - ikke lige fedt for en som mig, som godt kan lide at have mit privatliv helt for mig selv og kun deler ting med andre, hvis jeg har lyst.

Og til Malou85
Du er sgu for SEJ - gider jeg havde din styrke, virkelig beundringsværdigt :)

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af malou85 »

Jeg synes, man SKAL fortælle det til en sexpartner. Og så vil nogen takke nej, andre takke ja. Det er bare vigtigt, at man holder fast i, at man altså ikke er ulækker eller noget som helst i den dur, hvis de takker nej. Tænk Jer, har faktisk fået afslag på sex pga. jeg på daværende tidpunkt var 10 kg overvægtig. Det var jeg helt "fede nar" over. Hvorimod at få afslag om sex grundet herpes jo er en helt legitim grund - og som intet har med Jeres person at gøre.

Jeg tror egentlig også, at nogle vil sige nej, fordi de ikke helt ved, hvad herpes er. Smittefaren er 5% i udbrudsfrie perioder, og jeg har læst flere steder, at der er forskel på type 1 og type 2. Det er en udbredt misforståelse, at type 1 er på mund, og type 2 er på kønsorganer - det hedder enten herpes genitalia type 1 eller 2 :) Type 1 siges at være mindre aggressiv, og det kan jeg personligt selv nikke genkendende til :)

Mht kondom - jeg har godt nok brugt mange timer på at finde ud af, hvem der dog smittede mig. Jeg har med samtlige partnere, undtagen 2 som jeg har været kærester med, brugt kondom. Så mit er enten smittet ved oralsex eller på trods af kondom. Igen vil jeg gerne pointere, at jeg gennem to år med mine kæreste ikke har smittet manden - vi har ikke brugt kondom (vi smed det allerede første aften, vi havde sex - hvor jeg så fandt ud af en måned senere, at jeg havde herpes grundet mit aller første udbrud).

Kondom kan nedsætte smittefare. Man skal selvfølgelig ikke dyrke sex, når man er i udbrud.

CCC

Re: Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af CCC »

Jeg blev smittet med type 2 for et års tiden siden og har haft mange psykiske nedture pga. det, men efter et nogle måneder fik jeg mit sex-liv op at køre igen. Jeg så dengang en b-ven, som jeg fortalte det til. Han tog det rigtig pænt og vi fortsatte bare med kondom. Jeg har efterfølgende haft et par one night stands - med kondom - og ingen er blevet smittede. Jeg fortalte dem ikke at jeg har herpes, for du har ret det er ikke lige er noget, man siger på sengekanten. Jeg synes at jeg moralsk kan tillade mig det, da jeg ved at fx folk med HIV heller ikke skal fortælle de har det, hvis de vel og mærke bruger kondom (det fik jeg at vide til en samtale på Bispebjergs Venereaklinik - de har en super sød rådgivende sygeplejerske, Maja, som jeg klart kan anbefale!)

Men jeg har haft samme tanker som dig, hvordan mon en mere "seriøs" fyr vil tage det.. Jeg er klart af den holdning, at man skal have "bygget noget op" inden man siger det, og her er min meget positive oplevelse som jeg gerne vil dele med jer:

For et par måneder siden mødte jeg en dejlig fyr, og det korte af det lange er at jeg i sidste uge fortalte ham, at jeg har herpes. Han tog det rigtig pænt, var forstående og holdt om mig, mens jeg snakkede. Hans første reaktion var "så længe det ikke smitter". Jeg fortalte ham, at jeg er en af dem, der får synlige udbrud og at jeg pt. Er på piller (Valaciclovir) som hæmmer herpes dna. Vi har haft sex nogle gange, inden jeg fortalte ham det, men med kondom. Han forstod godt at jeg ikke fortalte ham det første gang vi var sammen, og han var glad for at jeg stoler så meget på ham til at fortælle det.

Jeg er SÅ lettet og overrasket over at han tog det så pænt!
Måske er det fordi han lidt har samme mentalitetet som en stor del af befolkningen "det sker ikke for mig", og at han selv har haft ubeskyttet sex. Han er ikke hellig på nogen måde og har selv haft klamydia to gange. Derudover er han meget interesseret i forskning og sagde henkastet at de sikkert har fundet en kur mod herpes om ti år, så han ser det ikke som et stort problem.

Vi skal fortsat ses og måske smider vi kondomet en dag, men jeg har sagt til ham, at han lige skal tjekkes på Bispebjerg inden, specielt fordi de kan tage en blodprøve og afgøre om man har antistoffer mod herpes i blodet.

Så yay, der er håb derude og der findes stadig søde, gode og dejlige mennesker!

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af malou85 »

Aj, jeg er simpelthen nødt til at kommentere på ovenstående indlæg.

Herpes og HIV er to meget forskellige ting, og det er direkte ukorrekt at sammenligne dem. HIV smitter via blodet, dvs. man kan fx kysse hinanden. Sæd og skedesekret smitter derimod - igen hvis det har mulighed for at komme i blodbanen.

Herpes er virus - og der behøver ikke være adgang til blod, før man smittes. Herpes kan smitte gennem spyt.
Herpesvirus er faktisk utrolig smittende!

Begge kan smitte via skedesekret og (præ-)spearm, men der er altså forskeskel på de to!
Man kan sagtens smitte, til trods for at man bruge kondom.

Desuden kan man faktisk smitte sig selv længere inde i skeden, samt endetamsåbningen, hvis man dyrker sex.

Jeg er egentlig ret ligeglad med de mennesker, der er lasse-fair med at de selv smittes, men jeg synes (fandme) det er uden respekt for andre mennesker, at dyrke sex med dem, velvidende om, at man kan smitte dem. hvis man er så liderlig, at man ikke kan undvære sex og ikke har nosser til at fortælle det, så anbefaler jeg, at man enten får en god dildo eller finder mennesker, der selv allerede er smittet.

Jeg bliver simpelthen så harm, når jeg læser, at nogen bare er totalt ligeglade med andre.

Man kan IMO egentlig ikke rigtig tillade sig andet end at give den anden part et valg. Alt andet er simpelthen for lavt. Lige præcis den holdning, CCC udviser, er en af grundene til, at herpes er så pisse udbredt - den slags "russisk roulette" er simpelthen for naivt.

Jeg håber virkelig, at folk herinde får en moralsk rygrad og fortæller om herpes, inden de ansvarsløst udsætter andre for smittefare, uden de overhovedet har et valg om at passe på sig selv!

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: Forandret sexliv - vil man altid kunne smitte?

Indlæg af kama »

Jeg må sige, jeg er fuldstændig enig med Malous kommentar til CCC. Det er fuldstændig ansvarsløst ikke at sige det til en evt. kommende sexpartner, også selvom det kun er for et engangsknald. Ellers findes der rent faktisk en del sexlegetøj på markedet, som burde kunne tilfredsstille vedkommende.

CCC kan prise sig lykkelig for sin kæreste. Havde det været mig, så var jeg skredet i raseri over at være blevet udsat for smitterisiko, uden at have haft noget at skulle have sagt selv.

Som Malou siger, så er HIV og herpes to vidt forskellige ting, og herpes smitter så meget lettere end HIV, der kræver blodkontakt. Herpes kræver bare en berøring, samt en lille og usynlig rift på den usmittede. Så har man fået virussen.

Lad dog folk få det at vide, og selv tage beslutningen om de vil udsætte sig for risikoen eller ej. Jeg selv blev smittet af min ex-mand. Jeg vidste godt han havde forkølelsessår på læben, og i de få perioder med udbrud, rørte jeg ham ikke. Jeg havde dog altid fået at vide, at man ikke smitter, når man er udbrudsfri, det fandt jeg så ud af man godt kan, på den hårde måde, da jeg fik konstateret hsv-1 forneden for snart 2 år siden.

Besvar