L-Lysine - mange taler om det

admin
Site Admin
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24. jan 2008, 20:02

L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af admin »

Hvad er skidt og kanel her ?

Hvis man søger på internettet om emnet herpes, så falder man ofter over sider som skriver om stoffet Lycin. Og næsten alle de sider der skriver om dette stof, er fulde af reklame og salgstale. Kan man overhovedet regne med det man læser om dette stofs “vidunder effekt”?

Det er ret svært at skelne den saglige og den salgsorienterede tale fra hinanden. Derfor vil vi her forsøge at bringe de indlæg vi tror er nogenlunde underbyggede.

Hvis du har nogen erfaring med det, håber vi inderligt at du vil dele denne med os andre.
Skriv derfor meget gerne en kommentar til dette indlæg.
Her er en lang videnskabelig artikel om Lysin.
Safety and effectiveness of an L-lysine

Kilde:
http://www.pubmed.gov

Her er der et link til den tekniske information om dette stof:
Substances Data Bank

Sunshine
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2. dec 2010, 21:49

Re: L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af Sunshine »

Hej lidelsesfæller,

Jeg har igennem de sidste 10 år lidt af voldsomme herpes udbrud i munden. De er ofte kommet i forbindelse med en fokølelse men også hvis jeg f.eks har spist for mange peanuts eller mandler. Ved sidstnævnte er jeg stensikker på at få et udbrud i munden.
Jeg husker tydeligt de første par gange jeg havde det, hvor jeg fik sår i munden. Det var yderst smertefuldt at spise noget. Siden har mit immunforsvar fået det lidt under kontrol, men jeg har til stadighed udbrud, som ødelægger min livskvalitet.
Jeg har læst en del om L-Lysine og tænkte at det ikke kunne skade at prøve det. For nylig fik jeg så endnu et angreb og forsøgte mig så med L-Lysine, og jeg må sige at jeg er blevet så positivt overrasket at jeg må dele det med jer andre der lider. L-Lysine fjerner ikke herpes'en 100% med det samme, MEN den tager toppen af udbruddet og smerterne, plus at angrebet bliver afkortet tidsmæssigt. Jeg tager pillerne indtil symptomerne er væk. Jeg har også et angreb pt. og er straks gået i gang med lysinen og hurra for den :D
Mange glade hilsner Sunshine

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af tjow »

Min personlige erfaring er, at man skal sørge for at putte det rigtige brændstof på sin krop, så den kører fornuftigt. Så er det ligemeget, om der er overvægt af lysin eller arigin. F.eks. starter jeg ofte dagen med en kæmpe portion havregryn, som vist er fuld af arigin, men det fremprovokerer ikke udbrud hos mig. Nødder gør heller ikke. Jeg har også forsøgt at leve efter lysinreglen her, i tider hvor jeg simpelthen var plaget af herpes - men uden resultat. Det er altså min vurdering, at lysin/arigin-forholdet spiller en utrolig lille rolle i forhold til, hvilken rolle kroppens sundhedstilstand i sin helhed spiller.
Derfor skal det brændstof, man hælder på sin krop, selvfølgelig være næringsrigt og sundt for, at kroppen kan opbygge et stærkt immunforsvar, men nu er det altså sådan, at der er utrolig meget næringsrigt, sundt og uundværligt mad, der har tårnhøje værdier af arigin. Vi har derfor en forfejlet opfattelse af, hvad der er sundt og usundt, hvis vi peger på mad med højt ariginindhold som "syndere". De kan i det store billede sagtens medvirke til en velfungerende krop med et stærkt immunforsvar. Det er jo også velkendt, at vegetabilsk fedt er et hjertesundt alternativ til animalsk fedt, hvorfor man bestemt ikke skal fjerne dette fra sin kost, bare fordi der måske er for lidt lysin ift. arigin. Det er nonsens og isolationisme - det svarer til udelukkende at anskue sin krops kost ud fra en interesse om at bekæmpe en virus. Det er her, vi går fejl. For det er kroppen, der skal bekæmpe vira INDENFRA, ved at vi lever et nogenlunde regelmæssigt liv med søvn på de rette tidspunkter, mindre stress og udkørthed, mere glæde og afslapning samt en næringsrig kost (dvs. spis uforarbejdet, naturligt, bla bla hold sig fra for mange tomme kulhydrater fra sukker og hvidt brød - ja jeg kan pludselig mærke, det ikke er nu, jeg skal gå i dialog med ernæringsfilosofien)

1956
Helgen
Helgen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 6. jun 2010, 07:16

Re: L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af 1956 »

Jeg vil ikke betvivle at du ligesom rigtig mange andre i herpessammenhæng har gavn at at indtage L-Lysine. Der er megen dokumentation af dette på nettet.

Min intuition siger mig imdlertid at det måske er udtryk for en anden ubalance i din krop - altså et eller andet biokemisk forhold der gør, at du reagerer på argininholdige fødeemner - der jo ellers er så hamrende sunde. Ud fra en overordnet "biologisk-fornuftsmæssig" tankegang vil det være ulogisk, om dette er en generel bilogisk mekanisme hos alle mennesker. (hvis man kan ræssonere således)

Man kan selvfølgelig ikke udelukke, om der egnetlig er tale om en allergisk reaktion mod argininholdige fødeemner - det er jo netop også immumsystemet der er involveret i de allergiske reaktioner??? På dette punkt er vi netop afgørende forskellige.

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af kama »

Jeg har i en kortere periode prøvet at tage L-lysin piller for at mindske udbrud, og begyndelsen til det. Min erfaring er, at det ikke hjalp mig, heller ikke selvom jeg forsøgte at spise rimelig sundt i samme periode, så vil nu spise hvad jeg vil, og bare sørge for at tage den profylakse behandling jeg er sat i. Det viste sig at, det der bedst holder det nede er, en høj dosis af aciclovir tabletter, og jeg var også symptomfri (næsten) under min graviditet. Det der primært fremprovokerer mine udbrud, er så vidt jeg ved min månedlige blødning :(

Udbrud, der er svære at slå ned igen, selvom jeg ellers har et stærkt immunforsvar, men åbenbart ikke godt nok, når det kommer til HSV-1 infektionen. :?

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af Arenze86 »

Tager du aciclovir pillerne under gravideteten? Er meget interesseret i at høre om det, da vi selv tænker på at få børn i nærmeste fremtid.

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af kama »

Hej Arenze86,

Jeg tog ikke nogen piller under min graviditet, da jeg på det tidspunkt ikke vidste jeg var inficeret. Det er først for nylig (i starten af i år), jeg fik det konstateret hos lægen, og da var det ved en ren tilfældighed, da jeg blev undersøgt for noget andet, men lægen opdagede blærerne, og tog for en sikkerheds skyld en podning fra dem.

Men når jeg tænker tilbage, så har jeg gået med symptomerne (kløen og mindre sår) i mindst 5-6 år, og det har altid været under min mestruation, det har været værst. Derfor troede jeg, det skyldtes hudirritation, og en reaktion på, jeg gik med bind. Sårene troede jeg kom, fordi jeg kløede og gnubbede mig rigtig meget dernede (uden direkte håndkontakt), når det var værst. Det faldt mig overhovedet ikke ind, jeg kunne have en herpes infektion, da min mand og jeg altid har været forsigtige, og undgået kontakt med hinanden, når han havde synlige udbrud på læben, samt 1-2 dage efter.

Men da jeg blev gravid, kløede det slet ikke på samme måde, og heller ikke efter fødslen. Det begyndte først for alvor igen,da min blødning vendte tilbage efter ca 6-8 måneder efter fødslen (så der var intet i de 5 ugers postfødsel blødning (ikke menstruation, men såret i livmoderen, der heles), jeg havde).

Det passer også meget godt med, at da jeg fik gynækologiske undersøgelser efter fødslen, så var der ingen tegn på infektion, og det var der heller ikke under graviditeten. Ingen af de undersøgelser jeg har været til, inden jeg mødte min mand, viste tegn på sygdommen, og jeg var ellers med i Gardasil-forsøgene, hvor der blev foretaget gynækologiske undersøgelser mindst 3 gange årligt (men igen, det var inden min mand kom på banen).

Jeg har dog hørt, at man godt kan tage medicinen under graviditeten, men man fraråder det i de første 3 måneder. Ellers skal det ske i samråd med lægen.

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af Arenze86 »

Jeg tror nu også at jeg ville holde mig fra pillerne i graviditeten, forsøger også at holde mig fra dem i forvejen. Jeg tænker også at jeg vil få mindre udbrud under graviditet, da mine udbrud også oftest kommer i forbindelse med menstruation.

Men godt at høre at det ikke har været et problem for dig :) Håber jeg får det lige sådan :)

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af kama »

Jeg er glad, hvis det jeg skrev har været til nogen hjælp for dig :) Hvis du er nervøs for evt. at smitte dit kommende barn ved fødslen, så tal med lægen om det, og evt. få lavet en aftale om et kejsersnit. I hvert fald bør du fortælle du har sygdommen, når du gennemgår det "3.grads forhør", man bliver udsat for ved konstatering af en graviditet. Dette vil gøre dem opmærksom på risikoen, og derfor også mere årvågne når fødslen går i gang. Jeg fik kejsersnit, men det skyldtes ikke herpes, da jeg som sagt ikke på det tidspunkt vidste, jeg havde virussen, men fordi, der var komplikationer, da jeg skulle have min søn.

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: L-Lysine - mange taler om det

Indlæg af Arenze86 »

Jeg har læst mig til at det ikke er noget problem hvis man har udbrud ved fødslen, så længe at det ikke er et førstegangsudbrud, så jeg burde sagtens kunne føde normalt :)

Så vidt jeg har hørt, så spørger lægen vist automatisk om man har herpes, så det kommer af sig selv, hvis det er sådan.

Nå, men nu skal jeg jo lige blive gravid først, hehe. Der kommer lige til at gå nogle måneder før vi starter på at forsøge.

Besvar