Næsten uafbrudt herpes i måneder

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Sofie A

Næsten uafbrudt herpes i måneder

Indlæg af Sofie A » 24. okt 2018, 14:16

Kære alle,

I en lang periode fra foråret 2018 til august 2018 havde jeg ikke set skyggen af herpes-udbrud. I juli slår jeg så op med min kæreste gennem 5 år og starter samtidig op på BA-projekt på min uddannelse. Kort før har jeg været påvirket af stærk studietvivl (dog uden udbrud). Ikke lang tid efter mit brud med min daværende kæreste møder jeg en ny fyr, som jeg stadig ser. En blanding af ustoppelige sommerfugle i maven over denne herre og meget lidt søvn over et par dage er nok årsag til at der dukker et udbrud op igen.

Dette udbrud synes dog siden starten af september ikke at være stoppet igen. Jeg døjer med små sår, som kan dukke op og nærmest forsvinde fuldstændig igen på under et døgn. Den åbne-sår periode er meget kort, men ikke desto mindre er det der. Jeg har dagligt prikkede fornemmelser i huden dernede, som nogen gange bliver til et mini sår, andre gange ikke.

Siden september har jeg med korte perioders undtagelse taget mellem 500-1000 mg Valaciclovir dagligt. Jeg er endvidere begyndt at meditere, har droppet kaffen (drikker dog matcha te i stedet), spiser vel tilnærmelsesvist sundt og motionerer på nogenlunde jævn basis (dog ikke helt så meget om jeg gerne vil pga. en løbeskade). Endvidere tager jeg, som andre herinde, både morgen og aften en omgang på 1500mg c-vitamin, 1000 mg L-lysine og 200 mg selen + samt 80 mg. d-vitamin også - dette har jeg gjort i snart 3-4 ugers tid fast.

Lige meget synes det at nytte dog. Bliver jeg den mindste smule nervøs eller bekymret og jeg mærker min hjerterytme stige, kan det være nok til et udbrud. En lang dag, hvor jeg er træt og udkørt om aftenen er ligeledes nok til et udbrud.

Jeg er for tiden i vildelse. Jeg forsøger at skrive dette BA projekt, men oplever at blive ekstremt distraheret at den her konstante plage, som ingen pause synes at tage. Det længste jeg har været uden udbrud har måske varet 3-4 dage. De prikkende symptomer kan jeg måske undgå at mærke enkelte dage, men der synes ikke at være nogen stabil periode uden at jeg mærker et eller andet til virussen. Har nogen oplevet noget lignende? Hvad var løsningen? Jeg har svært ved at forstå hvordan jeg kan være blevet så sensitiv lige pludselig. Det har været slemt før i perioder præget af depression/stress, men det har aldrig været så meget ude af kontrol som nu.

Det er er ond cirkel hvor jeg forsøger at holde humøret oppe, nedtrykkes af sygdommen, forsøger at koncentrere mig, men distraheres af sygdom eller behov for hvile/pause (for hvis mit immunforsvar ER påvirket må jeg jo være ekstra opmærksom på mine behov for motion, hvile og meditation).

Har nogen været i en lige så håbløs situation? Jeg frygter medicin-resistens eller at have udviklet kronisk nedsat immunforsvar. Jeg er dog ikke syg med forkølelse eller influenza i øvrigt overhovedet? Kan indre mental uro (læs: helt, helt almindelige tanker om studie, kærlighed, fremtid osv.) være grund til at man er SÅ hårdt ramt? Jeg kan jo ikke være på mentalt overarbejde hele tiden?---

Beklager et rodet oplæg... håber nogen kan komme med et input, al respons er meget værdsat.

missh

Re: Næsten uafbrudt herpes i måneder

Indlæg af missh » 13. nov 2018, 10:04

Hej Sofie.

Jeg har haft herpes i 7 år, de sidste 4 har været ligesom dit. Jeg har prøvet utallige ting, men intet syntes at virke. Jeg havde 6 måneder uden afbrydelse af pause. Det har for mig været et helvede at leve i.
Jeg er derfor blevet henvist til gyn.amb. på sygehuset, hvor næste skridt er at de vil pode og tage en vævs prøve. Men at skulle kombinere, at der er noget at pode og at kunne få en tid, er for mig lige nu som at vinde i lotto.
Mit eneste råd er at, prøve at få en tid ved gynækolog eller en hudlæge og se om de kan hjælpe dig. For alt det jeg har prøvet indtil nu, har ingen virkning haft.
Men skriv endelig hvis du finder en løsning.

Besvar