Har du oplevet flere udbrud med HSV1???

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Bellis

Har du oplevet flere udbrud med HSV1???

Indlæg af Bellis »

Hej alle,
Jeg blev smittet med herpes af min ekskæreste i januar 2015 og gik igennem et rigtig grimt førstegangsudbrud genitalt. Jeg blev podet og testede positivt for HSV1. I 9 måneder derefter oplevede jeg ABSOLUT ingen symptomer og glemte nærmest, at jeg havde herpes. I november 2015 tog jeg en fortrydelsespille, da jeg var sammen med en ny fyr uden beskyttelse, og begyndte samme uge på p-piller, og der fik jeg et meget slemt udbrud igen...! Nok pga alle de tilsatte hormoner, min krop ikke var vant til.
Siden da er jeg gået over til mini-piller, og har kun oplevet 2-3 meget små og mest bare kløende udbrud det seneste år.
Dog læser jeg de fleste steder, at de fleste med genital HSV1 kun oplever det første udbrud og aldrig får et igen.. Og at den gennemsnitlige sandsynlighed for udbrud er cirka 1 om året... Lige nu føler jeg, jeg har gang i et lille bitte udbrud igen, der klør, og jeg kan ane en lille bitte, bitte væskende rift dernede.

Kan I med HSV1 genkende det?
Hvor tit oplever I udbrud og kan I dele nogle erfaringer?
Jeg skal have blodprøve fra min læge i næste uge, da jeg vil slå helt fast, at det er HSV1, jeg har.

Håber I vil dele nogle af jeres perspektiver på HSV1 :-)

Mvh

kiwi10

Re: Har du oplevet flere udbrud med HSV1???

Indlæg af kiwi10 »

Hej Bellis,

Er ked af at høre, at du er blevet smittet. Jeg ville ønske, at jeg kunne komme med en vidunderhistorie om, at det aldrig kommer igen, men jeg har desværre også oplevet gentagende udbrud, efter at jeg fik HSV-1 genitalt i sommeren 2013. Smittede mig selv gennem et forkølelsessår på læben.

Det første udbrud var meget slemt, hvor jeg nærmest ikke kunne gå i 14 dage. Siden da, har jeg ca. haft et udbrud 1-2 gange om året. De har alle været meget milde, og starter med en stikkende fornemmelse under huden, der spreder sig ned ad låret. Herefter får jeg 1-2 små blæner, der går væk igen efter nogle dage. Så jeg genkender fuldstændig, hvad du siger :) Men det er meget forskelligt fra person til person, hvad de oplever. Men generelt er HSV-1 mildere end HSV-2.

Jeg får mine udbrud, når jeg er meget stresset, har meget at tænke på eller bare lever usundt uden motion. Spiser jeg sundt, tager vitaminer og dyrker motion, får jeg sjældent udbrud :) Nu har jeg lært at leve med herpes, og at det blot er en virus, der er MØJ irriterende. Ser man positivt på det, har herpes lært mig at passe på min krop ;)

Her for nylig har jeg været i en periode uden meget søvn pga studie samt startet på minipiller, hvilket resulterede i 3 udbrud efter hinanden! Det har jeg aldrig oplevet før. Lægen siger, at minipillerne ingen indvirkning har. Men kan ikke lade være med at tænke på, at det at man giver kroppen et "chok" i form af hormoner, har en betydning, indtil kroppen vænner sig til det. Men det er blot min egen teori...

Jeg har fået anbefalet en behandling hos en heilpraktikker, der går ud på at behandle herpes ved at man påvirker ens immunforsvar til selv, at holde herpes nede. Jeg er først lige gået i gang med den alternative behandling, og er meget spændt på resultatet. Hvis det virker, skriver jeg herinde på hjemmesiden. Har selv lige lavet et indlæg ("heilpraktik, herpesbehandling") for at høre, om andre har erfaringer med dette. Du kan evt. følge med der.

Bedste hilsner.

Besvar