Graviditet??

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Gummibåd

Graviditet??

Indlæg af Gummibåd »

Åh ha, så er det blevet tid til endnu et spørgsmål.

Jeg fik bekendtskab med "mister H" tilbage i 2011, hvor jeg faktisk blev pokkers syg, fordi det gik på hjernen som en meningitis.
I 2013 fik jeg jordens sødeste kæreste, som jeg er meget glad for. Vi skal nu igang med projekt baby. Derfor har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I kan svare på.

- kunne I undgå at smitte jeres kæreste med H, da I forsøgte at blive gravide/forældre.
- såfremt jeg bliver gravid, vil barnet så være bære af antistoffet og kan det i såfald give lortet videre til en fremtidig kæreste??
- - er der noget jeg skal tage højde for ift. "mister H"??

På forhånd TAK :D

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: Graviditet??

Indlæg af kama »

Hej Gummibåd,
Hvis du ikke havde haft udbrud af hsv, før din graviditet, ville du risikere at smitte et evt. foster i graviditetstilstanden. Men da du har haft udbrud, og dermed også dannet antistoffer mod virusset, vil babyen være beskyttet, sålænge, det befinder sig i din livmoder. Det tyder alle studier på. Dog kan du risikere at smitte det ved selve fødslen, hvis du får udbruddene på kønsdelene. Derfor, vil det være en god idé at sige det til din læge, ved evt. positiv graviditet, så der kan blive taget forholdsregler, for at minimere risici for at smitte babyen ved fødslen. Nogle af de forholdsregler involverer bl.a. kejsersnit, hvis de opdager, du har udbrud.

Men de skal vide det, for skulle det ske, at babyen bliver smittet ved fødslen er det vigtigt, at få igangsat en behandling hurtigst muligt, da nyfødte ikke har noget immunforsvar, og virussen i værste fald kan slå dem ihjel. Det første stykke tid, er det moderens antistoffer i mælken, der beskytter barnet mod forskellige infektionssygdomme.

Den med at undgå at smitte min eks????Tjahhh, nu var det ham som smittede mig, men hvis I tager jeres forholdsregler, bør det kunne lade sig gøre ;) F.eks. kunne I vælge at blive testet for om der er vira tilstede (nok mest relevant for dem, der får usynlige udbrud), men man bør lige huske på, det tager ca. 1 uges tid, inden resultatet af en podning foreligger. Så husk, at sex skal foregå senest 2-3 dage før ægløsning, ellers sker der ikke noget, da sædcellerne skal ekstramodnes i livmoderen (for at kunne trænge ind i ægcellen), og det tager nogle dage.

Mvh
Kama

Gummibåd

Re: Graviditet??

Indlæg af Gummibåd »

Kama - mange tak for svar :-D Synes det er lidt vild en tanke, det kan godt være jeg har passeret de 30 (kun liiiige), men synes alligevel det er en vild tanke. Men mere bekymrende end hvis jeg ikke havde haft "mister H"

Men ja, lægen er allerede på nuværende tidspunkt med på sidelinjen.

Jørgen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15. dec 2015, 10:22

Re: Graviditet??

Indlæg af Jørgen »

Har selv været i gang med at undersøge nærmere hvad herpes betyder for konen, og selvom det er lidt skræmmende og kan gøre det nødvendigt med kejsersnit (for at beskytte barnet), så er det ikke helt umuligt. Fandt selv den her om kønssygdomme og graviditet, der er et meget godt overblik: https://dk.treated.com/koenssygdomme/gr ... nssygdomme

Gummibåd

Re: Graviditet??

Indlæg af Gummibåd »

Har talt med en fødselslæge - kejsersnit er ikke aktuelt (i hvert fald ikke i den region jeg skal føde). Det havde kun været i tilfælde af at det var mit første udbrud at kejsersnittet var aktuelt. De har tidligere lavet massevis af kejsersnit, men har fundet ud af at komplikationerne er for store ift. en alm. fødsel.

Jørgen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15. dec 2015, 10:22

Re: Graviditet??

Indlæg af Jørgen »

Gummibåd skrev:
> Har talt med en fødselslæge - kejsersnit er ikke aktuelt (i hvert fald ikke
> i den region jeg skal føde). Det havde kun været i tilfælde af at det var
> mit første udbrud at kejsersnittet var aktuelt. De har tidligere lavet
> massevis af kejsersnit, men har fundet ud af at komplikationerne er for
> store ift. en alm. fødsel.

Lækkert! Så er det ikke så slemt som først antaget. Og ja, kan godt forstå at man forsøger at undgå kejsersnit, der er jo ingen grund til at skære i folk, medmindre det er strengt nødvendigt.

Gummibåd

Re: Graviditet??

Indlæg af Gummibåd »

Nej blev helt fortrøstningsfuld - så det var dejligt.
Efter aftale med min fødselslæge har jeg dog fået god for aciclovir-behandling forud for fødslen, præcis som jeg fik behandlingen da vi forsøgte at blive gravide. Så er det bare et spørgsmål om hvor længe man kan strække den - vil jo helst at babyen får så lidt medicin som overhovedet muligt. Aciclorvir-behandlingen synes lægen ikke er nødvendig - det er mere min forfængelighed der er i spil der.... Vil ikke have det godt med et evt. udbrud og en jordemoder kan stå og tælle eventuelle herpes-knopper.... NEJ TAK!

Lagkage

Re: Graviditet??

Indlæg af Lagkage »

Du kan sagtens få børn helt normalt. Jeg har 2. Det kommer til at stå i din vandrejournal som er det stykke papir du skal have med til jordemoder og læge. Ingen problemer der.....

Besvar