Er Herpes og HPV virus (kønsvorter) det samme?

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Mig
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. apr 2014, 17:49

Er Herpes og HPV virus (kønsvorter) det samme?

Indlæg af Mig »

Hej

Ja, beklager dette sikkert indlysende spørgsmål og svar. Men er det det? Jeg kan forstå, at der er forskellige former for Herpes, den der sidder ved mundhulen og den der sidder forneden med kønsvorter. Men er Herpes og HPV virus også det samme?

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: Er Herpes og HPV virus (kønsvorter) det samme?

Indlæg af kama »

Hej Mig,

Nej, HPV og herpes er ikke det samme. HPV står for Human Papillom Virus, og kan forårsage kønsvorter, hvilket er en helt anden type virus end herpes. Herpes familien består af flere forskellige slags vira, og der er så vidt jeg ved kendskab til 2 simplex typer: herpes simplex type 1 (hsv-1) og herpes simplex type 2 (hsv-2).

Simplex 1, er den man oftest finder på læberne, og kendetegnes som forkølelsessår, og hsv-2 er den, man primært finder på kønsorganerne. Dog er hsv-1 begyndt at blive mere udbredt forneden grundet at oralsex er blevet mere almindeligt end tidligere, så i dag anslår man, at fordelingen af hsv-2/hsv-1 forneden er ca. 60 % (hsv-2) og 40% for hsv-1 for dem, som er smittede.

Desuden kan man vaccinere mod nogle HPV-typer (Gardasil, hvor man vaccinerer mod de typer HPV, som øger risikoen for udvikling af livmoderhalskræft), men endnu er der ingen vaccine mod hsv varianterne.

Det var absolut ikke et dumt spørgsmål. Som man siger, der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar ;) hvordan skal man også kunne lære noget og blive afklaret, hvis man ikke tør spørge? Da der findes mange forskellige vira stammer, så kan man let fare vild i alle termerne, hvis man ikke nærmest er uddannet indenfor området.

Besvar