Mit første udbrud.. Grædefærdig

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Maja

Mit første udbrud.. Grædefærdig

Indlæg af Maja »

Hej... Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde .. Men jo;
Den 30 december 2013 havde mig og min kæreste sex, med kondom, dog gav han mig oralsex..
Og normalt flækker jeg lidt ved sex, og gjorde præcis det samme her også. Så tænkte ikke over det gjorde ondt at tisse. Men så nytårs aften blev det kun værre og værre.. Den 1. Januar 2014 havde jeg en underlig bums dernede, men tænkte det var et indgroet hår, og igen, tænkte ikke over det dog begyndte der at poppe flere op,
Forskellige steder, også ved anus og de var/er smertefulde! og begyndte at tvivle.. Så begyndte det at klø som bare fanden, og jeg tænkte det var svamp, så jeg fik købt mig noget canesten. Det hjalp på kløen, dog blev det mere smertefuldt at tisse med tiden.. Jeg tog til lægen og fandt ud af eg havde blærebetændelse og kom så på medicin mod det, og det hjalp så meget på det, det føltes ikke som om jeg tissede kogende vand blandet med syre og glasskår, nu sviede det bare.. Men så igår aftes kunne jeg ikke holde det ud mere, og tog simpelthen et spejl og kiggede efter hvad fanden der skete!..
Jeg blev så skide chokeret, jeg gik i panik og begyndte at græde.. Lige ved åbningen ind til skeden så jeg en kæmpe riste, som så betændt ud, så jeg smuttede til vagtlægen i dag.. Og han sagde det var herpes.. Jeg græd så meget, kunne slet ikke stoppe.. Er stadig ramt af chokket over jeg har herpes, men det er ikke så slemt mere.. Vagtlægen gav mig en recept på "Aciclovir actavis 200mg" nogle tabletter jeg skal tage 5 gange om dagen.. Og noget lokal bedøvende til at tage smerterne.. Jeg stadig ikke hvordan jeg skal håndtere det her, jeg er kun 19 år.. Og jeg har fortalt det til de personer der skal vide det.
Jeg tror det er min kæreste der smittede mig, da han har sagt han har fået et forkølelsessår, men han havde det ikke den gang han gav mig oral.. Jeg er så forvirret og bange..
Hvordan lære jeg at leve med de her?
Skal jeg spise anderledes?
Dyrke mere motion? Er ikke typen der er så god til at dyrke motion, men hvis det hjælper gør jeg det med glæde!.
Er der noget jeg skal har højder for?
Hvordan gør jeg med intim barbering?
Kan jeg nogensinde have sex uden kondom igen?..
På forhånd tak alle sammen..

Maja

Re: Mit første udbrud.. Grædefærdig

Indlæg af Maja »

Undskyld for stavefejl. Ved "kæmpe riste" skulle der stå "kæmpe rifte"

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Mit første udbrud.. Grædefærdig

Indlæg af malou85 »

Hej Maja :)

Først og fremmest, har du din kæreste eller forældre at snakke med? Det er rart at have en, man kan græde ved og snakke om det med. Det virker frygteligt og træls lige nu, så det er rart at have lidt støtte.

Jeg var 25-26, da jeg fik det - og trods min alder, var jeg også bare helt færdig. Græd som pisket, var så ulykkelig og helt opgivende omkring det hele. Jeg søgte nettet igennem for ting, viden, trøst - og det hjælper at snakke med folk i egen båd, så du er landet det hele rette sted :)

Det første udbrud kan være frygtelig og smertefuldt. Hvis du mangler lidt råd til, hvordan du kommer igennem tiden, mens det hele, så sig til - der er nogle få ting, der kan lindre det hele :)

For at svare på dine spørgsmål - håber du er klar til en laaaang smøre :D

1) Du lærer at leve med det. Du skal podes ved din læge, så ring på mandag, og bed om en akuttid, hvor du kan blive podet. Derved finder du ud af, hvilken type herpes du har. Der findes to forskellige typer, type 1 og type 2. Typerne bestemmes ikke af, hvor man har herpes, men der kan være forskelle på mængden af udbrud - de smitter dog på samme måde og med samme styrke. Jeg synes, din kæreste skal lade sig teste også. Har I to forskellige typer - hvis I er blevet smittet af andre - kan I derved på ny smitte hinanden - jeg tænker egentlig ikke det er tilfældet her, ud fra det du skriver - men for en sikkerhedsskyld, kan man lige så godt gøre det :)

2) Man kan godt begynde at spise anderledes. Der er visse fødevarer, der kan påvirke risikoen for udbrud - fx nødder, chokolade, sukker, hvidt mel, citrus frugter - meeen jeg har haft lange perioder, hvor jeg har voldædt disse ting, men ingen udbrud fået. Så se tiden an, og lær hvad DIN krop reagerer på din kost :)
Jeg vil anbefale dig at holde dit immunforsvar stærkt, spis fødevarer der styrker denne, fx ingefær og hvidløg. Jeg selv spiser Longo Vital kosttilskud hver eneste dag, og det hjælper på mig. Jeg har taget en testperiode, hvor jeg ikke tog dem - vupti, udbrud.

3) Motion er altid godt, så det kan du sagtens gå i gang med ;)

4) Du skal være obs på udbrud, tjek dig selv, hold øje med evt. symptomer som svie, kløe, prikkende eller brændende fornemmelse - vi reagerer meget forskelligt og herpes viser sig i mange former, så du skal give det tid og lære din krop og din herpes at kende :)

5) Personligt har jeg ingen problemer med intimbarbering. Jeg bruger engangsskrabere som jeg altid har gjort - og så er jeg obs på udbrud. Udbrud kan ofte ligne svamp, rifter, talgkirtler o.l. Jeg tog billeder af mit første udbrud, så min kæreste også ved, hvordan det ser ud. Så vi kigger engang imellem sammen, hvis jeg er i tvivl om udbrud. HVIS du er i tvivl om det nu er udbrud, så hold dig fra sex, og påbegynd evt. en kur. Jeg har altid en kur liggende i mit skab :)

6) Ja du kan godt have sex uden kondom. Snak med din kæreste og gør det til en fælles beslutning, hvis I vil smide kondomet. Det siges, at risiko for udbrud er størst året efter det første udbrud, men det ved man ikke med sikkerhed. Meget viden om herpes er gætterier, synes jeg :) Hvis du engang skulle blive single, så fortæl dine evt sexpartnere om din herpes, før du går i seng med dem. Kondom kan nedsætte smitterisiko, men herpes smitter desværre så meget, at kondom ikke altid kan beskytte :/ Men sex uden kondom er bestemt muligt - min kæreste og jeg har ikke brugt kondom overhovedet i den tid, jeg har haft herpes, og han er hvad vi ved af ikke smittet (7-9-13 ;))

Sig til hvis du har flere spørgsmål - og bare rolig, alt det du føler lige nu, kan genkendes af mange af os herinde. Og tag vores ord for det, det går over i større eller mindre grad. Du lærer at leve med det, uden det behøver fylde i din hverdag og dit liv. Husk det, i denne tid, hvor du selvfølgelig er ked af det :)

Maja

Re: Mit første udbrud.. Grædefærdig

Indlæg af Maja »

@malou; tusinde tak for dit hurtige, og fantastiske svar!.
da jeg fandt ud af det, fortalte jeg min far det som den første.. Han var ok med det, men nu er det her 100 jeg ikke er hans lille uskyldige pige mere haha, men jo har ham at snakke med, dog tror jeg det går ham på når jeg nævner at jeg har ondt, han er ikke typen der er så god til at forstå andre når de har det dårligt, men han prøver i det mindste !. Min kæreste kan jeg sagtens snakke med om det, og han støtter mig fuldt ud, det samme med mine to bedste veninder! Og det er jeg så glad for!.... Min kæreste skal tjekkes mandag, og jeg har allerede en tid på mandag med hensyn til min blærebetændelse, så kan jo bare lige snakke med lægen der !. Vagtlægen gav mig noget lokalbedøvende, og det virker! Dog svier det stadig at tisse, fordi jeg har en kæmpe rifte ca 1 cm Lang og 1/2 cm bred:(. Og den sidder lige ved åbningen, så mit tis rammer den med det samme-.-..
Haha øv! Elsker ellers chokolade af hele mit hjerte, men må bare prøve mig frem!
Jeg er stor elsker af hvidløg, så det vil jeg grovæde! Haha:).
Med hensyn til barbering, så bruger jeg Venus skrabere, er bare bange for jeg måske skære hul eller irritere de blister / sår jeg har?.
Okay, det lyder godt det med man godt kan undvære kondom.. Og hvis vi begge har den samme form for herpes, så kan vi jo ikke smitte hinanden..
Tusinde tak igen for dit gode svar!

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Mit første udbrud.. Grædefærdig

Indlæg af malou85 »

Dejligt, du har nogen at snakke med :)

Håber du fik/får nogle svar ved lægen i dag :)

Når du skal tisse, kan jeg anbefale at have en lille skål varmt vand med, som du kan hælde over din skridt, når du tisser - eller simpelthen tisse i badet, det gjorde jeg, hver eneste gang. Først startede jeg med at drikke så lidt som muligt, men det er dælme svært (jeg var sygemeldt, da jeg var sengeliggende, så havde masser af tid til at gå på toilettet).
Men lige at have lidt varmt varm at skylde med hjælper en del :)

Jeg spiser maaaasser af chokoalde (ja og også for meget :D) of det påvirker ikke mit herpes, så det er det, du skal finde ud af. Nødder kan dog desværre give udbrud her. Mest af alt giver stress udbrud. Jeg lever et lidt stresset liv, håber fysisk og mentalt - og der har jeg endnu at lære, at slappe af. Det vigtigste er du lytter til din krop og til de signaler den giver dig. Får du udbrud af chokolade, ja så må du skære ned på det ;)

Jeg synes, du skal undgå barbering HELT, når du har rifter eller udbrud. For det første gør det ondt og lader ikke dine rifter og sår hele. For det andet risikerer du, at du smitter dig selv andre steder :) Så ingen barbering før det er helet helt :)

I kan ikke smitte hinanden, nej. Men det er stadig nul-sex i udbrudsperioder - I kan stadig smitte hinanden alle andre steder på kroppen :)

Maja

Re: Mit første udbrud.. Grædefærdig

Indlæg af Maja »

Mange tusinde tak!
Jo, jeg fik svar hos lægen.. Dog havde jeg fået min menses, så hun kunne ikke lave en gynækologisk undersøgelse..
Mine blærer er sådan set helt væk nu! Og alt kløen og svien er også væk! Så jeg er lykkelig!! De piller jeg har fået hjælper SÅ godt! Dog er min hud på mave og lår begyndt at være meget øm!:(, især her om aftenen .. Kan kkke have tøj på grundet smerter :(.. Det føles som en rigtig slemt solskoldelse! Men hvornår ved man at udbruds perioden er ovre?. Er det når sårene er helet og sådan?. På forhånd mange tusinde tak, igen:D

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Mit første udbrud.. Grædefærdig

Indlæg af malou85 »

Hvilken type har du? :)

Er der ikke sårdannelse? Når der intet er at se, er udbruddet slut. Selvom virus primær sidder i blærerne, så hold dig fra sex, indtil der intet er at se :)

Jeg vil anbefale dig, altid at have en pakke piller liggende, så du kan begynde kuren så snart du mærker symptomer. Hvis de tages, når blærerne allerede er "i flor" har de ikke megen virkning. Du kan også sagtens lade din krop klare virus selv, og det er faktisk en god ide at gøre, da din krop så danner ekstra huskeceller og derigennem bedre kan bekæmpe virus, måske allerede før det går i udbrud :)

Nogen oplever at nerverne er påvirkede. Jeg er selv en af dem. Jeg kan have smerter oppe i livmoren og ned af lårene. Dette kan du ikke gøre noget ved. Det kan også være tegn på et nyt udbrud.

Det er rigtig træls for dig. Jeg har lige købt noget Ipren gele, jeg bruger til hypermobilitet i hånden. Det er derfor lokalbedøvende. Det koster en 50'er og man behøver derfor ikke spise en masse smertestillende. Sørg dog for at brug det i moderate mængder og bestemt ikke længrevarende. Tag en snak med din læge, hvis det bliver ved i flere uger.

Jeg tænker du kan starte med at booste dit immunforsvar. Spis sundt og få din søvn. Så er din krop i hvert fald stærk :)
Og så læg mærke til, om der kommer et nyt udbrud. Man kan desværre godt have udbrud efter udbrud. HVIS det er tilfældet med dig, kan snakke med din læge om forbyggende medicin. Men se tiden an - det kan være "efterskælv" ;)

Cr7
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. jan 2014, 23:58

Re: Mit første udbrud.. Grædefærdig

Indlæg af Cr7 »

Hej Maja

Jeg har oprettet mig som bruger herinde da jeg så dit indlæg. Jeg har selv herpes, er 22 år og har haft det i hvertfald i 10 år, ja sikkert lidt mere. Jeg fik mit udbrud her efter nytår lige ved næsetippen, eller rettere sagt jeg smittede mig selv da jeg mener at det startede inde i næseboren (vil mene at det er det "bedste" sted at få det fordi det ligger skjult) :-). Så vær opmærksom, DET SMITTER MEGET NEMT fra sted til sted. Har tidligere haft det på øjenlåget! Jeg ved ikke om det er fordi jeg ikke havde spist vitaminpiller i over en måned, eller om det var pga. nytårsaften (alkohol der gjorde at jeg fik mit udbrud). Normalt plejer jeg at få udbrud 3-4 gange om året, men jeg synes selv at det er reduceret til 1 maks 2 gange om året nu, men det er forskelligt fra person til person ;-). Jeg startede også med 200 mg, men bruger nu 800 mg 5 x dagligt når jeg har udbrud, og jeg vil sige det hjælper MEGET bedre.

Jeg er lige begyndt at dyrke fitness igen + at spise sundere, håber det gør en forskel så jeg slipper for de skide udbrud, prøv det, det kan være det hjælper på dig.

Ja ens livskvalitet bliver forringet når man har det, men man lærer at leve med det, så OP MED HUMØRET! Det hjælper i hvertfald ikke at græde, selvom jeg ved det er skide træls, psyken er MEGET vigtig her.

Nogle gange kradser jeg blærerne væk lige så snart jeg opdager dem så de ikke bliver større, det er ikke sikkert at den er en god ide, men ja, hvad gør man ikke for at holde dem væk. Det skal ikke tages som en anbefaling!!! :D

Hvem elsker ikke chokolade?? Men ja, er holdt helt op med at spise slik/chokolade så må jeg se om det hjælper på mine udbrud. Der er nok nogle ting jeg har glemt at skrive herinde af råd, men hvis jeg lige opdager noget skal jeg nok vende tilbage, og det er jeg sikker på at de andre herinde også vil gøre. Ellers så spørger du bare herinde. :-))

Vh

Besvar