Til den nysmittede med herpes genitalis (herpes forneden)

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Tvil
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. okt 2013, 21:52

Til den nysmittede med herpes genitalis (herpes forneden)

Indlæg af Tvil »

Kære ny-smittede; fortvivl ikke!!! Da jeg for en uges tid siden var bange for at have fået herpes forneden, klikkede jeg desperat rundt på nettet for at finde (yderligere) info. Jeg må sige, at denne side skræmte mig mere end den gjorde godt, også selvom der er nogle positive posts herinde. Jeg fik bekræftet igår at det er herpes genitalis jeg har. Jeg blev ked af det - var nærmest i chok, MEN...jeg har snakket med forskelligt sundhedspersonale (både praktiserende læger og speciallæger) og smuttede også forbi Venerea-klinikken (klinik for kønssygdomme) på Bispebjerg hospital, for at få den mest faktuelle viden, og jeg har snakket med en veninde som også har herpes genitalis. Mit førstegangsudbrud har været ikke mindre end skrækkeligt (jeg fik en stafylokokinfektion oveni herpes-udbruddet) og det har varet i 2 uger (mest fordi de først troede at det "kun" var en stafylokokinfektion). Men fat mod kære lidelsesfæller - det her er ikke enden på noget som helst! Ca. 20% af den voksne befolkning har Herpes genitalis. Det er godt nok mange! Så man er bestemt ikke alene. Og selvom ens førstegangsudbrud er et helvede er det slet ikke sikkert, at man nogensinde får et udbrud igen. Og hvis man gør, kan man tage piller som mildner og forkorter udbruddet. Derudover plejer udbruddene at aftage med tiden. Tænk på alle de folk som har herpes på læberne - det er jo det samme - hos os sidder det bare et andet sted. Jeg læste om én som tog ekstremt mange forholdsregler; brugte altid kun håndklædet én gang før det røg til vask, brugte gummihandsker etc. etc. og det lød nærmest som om hendes liv var gået i stå. Jeg er ked af det på hendes vegne, for det lyder jo ganske skrækkeligt, men det er altså ikke normen for folk med herpes genitalis at det er så slemt. Det er hverken pest eller Sars vi render rundt med! Lad dig ikke slå ud for pokker! Når dit første udbrud er overstået så se at komme ud og vær god ved dig selv, og hyg dig gevaldigt - det har du fandeme fortjent efter sådan en dum omgang førstegangsudbrud! Det skal nok gå :)

Ps. jeg læste lige at denne hjemmesides hensigt er at være et forum for folk med gentagne udbrud, så de kan dele deres erfaringer om, hvad der forebygger og hjælper på deres udbrud. Det er derfor der er så mange indslag som lyder lidt voldsomme. Så igen ny-smittede: det er langt fra sikkert at du får flere udbrud end dit første!

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: Til den nysmittede med herpes genitalis (herpes forneden

Indlæg af kama »

Du har ret i, at den person som brugte gummihandsker, mv. overreagerede, men det er noget af et slag at få at vide, man har HSV-1 eller HSV-2. Hvis man så samtidig hører til de uheldige, som får gentagne udbrud, er det ikke sjovt. Der var en som næsten ikke turde vise sit barn hengivenhed, fordi hun var kommet til at smitte sig selv flere steder på kroppen, og som fik hyppige udbrud. Der forstår jeg godt, livet næsten bliver for hårdt at bære.

Men almindelig god hygiejne, er i de fleste tilfælde alt hvad der skal til: Vaske hænderne grundigt efter hvert toiletbesøg (husk at bruge sæbe), sørge for at det håndklæde man har benyttet efter et bad, er helt tørt når det bruges igen, da virus dør efter kort ophold i fri luft.

Mange forbinder det også med noget pinligt, hvis de får sår/blærer på kønsdelene, og selv vil jeg da skulle tage mig godt sammen til at fortælle det til en evt. kommende partner, men jeg vil gøre det. vedkommende skal have valget.

For mit vedkommende, hjalp det en del da jeg fandt denne hjemmeside, og læste de mange indlæg, samt den støtte og som er herinde. Det fik mig til at finde modet til at fortælle det til mine venner, som var virkelig gode støtter, og overraskende nok fandt jeg ud af, der var nogle af dem som også havde HSV, men meget sjældent udbrud. Ok, en vidste jeg godt, for personen har haft forkølelsessår på læben nogle få gange i de mange år, jeg har kendt vedkommende.

Tvil
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. okt 2013, 21:52

Re: Til den nysmittede med herpes genitalis (herpes forneden

Indlæg af Tvil »

Det er bestemt ikke min mening, at negligere denne hjemmeside eller nogle folks erfaringer med herpes. Det er bare vigtigt som ny-smittet at vide, at denne sides hensigt (som beskrevet), er at være et forum for folk med gentagne herpes-udbrud, så en ny-smittet ikke tager sorgerne på forskud og tror, at de er så hårdt ramt. I min frygt for at være smittet, læste jeg ikke hensigten med siden og blev bare endnu mere ked af det. Og forøvrigt er jeg allerede blevet positivt overrasket over, hvor roligt min omgangskreds tager "nyheden", og at en del af dem selv har været igennem samme trommerum. Som sagt er én ud af fem voksne danskere smittet med herpres genitalis. Så de fleste kender én eller et par stykker, der sidder i samme båd. Jeg ønsker alle herinde det bedste. Mvh. Tvil

Tvil2

Re: Til den nysmittede med herpes genitalis (herpes forneden

Indlæg af Tvil2 »

(Jeg har glemt mine log-in oplysninger, men det er altså mig Tvil der nu skriver som Tvil2 :) ).
Lige en opdatering herfra: det er nu over 3 måneder siden jeg fik stillet diagnosen herpes genitalis. Jeg har ikke set noget som helst til det siden. Èn af de ting jeg synes var svært ved at få diagnosen var bl.a. hvad man skulle sige til en eventuelt kommende sex-partner/kæreste. På dén front er jeg blevet meget positivt overrasket! Jeg har været sammen med 2 fyre siden, den ene (og første efter min diagnose) en ven (fordi jeg var lidt nervøs for hvordan en sex-partner ville tage udmeldingen, og dels fordi jeg var bange for, om det ville gøre ondt at have sex - det gjorde det ikke. Nå ja og så fordi jeg har været sammen med ham før og synes han er sød og dejlig). Den anden er min nye kæreste :) . De tog begge udmeldingen om min diagnose fuldstændig afslappet. For mit vedkommende ville jeg helst være ærlig omkring det. Så bare rolig! Der er masser af søde fyre som ikke vil undlade at have sex med én, holde af én, ja endda elske én, selvom man har denne diagnose. Derudover har jeg en masse mandlige venner (som jeg altså aldrig har været sammen med), som jeg har snakket med det om, for at høre hvad de synes om det hele, og hvad de ville gøre. De har alle sagt, at de ikke ville lade være med at være sammen med en sød pige, hvis hun havde herpes genitalis. Så når man lige er kommet sig over chokket, er det vigtigt at huske på, at livet sagtens kan fortsætte som det plejer. Hav det godt allesammen. Mvh. herfra

Besvar