Mangler info om type 1 i underlivet?!

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Cam

Mangler info om type 1 i underlivet?!

Indlæg af Cam »

Hej Alle sammen..
Jeg har lige fået konstateret herpes type 1 i underlivet. Jeg er pt igang med mit første udbrud og jeg har aldrig nogensinde oplevet noget så smertefuldt :( Det er virkelig skrækkeligt.. Jeg har forsøgt at få oplysninger alle steder fra.. Min læge er dog ikke en af dem der har været oplysende eftersom jeg fik besked om min sygdom pr. mail efter deres åbningstid i torsdags - den første ledige tid er først om en måned (!!!) .. Så jeg er blevet overladt til mine egne tanker..

Mit første spørgsmål er, om der er nogen der ved, hvad forskellen på type 1 og type 2 i underlivet er?
- hvis jeg modtager oralsex og jeg smitter - får ham jeg er sammen med så bare almindeligt forkølelsessår på munden? eller hvordan?
- hvis jeg smitter en - får han så også type 1 i underlivet eller bliver det så lavet om til type 2 ?

(det ikke fordi jeg har tænkt mig at smitte nogen, bare rolig. Jeg vil beskytte mig med kondom altid fremover, for at undgå dette, jeg er bare nysgerrig. Prøver at skabe sammenhæng)..
- Er der samme smitterisiko som ved type 2 ?
Og hvad ved i ellers om denne slemme sygdom? Hvad er godt at vide?
Min læge har ikke givet mig en recept på noget medicin til kommende udbrud, skal jeg spørge om det ? og hvad er godt at have liggende?

Har 10000 spørgsmål :) - håber der er nogen der gider hjælpe mig med nogle svar :)
Mange Hilsner.

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Mangler info om type 1 i underlivet?!

Indlæg af malou85 »

Hej :)

Jeg har selv type 1 - og det eneste jeg har fået at vide af min læge er, at denne type kan vise sig som mindre aggressiv en type 2 :)
Vigtgst er at du holder dit immunforsvar oppe, så din krop har det bedst mulige forsvar mod virusen :)

Jeg kan trøste dig med, at dette udbrud sansynligvis er langt det værste....uha husker selv den voldsomme smerte :o

Smitter du en fyr gennem oralsex, får han type 1 på enten mund eller kønsorganer.....det kan ikke laves om til type 2. Man kan også have type 2 ved munden eller andre steder på kroppen.

Smitterisikoen er den samme, lige meget hvilken type man har. Du smitter når du er i udbrud - dvs når du har blærer og sår (der kan sidde rester af virus i sårene). Og så er der 5% smitterisiko i udbrudsfrie perioder....eller som jeg vil sige det 95% chance for du IKKE smitter, mens du er udbrudsfri ;)

Det siges at være en god ide at bruge kondom det første år, eftersom det menes, at der er størst risiko for udbrud. Jeg selv har været i forhold, dog med en pause, hvor jeg har været sammen med andre imens. Med min kæreste bruger vi ikke kondom. Jeg er opmærksom på symptomer som kløen, prikken - eller en svien ved vandladning - og så kigger jeg ofte med et spejl.

I perioden hvor jeg var sammen med andre, fortalte jeg dem, at jeg havde herpes - hvorefter vi brugte kondom. Kondom kan ikke beskytte helt. Men så længe du er ærlig omkring sygdommen, så har de valget om at gå i seng med dig, velvidende om smitterisikoen :)

Du kan få en god basisviden fra denne side - samt gode råd til hvorledes du takler det - også hvordan du kan holde dit immunforsvar oppe, og hvilke ting der kan fremprovokere udbrud...

Vent med den forebyggende medicin.....dette er dit første udbrud - nogle får næsten konstante udbrud, andre får dem sjældent - jeg hører selv til den sidste gruppe....hvis du er plaget af hyppige udbrud, snak da med din læge omkring det :)

cam

Re: Mangler info om type 1 i underlivet?!

Indlæg af cam »

Tak for dit svar :) er lige blevet udskrevet fra sygehuset så nu håber jeg på det går fremad :) sys godt nok det er hårdt og smertefuldt. Jeg har idag snakket med min læge og hun kan tidligst se mig den 19 december, så skifter læge .. frustrerende at mangle info , så er lykkelig over dit svar :)
Hvis jeg smitter en på munden , vil det så ses på ham som et almindeligt forkølelsessår eller vil han få sår ligeså slemme som dem man får på kønsdelene ??


Pt har jeg slet ikk lyst til nogensinde at være sammen med en mand igen, men det kunne være rart at kende konsekvenserne hvis det går galt..:(

cam

Re: Mangler info om type 1 i underlivet?!

Indlæg af cam »

Hvordan fortalte du dine partner at du har herpes? Hvordan var deres reaktion? Sagde du det før i havde sex første gang (m kondom tænker jeg) ? Er der nogen der har afvist dig pga det? Hvordan fremlægger mAn herpes på bedst mulig måde så det ikke skræmmer?? Har så mange spørgsmål .

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Mangler info om type 1 i underlivet?!

Indlæg af malou85 »

Mine blærer lignede overhovedet ikke det, jeg så på nettet. Så tænker mest af alt de kan se forskellige ud, fra person til person, og derfor også forskellige fra mund til kønsdele.

Og ja, jeg tror også det kan gøre ondt første gang på munden. Min søster har forkølelsessår, og hun mærkede irration men ikke decideret smerte :)

Den ene var udelukkede en sexpartner, så sagde "før vi knalder, så skal jeg lige fortælle at jeg har herpes. Jeg er ikke i udbrud, men risikere smitte med 5%. Jeg foreslår vi bruger kondom, og bruger husholdsningsfilm, hvis vi skal udøve oralsex. er du okay med det" . Hvis du er i byen, og egentlig kun har brug for et knald, så vær ærlig. For fanden, det er surt at få herpes, pga man er liderlig og ikke har nosser til at fortælle det. Maaaange fyre vil tænke fornuftigt, hvis du smider det faktum på bordet, at du kun smitter de 5% i ikke-udbrud, og nedsætter risikoen en smule ved brug af kondom - kondom beskytter ikke nødvendigvis nemlig.

Du skal OVERHOVEDET ikke være bange for, at du ikke kan dyrke sex igen. Du skal bare være ærlig, og er sikker på du møder en sød fyr, som ikke bliver skræmt af din herpes :)

Besvar