Smittet..

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Stamali

Smittet..

Indlæg af Stamali »

Hej

Er højst sandsynligt blevet smittet med HSV-2, venter dog stadig på svar fra lægen. Har fuldstændig symptomer som mange har beskrevet herinde, og tak for mange gode råd i øvrigt i den forbindelse. Chokket har lagt sig lidt, fra at være fuldstændig uvidende om sygdommen i tirsdags til panik og gråd i 2 dage og nu stort set afklaring, takket være dette forum..
Men har stadig nogle spørgsmål, som det kan være der er nogle der har erfaring med...

Blev formentlig smittet, da mit immunforsvar var helt nede to dage efter jeg løb CPH marathon for 2 uger siden. Det passede med at symptomer kom 5 dage efter sex.
Elsker at løbe og træne, løber et sted mellem 40 og 50 km om ugen og er knust over, at det muligvis kan trigge udbrud.. er der nogle erfaringer med det?

Har læst meget om kost osv. herinde og dermed forbud mod chokolade og nødder osv. Ikke fordi det er en katastrofe, men er det typisk? eller skal man virkelig overdrive mængden for at det kan have indvirkning?

Skal til Frankring til sommer og løbe i bjergene, er lidt bekymret for udbrud i den forbindelse.. Men har læst at man kan forebygge og nogle nævner, at de kan mærke når et udbrud er på vej. Hvordan kan man mærke det?

Håber på svar :)

Stamali..

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Smittet..

Indlæg af malou85 »

Hej :)

Godt at høre du har det bedre med det :)
Og super skønt at du kan finde trøst og gode råd herinde! :)

For det første havde du fået det til trods for at dit immunforsvar havde været fantastisk. Men dit immunforsvar kan have noget at sige, når det gælder om udbrud.

Det er forskelligt fra person til person, hvad kosten har af indvirkning. Jeg selv har type 1 på kønsorganerne og fik det første udbrud først i december sidste år. Siden da har jeg haft 2 mulige udbrud - som sikkert ikke var udbrud. Jeg spiser appelsiner og mørk chokolade godt og vel hver anden dag, og gerne flere appelsiner af gangen - og det har ikke haft nogen negativ virkning på mig, hvad jeg da ved af :) Nødder har jeg derimod skåret ned på, da jeg spiste det, før jeg fik de mulige udbrud :) Giv dig selv lidt lidt til at lære sygdommen at kende :) Det tager tid, men er bestemt det værd - vi er ikke alle ens :)

Man siger så meget, og da jeg læste at sex kan sætte et udbrud igang var jeg da helt ude af den :D Men ved mig har det vist sig, at jeg ikke mærker gener af det.

Personligt kan jeg ikke mærke nogen symptomer på udbrud - men ville faktisk ønske jeg kunne. Sygdommen kan være så fandens snu - mit første udbrud var helvedssmerte, men de følgende udbrud kan være helt "usynlige". Men det kan føles som en prikken eller en del kløen, svien. Hvis det svier, når du tisser, tror jeg gdt, du kan forvente, det er et udbrud, hvis det har sat sig enten i eller ved urinrøret. Det er derfor vigtigt at man tager tabelletterne så hurtigt som muligt, før det udvikler sig. Du kan også vælge at lade din krop sørge for at helbrede udbrudet selv, det tager bare lidt længere tid. Men jeg vil tro det sidstenævnte faktisk er det bedste i længden, eftersom jeg vil tro, at kroppen danner flere huskeceller til formålet at slå netop denne virus ned, når den viser sig :) Men kig på din Wohaa engang imellem, og vær opmærksom på tegn på udbrud - det gør jeg, nu jeg intet forvarsel får :)

Man kan få forbyggende medicin for det, men det er noget, du skal snakke med din læge om. Det bruges nok oftest til de, som er frygtelig uheldige med udbrud.

Gæst

Re: Smittet..

Indlæg af Gæst »

Tak for Svarene!! :)

Hvordan med barbering for neden.. Har nu undgået det helt siden udbruddet, men tænker lidt at man fremover kan gå hurtigt i panik over små irritationer, som jo ofte kommer, når man barberer sig..

Og så har jeg også set mange nævne, at alkohol og røg helst skal undgås.. ryger heldigvis ikke, men jeg drikker da en gang i mellem som så mange andre.. Skal man simpelthen stoppe med det pjat og leve sundt fra nu af?? Tænker også, at kroppen måske vi reagere kraftigere, hvis man helt undgår alt det man ikke må spise (og drikke), og så pludselig kommer til det..
Vil virkelig helst undgå udbrud igen, det har været forfærdeligt..

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: Smittet..

Indlæg af malou85 »

Først og fremmest, så er efterfølgende udbrud ikke slemme, og slet ikke i dur med det første. Jeg forstår hvis du er bange for, at du igen skal igennem sådan et smertehelvede. Men for langt de fleste, så er de efterfølgende udbrud intet i forhold til det første :)

Jeg barberer mig stadig, når jeg har lyst. Og sørger for at bruge godt med imtimgele fra Vivag og sørge for at smøre med en fed, uparfumeret creme eller mandelolie, så jeg undgår knopper - netop for at undgå panikken :D

Jeg har flere gang opdaget bumser eller knopper efter barberering og venter derfor med sex. Imens smører jeg det med Basiron fra Apoteket med en vatpind, og forsvinder bumsen efter 1-2 dage, så er jeg sikker på det bare er en bums. Eller tager jeg min tabeletkur eller lader kroppen klare det selv :)

Igen, så handler det om at du er nødt til at prøve dig frem. Ved mig har motion og kost intet at sige, åbenbart. Ved andre påvirkes virus voldsomt bare af en enkelt appelsin. Jeg sørger personligt selv for at holde min immunforsvar i top ved indtagelse af masser af hvisløg, vitaminer og ingefær. Jeg er pædagog og udsættes derfor ofte for smitte - og når man så får en forkølelse, så svækkes immunforsvaret og herpesvirus kan blusse op. Så giv det tid og vær opmærksom på, hvorledes din krop reagerer derpå :)

Jeg er en selv en af dem, der har svært ved at se om det er udbrud eller ej, og har selv oprettet en tråd omkring det, så må være dig et svar skyldig. Håber andre kan hjælpe i denne sammenhæng :)

Stamali

Re: Smittet..

Indlæg af Stamali »

Tak for de gode råd, det betyder meget når man er helt blank. Håber på det bedste:)

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: Smittet..

Indlæg af kama »

Kære gæst,

Jeg tror godt du kan barbere dig forneden, uden det af den grund udløser et udbrud, men som alle andre siger herinde, så er vi forskellige og det er forskelligt hvad der gør at man får udbrud. Personligt, har jeg ikke oplevet gener med barbering forneden. Jeg bruger creme på lårene og en ladyshaver på selve vulva/venusbjerget, samt omkring kønslæberne. Jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med, der ikke kommer udbrud som følge af barberingen, da jeg ikke bruger skraber dernede. Selv barberer jeg mig, da det vil være svært for mig at tjekke om der er udbrud/sår dernede, da hårene ellers vil være i vejen.

Jeg tror nok, at jordnødder for mit vedkommende kan udløse en mild reaktion, i hvert fald har jeg på det seneste oplevet, ikke decideret udbrud forneden, men min tunge føles mærkelig i den ene side (som om den har fået et ekstra lag smagsløg,eller man lige har bidt halvvejs igennem tungen), godt og vel 10-12 timer efter indtagelse af jordnødder. Men ellers så spiser jeg chokolade, jeg prøver dog på at holde det på et fornuftigt niveau, og alkohol drikker jeg også indimellem, uden at få gener af det.

stamali

Re: Smittet..

Indlæg af stamali »

Jeg må skaffe mig en god fed creme til barberingen..
Nu har jeg taget min sidste pille i forbindelse med første udbrud her til aften. Er lidt nervøs for hvad der skal ske nu.. Spiser sundt og holder mig fysisk aktiv, undgår nødder osv., de ting som folk generelt nævner.. Men tænker at der måske kan komme udbrud nu når jeg stopper med pillerne..

Hvordan er man i øvrigt helt sikker på, at et udbrud er slut? Er det når smerter/svie osv. er væk eller er det når alle synlige symptomer er væk?? Det kan jo være svært at vide om alt er væk.

Er bekymret for at få udbrud igen, også bare ved at ligge nøgen sammen med min kæreste, har læst at folk har fået udbrud på nummeren bare ved hud-kontakt. Er nok gået lidt i overgear, men hvis der er nogen der har erfaringer, ville jeg være glad:) Det er ikke meget info man får med fra lægen, når man får det konstateret..

Aøs

Re: Smittet..

Indlæg af Aøs »

Hej,

Jeg (kvinde) fik selv mit første udbrud for snart to år siden. Det har været et smertehelved i det første halve år.
Jeg har dog også poly neuropati, som kan give nervesmerter og de to sygdomme er fantastiske venner, når der er udbrud. Det første udbrud var selvfølgelig KÆMPE smerter i underlivet, der føltes som bomber der sprang, men dertil fik jeg nervesmerter i hudoverfladen på benene, så det var uudholdeligt at have tøj på underkroppen. Dette varede i 3 uger. Herefter havde jeg ugentlig udbrud, som også var smertefulde.
Hertil siger jeg længe leve til at være medlem af Sygesikring Danmark - jeg nåede op på de 75% tilskud til medicin.

Jeg har også læst en masse om kosttilskud, motion osv. Min neuropati kræver, at jeg skal holde mig i gang, hvilket jeg helst også vil, da jeg både kører mountainbike, løber og rider af ren lyst. Madmæssigt har jeg efter egen opfattelse en sund livsstil. Varieret, lidt men godt af det usunde en gang i mellem. Hvis den står på hygge, så er det moderat, hvad jeg indtager af sukker, da jeg i forvejen ikke er meget til. Hellere et stykke lækker chokolade end 10 stykker marabou fx :) - Det samme med alokohol, enkelte gode glas øl, cocktail eller sød vin, men det hører til sjældenhederne grundet træningen = så til særlige lejligheder eller til særlig god mad.
Jeg har endnu ikke forbundet mine udbrud med bestemt mad. Det første år har jeg slet ikke kunne forbinde udbrud med bestemte ting, da det første år for mange er helt tilfældige udbrud grundet kroppens kamp mod virusset. Men det 2 år jeg er inde i nu, der har jeg kunne finde sammenhænge: Immunforsvaret - en forkølelse er lig med blister i munden (også et herpesvirus, hvilket skoldkopper også er), derudover udmattelse - hvilket både kan være udmattelse pga. mange aftaler og meget arbejde, men også udmattelse pga. overtræning eller deltagelse i et løb (fx. adventure race, som kan vare en 6 timer). Der kan der være udbrud i den efterfølgende uge. Men slet ikke så slemme som i starten. I starten havde jeg sår i nærmest hele underlivet - føltes som om en bisværm havde angrebet mig. Nu er det 1 enkelt sår, få gange 2 sår.

Optakten til udbrudende kan jeg 9 ud af 10 gange mærke. De førnævnte nervesmerter - føles som om nogle har kradset mig med sandpapir på benene og på lænden - det svider! Det starter gerne et døgns tid før et evt. udbrud. Og jeg siger evt. fordi jeg også får udbrud som kun sidder i nervebanerne og ikke til at blive et endeligt sår. Men smerten er næsten mere ulidelig end selve udbruddet i dag. Som andre fortæller, så kan det også være en følelse af kløen eller stikken, svigen i underlivet som kan være optakten og dertil er lymfekirtlerne i lysken typisk også hævede. Der tager jeg gerne to piller på en gange og ofte kan en pillekur en dag eller to være nok, hvis det ikke udvikler sig til sår. Hvis der kommer sår så tager jeg den fulde 5 dages pillekur.
Man plejer at sige, at man skal tage en kur færdig, hvis man starter. Men jeg vil helst undgå pillerne, hvis jeg alligevel ikke får mere udbrud. Så hvis de kan tage udbrudet i nervebanerne og stoppen resten, så vil jeg gerne nøjes med to dage end 5 dage på piller.

I dag er jeg i gang med at undersøge en helt anden ting, som jeg har mistanke om at kunne fremprovokere det. Jeg har i nogle år brugt nuva-ringen - en p-ring som prævention og det sidste halve år, har jeg noteret, at ugen efter jeg sætter den op, så opstår et udbrud. Så det var nærmest en cyklus at mens en uge og så en uge med herbes og to uger fri. Nu skal jeg så være uden prævention i tre måneder, for at se, om det den som fremprovokerer det, da det jo i princippet er et fremmedlegme som bliver sat op og "generer", selvom jeg ikke selv mærker noget til den og har brugt den i længere tid end jeg har haft herpesudbrud. I starten var sex også med til det, men efterhånden som tiden går, så er der ikke altid sammenhæng med sex. - Her tror jeg blot kroppen er ekstrem overfølsom for MANGE ting det første års tid og så bliver stærkere og danner mere immun overfor det, som en anden også har omtalt.


Det var lige en hel masse indskydelser af mit liv med herpes, så måske ikke en helt struktureret forklaring, men måske alligevel et indblik til, at det er forskelligt fra person til person og det samme sikkert gælder i forhold til fødevarer og motion.
Mit råd er, undgå motion under udbrud, hvis det generer dig og vask dit undertøj og træningstøj grundigt = kog det, hvis du ikke gør det i forvejen. Men ellers dyrk motion. Måske du det første årstid er tvungen til at skrue lidt ned for niveauet, hvis du får jævnlige udbrud, men jeg kan trøste dig med, at det nok skal gå fremad, så længe du passer på dig selv og plejer din krop. Vær opmærksom på nok søvn og hvor travlt du har i hverdagen :)

Mvh. A.

Aøs

Re: Smittet..

Indlæg af Aøs »

Hov, glemte at i forhold til barbering, så undgår jeg i barbering, når jeg ved der er udbrud eller har ondt i huden (nervesmerterne). Og så barberer jeg det som det sidste sted. Altså armhuler og ben først :) Men jeg bruger ingen barberskum eller gele. Det er simpelthen fordi jeg ikke kan tåle det. Derfor bruger jeg også kun skrabere som ikke har den blå streg af noget geleagtigt noget. Jeg smører ikke efter barbering, men det er igen fordi jeg synes det kan svide af pommeren til. Hvis jeg endelig gør, så er det en ekstrem fed creme fra apoteket, som er liiidt dyr, men som er allergivenlig, parfumefri og beregnet til meget ødelagt hud.

Jeg ligger nøgen med min kæreste. Vi var opmærksom på det i starten, og han forslog også at have sex med kondom for at undgå udbrud. Men det ville jeg være frygtelig ked af, da jeg synes det føles lidt mere slidende på underlivet og samtidigt mere upersonligt. Det er nok en smagssag. Så det første år med herpes har været med max en gang sex om måneden - så finder man så meget andet at nyde hinandens selvskab i :)
Og jeg har ikke haft udbrud andre steder på kroppen. Har godt læst, om nogle der ligefrem har fået det i øjet. Men så længe man sørger for hygiejne efter toiletbesøg og vasker tøjet godt. Så burde risikoen for smitte til andre steder være minimeret meget :)

Besvar