Smitte kæresten?

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Linda

Smitte kæresten?

Indlæg af Linda »

Det er måske et dumt spørgsmål, men kan jeg smitte min kæreste med herpes 1, når det er ham der har smittet mig? Jeg fik hsv1 i underlivet for et halvt år siden, jeg har ikke haft herpes før, men det har min kæreste som forkølelsessår, han havde dog ikke udbrud da han smittede mig. Nu er jeg selvfølgelig bange for at han skal få udbrud på kønsdelene, men er han mon ikke resistent for sin egen virus? Håber nogle kan svare...

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: Smitte kæresten?

Indlæg af kama »

Hej Linda,

Ingen spørgsmål er dumme. Du skriver at det er din kæreste, der har smittet dig med HSV-1 i underlivet. Selvom det er ham, der er den primære smittekilde, så kan du godt smitte ham med hsv-1 på kønsdelene, også selvom han burde have antistoffer mod netop denne herpestype. Han er ikke 100% resistent, dette begunder jeg med, at der findes en del, der er kommet til at smitte sig selv flere steder på kroppen, hvis de har kommet til at røre sig på det inficerede sted, og derefter på en anden kropsdel.

Men sandsynligheden for at du smitter ham tilbage, er en del mindre, end hvis han ikke havde haft virussen til at begynde med. Desuden, så er det også hud, der dækker mandens kønsdele, hvilket igen mindsker risikoen for smitte, da hud er en effektiv barriere, hvis den vel at mærke er hel og ikke har nogle rifter eller lignende.

Har du fortalt ham, at du har fået virussen?

Tro mig, jeg kender godt til din frygt, da jeg selv er blevet med hsv-1 for neden af min mand. Han har heller ikke haft noget udbrud, da det skete, da jeg altid har været nærmest hysterisk med ikke at ville tæt på en person (dvs. kysse og lign ;) ), hvis vedkommende havde forkølelsessår i udbrud.

sl

Re: Smitte kæresten?

Indlæg af sl »

Jeg er også blevet smittet forneden af min mands forkølelsessår, som vel må være herpes 1.
Nu er jeg blevet undersøgt, og prøven hos lægen siger, at jeg har herpes 2. Er det sandsynligt at 1 ved munden kan blive til 2 forneden?
Jeg synes, det er underligt, at vi har kendt hinanden i over 5 år, og først for et år siden får jeg et udbrud på mine kønsdele. Min mand har jævnligt forkølelsessår ved munden, og jeg har ikke anet, at jeg skulle passe på, hvor han bevæger sig hen med den. Men det er jo nok, som jeg har læst en anden skrive herinde - der er alt for lidt oplysning om herpes, og det er meget øv :cry:

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: Smitte kæresten?

Indlæg af kama »

Type 1 og type 2 er to forskellige herpesvira, der er nært beslægtede med hinanden, hvilket også er grunden til at den medicin man bruger til nedkæmpe udbrud med, virker på dem begge. Så hvis man er smittet med en type 1, kan den ikke lige pludselig blive til en type 2, heller ikke selvom det smitter fra munden til for neden. Så enten er det en type 2 din mand har på munden (kan ske,selvom det er sjældent), virussen har ligget latent i din krop i flere år eller den er blevet typebestemt forkert.

Har selv hsv-1 forneden, så nej, herpes skifter ikke type;)

Hvordan tog lægen prøven? var det en podning af blærer, eller blev det bestemt ved hjælp af blodprøver? Podning er den eneste sikre typebestemmelse, da man ved blodprøven leder efter antistoffer mod hsv. Antistoffer kan sagtens ligne hinanden så meget, at det kan være svært at skelne mellem dem, med mindre man tager dethelt store maskineri i brug (arbejdede med antistoffer og proteinoprensning i mit speciale, så jeg ved det).

sl

Re: Smitte kæresten?

Indlæg af sl »

Ja, lægen tog prøve fra blærerne/sårene. Jeg har også hørt, at man ikke undersøger grundigt nok, forstået på den måde, at man bare får at vide, at det er type 2, det er det nemmeste.
Men det er vel i grunden også ligemeget, for nu har vi herpes. Og det er det, øv!

Besvar