HSV2 og voksbehandling? (+ uduelige lægesekretærere)

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
tidsmaskineønskes
Bidrager
Bidrager
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. mar 2012, 17:55

HSV2 og voksbehandling? (+ uduelige lægesekretærere)

Indlæg af tidsmaskineønskes »

Hej med jer!
har lige fået diagnosticeret HSV2, sådan 100 % sikkert, øv øv og har haft mega nedtur. Alle indlæg herinde har dog hjulpet og jeg sender lige et virtuel kram ud til de søde mennesker det har overskud til at svare på os nybegynderes spørgsmål.

Jeg er sådan indrettet at jeg skal bare vide så meget som muligt om den her sygdom, Know your enemy - right? :)
....og blev sgu lidt perpleks da lægesekretæren over telefonen gav mig mit prøvesvar og begyndte at fortælle om at det her jo var en blodsygdom der kunne rejse rundt i kroppen og komme i udbrud andre steder............
Er det mig der er helt galt på den her? det er sgu da en virusinfektion, ikke? som 'rejser' via nervebanerne til ganglier nær rygmarven, hvor den ligger latent og så kan smitte senere hen ved udbrud med virus i de blærer der opstår på samme sted som primærudbruddet.
Man kan påvise den i blodet pga de ANTISTOFFER der cirkulerer i blodet. og vel ikke fordi vira er i blodet.
Hun var virkeligt sur og afvisende og ville bare ha mig ud af røret så hurtigt som muligt.
Kan HSV2 påvises på baggrund af et skrab? skal der ikke en blodprøve til? hun blev hårdnakket ved at sige at jeg ikke skulle ha taget en blodprøve. Hm... bestilte en snakke-tid hos min læge, og håber at hun kan forklare det lidt bedre der. ellers må jeg på bispebjerg på deres veneraklinik.

Sidste spørgsmål i denne omgang:

Har nogen herinde erfaring med intimvoks og HSV2? jeg plejer at få lavet brazilian med en sugaring-teknik, dvs lidt hen af voks, ca en gang hver 1½ måned. Og vil meget gerne fortsætte med det, duer ikke til det der med at barbere mig selv dernede, men ved ikke om det kunne sætte udbrud igang, det er jo lidt en belastning for slimhinden dernede.
Gode råd og erfaringer modtages gerne.

god påske

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: HSV2 og voksbehandling? (+ uduelige lægesekretærere)

Indlæg af Arenze86 »

Halløj.

"Problemet" med den forklaring du kommer med (ganglier osv.) er at det sjældent er forståeligt for den helt almindelige dansker, der ikke lige har en naturvidenskabelig uddannelse eller har sat sig grundigt ind i tingene.
Så er det nemmere at sige at det er en "blodsygdom", garanteret forstået på den måde at vira er i blodet. Men jo, det er rigtigt det du siger med at den ligger latent i rygmarven. Og jo, man måler på antistoffer. Hvorvidt det er muligt at måle direkte på vira i blodet er jeg ikke klar over, men som sagt er det heller ikke det man måler (jeg har i hvert fald aldrig hørt om det). Det er også muligt at tage en podning af selve udbruddet og få diagnosen - sådan fik jeg den.
Og jo, det er en virus.

Det der er ved det, er at man sagtens kan få udbrud andre steder end ved primærudbruddet. Dette TROR jeg dog ikke sker ved at vira pludselig finder på at bryde ud andre steder. Tvært imod TROR jeg, at det er fordi man har smittet sig selv andre steder. Du kan sagtens komme til at få vira på dine fingre og så røre din arm, balle osv. (steder uden slimhinder), men hvis du ingen "skrammer" har op armen osv. (tør, sprækket hud eller andet), vil vira ikke smittes hertil, da din hud virker som en barriere (når den vel at mærke er intakt). Det kan det dog sagtens ske hvis du har "skrammer", eller vira kommer i kontakt med andre slimhinder (øjet, næsen osv.).
Du kan sagtens få udbrud forskellige steder i samme område forneden. Men udbruddene vil (så vidt jeg også har forstået på andre), som oftes komme nogenlunde samme sted, men kan altså sagtens skifte inden for "området".

Som jeg også "skiver med stort", er det her noget jeg tror.
Min egen baggrund er at jeg læser biologi, mere konkret cellebiologi (molekylær biologi, fysiologi osv.), og interesserer mig specielt for livstilssygdomme og sygdom generelt.

Håber at jeg fik skrevet det forståeligt nok - ellers må du sige til hvis der er noget der skal forklares bedre :)

tidsmaskineønskes
Bidrager
Bidrager
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. mar 2012, 17:55

Re: HSV2 og voksbehandling? (+ uduelige lægesekretærere)

Indlæg af tidsmaskineønskes »

Jo tak, det var et fint svar. Det er præcis den samme opfattelse jeg har af sygdommen med min viden inden for farmakologi, cellebiologi og generel medicin.
Det har været en usædvanligt sløv sekretær, for det viste sig desuden at hun kom til at give mig det forkerte prøvesvar for klamydia og sagde at alt var OK.
Men det opdagede jeg på apoteketet der da pludselig lå en recedpt på Zitromax til mig oveni de aciclovirpiller jeg fik udskrevet hvis der sku komme mere herpes her i påsken.
Jeg var tosset... ringede straks til lægen og brokkede mig over at man ikke alene affejer mig i telefonen da jeg spørger ind til herpes, men UDOVER det giver mig et forkert svar på min ene test. Så ringe...

skal tale med måske-kæresten i aften og oh my god.. jeg har en hel hær af sommerfugle i maven. håber at han tager det pænt...

god påske

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: HSV2 og voksbehandling? (+ uduelige lægesekretærere)

Indlæg af kama »

Det lyder virkelig som en uduelig lægesekretær. Som Arenze skriver, så har du fuldstændig ret i den måde, hsv fungerer på. Jeg er selv uddannet mikrobiolog, og har haft omkring immunologi og cellebiologi som en del af det. Derudover, er min mor læge (hun ved godt jeg har infektionen, hun har endda skrevet en recept til mig), så er ret godt inde i, hvordan denne virus virker i kroppen.


Jeg håber, det gik godt med din måske-kæreste, og at han tog det pænt. Pøj pøj med det, og god påske.

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: HSV2 og voksbehandling? (+ uduelige lægesekretærere)

Indlæg af malou85 »

Fedt du gav dem en overhaling! *thumbs up*

Håber det gik med din samtale med din måske-kæreste. Det kan være svært, hvordan man lige skal sige det. Husker selv samtale med min helt nye kæreste på daværende tidspunkt :shock:

tidsmaskineønskes
Bidrager
Bidrager
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. mar 2012, 17:55

Re: HSV2 og voksbehandling? (+ uduelige lægesekretærere)

Indlæg af tidsmaskineønskes »

tak for støtten herinde, det er guld værd.

Måske-kæresten tog det mere end pænt, var rigtig sød, forstående og gav en masse kram. Det var svært at fortælle, for ikke nok med at jeg havde herpes, så havde jeg jo også fået konstateret klamydia og følte mig som den største 'skank'. Jeg har aldrig haft en kønssygdom før, og det var sgu lige i overkanten med dobbelt bonus.

Havde fået en zitromax kur mod sidstnævnte og kontaktede lægen og sagde at jeg skulle bruge en til pga opkast. he he, hva man ikke siger til sin læge for at få tingene som man vil ha dem. Så da jeg med tårerne trillende ned af kinderne havde fortalt måske-kæresten om det hele (oveni det hele døde en god bekendt for 1 uge siden :( så jeg var sgu ret nede ) så ku jeg sige - hey, jeg har forresten nogle piller du kan tage her. så vi får styr på klamydiaen med det samme.
Det var han med på, vi ku jo heller ikke vide hvem det hele ligesom stammede fra.
Og har haft det rigtig fint lige siden - nu må vi se om det bliver til mere med ham. om ikke andet er jeg glad for at han tog det så pænt :)

sl

Re: HSV2 og voksbehandling? (+ uduelige lægesekretærere)

Indlæg af sl »

Hej Arenze86 - jeg skal lige have denne igen: Første gang jeg havde udbrud for 11 måneder siden, var det i skridtet ud i mod låret. 2. gang medio februar i år var det øverst på ballen ved siden af revnen og nu 1½ måned senere er det igen øverst på ballen, nøjagtigt samme sted som for 1½ måned siden. Mener du, at mit primær sted er hvor jeg har det nu, og at det sandsynligvis vil være der, det kommer igen? Ved du om der der forskel på, hvor det kommer, alt efter om det er type 1 eller 2 man har forneden?
Ja, du må undskylde, at du risikerer at blive lidt "misbrugt", men det kan ske, når man har sat sig ind i emnet ;)

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: HSV2 og voksbehandling? (+ uduelige lægesekretærere)

Indlæg af Arenze86 »

Det kan sagtens skifte ned til 1. sted igen. Men det har det ofte med at komme samme steder flere gange i træk.
Jeg fik det altid samme sted, så tog jeg aciclovir forebyggende i 6 måneder, og da jeg fik udbrud igen, var det et nyt sted, og det er stadig dér jeg får det nu for det meste (desværre, fordi det 1. sted jeg fik det var mindre generet og helede derfor hurtigere.

Jeg får det stadig sjældent der hvor jeg fik det de første gange, men oftest det andet sted.
Så jeg skifter lidt mellem 2 steder (sådan overordnet).

Jeg ved desværre ikke om der er forskel på hvor det kommer når det gælder type 1 eller 2.

Besvar