Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
tidsmaskineønskes
Bidrager
Bidrager
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. mar 2012, 17:55

Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af tidsmaskineønskes »

Først og fremmest vil jeg sige at det har været en stor hjælp at læse mange af indlæggene og svarene herinde for mig der er "ny" i det her herpes-lort.
men jeg har brug for lige at komme ud med noget i et forum hvor folk forstår hvad jeg går igennem lige nu. også fordi jeg endnu ikke har talt med nogen veninder eller familie om det.

Jeg er 29, har haft et rimeligt aktivt sexliv i 15 år, oftest med beskyttelse og har ellers været heldig ikke at rage noget til mig. Har ikke engang haft klamydia.

Nu efter at have været igennem en seksuel tørkeperiode på 9-10 mdr. er jeg begyndt at date igen og har mødt en fyr som bare er superskøn og det virker som om han bare synes at jeg er lige noget for ham. alt virker lyserødt og fuglene pipper lige lidt højere :) vi kan jo kalde ham for 'måske-kæresten' for jeg håber at det kan føre til mere. Han er dog nogle år yngre end mig, og allerede der ku oddsene være imod os.

Efter nogle dates kan vi ikke holde os fra hinanden og ryger i seng sammen, desværre uden kondom. Jeg er på P-piller og føler mig åbenbart uovervindelig (dumt).
Efter at have set hinanden i 3 uger bliver jeg syg (betændelse i halsen) og får en penicillinkur med deraf følgende svamp i underlivet til følge. Vi sørger for god hygiejne, og kan stadig ikke holde os fra hinanden.
Nu skal måske-kæresten så ud og rejse i en uges tid og siger at han glæder sig til at se mig når jeg kommer hjem. Dejligt :) håber at han mener det og ikke bare siger det jeg vil høre.

Samme dag som han rejser begynder den kløen jeg har haft fra svampeinfektionen at gå over i smerter når jeg tisser og jeg opdager små rifter forneden. Jeg tænker at det nok er fordi vi har haft meget afskedssex, rigtig meget. Jeg slår det lidt hen, jeg plejer at hele hurtigt. Da det dagen efter tiltager ryger jeg op på sofaen uden bukser og med et spejl samt latex-handsker (som jeg tilfældigt har liggende) - allerede nu er jeg mistænksom og ængstelig.
Ganske rigtigt kan jeg se små sår spredt ud over skamlæberne og et enkelt større ved indgangen til skeden. Jeg slår op på google og ringer til lægen i vild panik, får en tid og da hun ser mig bekræfter hun at der nok er tale om genital herpes... PIS!!!!! jeg får taget prøver og svaret kommer nu på mandag. Men jeg er ikke optimistisk på det punkt.
Jeg tager det egentligt ret roligt indtil jeg får læst en del på nettet om skrækhistorier og uafbrudte udbrud. Til gengæld er der jo også solstråle historier med folk der er gift og har børn...

Men hvad fanden skal JEG gøre? jeg er 29, single, er vild med en fyr - der meget vel kan være den der har givet mig det. Jeg har droppet alt om at pege fingre og sige du gav mig det, for jeg kan jo selv have haft det liggende i mange år, og det kan være kommet op til overfladen af mit nedsatte immunforsvar ved halsbetændelsen. Men når inkubationsperioden er 4-7 dage passer det bare lidt for godt med sidst vi havde sex. Han kan jo være smittet uden at vide det og uden at have symptomer...

Ååååhh... Min hjerne kører rundt.. jeg har bestemt ikke lyst til at tage den her over telefonen med ham mens han er på ferie, og hvordan får jeg det sagt til ham når han er hjemme igen om en uge. Han forventer nok en hyggelig aften på sofaen (og i sengen) når han er hjemme igen... SUK.
Vil han overhovedet være sammen med mig efter det her - for det er jo så nyt i forvejen (3-4 uger) og det er bare IKKE meningen at nye forhold skal starte med sådan noget her. Det er meget svært at håndtere en spirende forelskelse sammen med genital herpes :(
Omvendt ser jeg sådan på det at hvis det var den omvendte situation og jeg var rigtig glad for ham, ville jeg støtte ham, så det kan jo være en prøve af hvor vild han egentlig er med mig. Håber lidt at han vil være en støtte. SNØFT...

Skal jeg nævne at det muligvis kan være ham der er smittekilden, og at han bør få taget en blodprøve for at få det testet om han har HSV 2?
Hvis han nu løber skrigende bort, hvad gør jeg så? Hvordan og hvornår forklarer man en anden potentiel kæreste at man har det her stads?
Mange i min familie er inde for lægeverdenen, så når skammen har lagt sig er jeg nu ikke så bange for at fortælle dem det, men har mere lyst til at slå mig selv oven i hovedet for at ha raget det lort til mig.

Andre tanker der løber rundt i hovedet på mig er: hvordan bliver mit forløb?
Min primære infektion har kun været smertefuld lokalt i skeden, med lidt hævede lymfekirtler og smerter ved berøring og vandladning. jeg kom igang med aciclovirpiller efter sådan ca 2 dage, mon det hjælper nok? Jeg har ingen appetit, men det tror jeg skyldes at mine følelser er helt smadrede og mine bekymringer over måske-kæresten overskygger meget.
Min læge har ordineret 800 mg aciclovir 5 gange dagligt i 7 dage... er det normalt? ifølge medicin.dk er det behandlingen for helvedesild (herpes zoster)?

Så efter hvad jeg kan forstå på mine symptomer er mit primærudbrud relativt fredeligt uden almensymptomer såsom feber og influenzalignende symptomer. Har I nogle erfaringer med hvordan forløbet kan være efter det? med recidiv, opblussen, hvor ofte, hvor slemt osv.?

Håber at det var bare nogenlunde forståeligt. Hvis alle de tanker jeg har skulle ned på papir ville det ligne New Orleans efter orkanen Katrina :?

ha en god dag og husk at brug kondom, eller anskaf en tidsmaskine - kondomer er dog billigere :)

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af Arenze86 »

Har ikke lige så meget tid lige nu, så nøjes lige med at kommentere på den dosis din læge har givet dig - den er ekstremt høj!
Det "normale" er 200 mg, 5 gange dagligt, i 5 dage.

Jeg ville aldrig i mit liv tage så høje doser ved et førstegangsudbrud. Faktisk ville jeg aldrig tage så høj en dosis med mindre jeg er ekstremt hårdt ramt gentagende gange. Sådan "sengeliggende-i-flere-uger"-hård ramt.

Min kærestes læge gav også forkert (alt for høj) dosis til ham. Det var heldigvis mig der hentede det på apoteket og opdagede den høje dosis. Apotekeren ringede til lægen og det var rigtig nok forkert, og dosis blev sat ned til det rigtige.

tidsmaskineønskes
Bidrager
Bidrager
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. mar 2012, 17:55

Re: Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af tidsmaskineønskes »

Tak for svar omkring dosis. Jeg synes også at det var sært... var oppe hos lægen og spørge idag. Sekretæren sagde at hun måske var kommet til at give mig en forkert recept udskrift... totalt useriøst når man ængstelig står i den her situation.
Lægen var ikke på klinikken og jeg tror at jeg ringer derop imorgen og hører om jeg selv må justere min dosis. kommer nok ikke til at kunne tage 200 mg x5 dgl., med de piller jeg har nu, de er på 800 og har kun en delekærv. så må jeg på apoteket igen... :(

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af Arenze86 »

Ellers så nøjes med at tage 800 mg. om dagen i alt. En halv pille om morgenen og en halv om aftenen.

Man tager som regel 400 mg. én gang dagligt, hvis man tager forbyggende kur - det kan de også bruges til, hvis du ender med at være plaget ofte.

Hop

Re: Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af Hop »

Den dosis du får er den samme som jeg fik ved mit første udbrud og fik den forklaring af min læge at han havde snakket med en overlæge omkring emmenet og han ville anbefale så høj dosis for at slå det hurtiger ned om det passer ved jeg ik, har kun taget piller den ene gang ellers har min krop klaret alle de andre udbrud jeg har haft :)

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af Arenze86 »

Efter min mening, og hvad jeg har hørt af erfaringer rundt omkring, er det en fuldstændig ekstrem og unødvendig dosis.

Jeg har altid taget 200 mg. 5 gange dagligt i 5 dage, når jeg har taget pillerne. Dog gør jeg det nødigt, så ofte tager jeg ingenting og lader kroppen klare opgaven.
Har jeg taget forebyggende er det de 400 mg. dagligt i ca. et halvt år - derefter en halvt til et helt års pause fra pillerne. Dette gjorde jeg kun i de første par år.
Nu undgår jeg helst pillerne, hvis det kan lade sig gøre.

Men ja, det er nok forskelligt hvad lægerne siger, dog har jeg det indtryk at de fleste herinde også har brugt de 200 mg., 5 gange dagligt, i 5 dage ved udbrud.

tidsmaskineønskes
Bidrager
Bidrager
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. mar 2012, 17:55

Re: Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af tidsmaskineønskes »

--> Hop.

Når du siger at din krop har klaret de andre udbrud, hvad mener du så?

Du har haft udbrud med blister og smerter, eller det er blevet stoppet i opløbet af kroppen?
i så fald, hvor ofte har du haft dem og hvor længe har de været?
har det været lige så slemme som primærinfektionen?

jeg har 1000 andre spørgsmål, men prøver at læse lidt rundt og se hvad jeg finder.

fik talt med en veninde omkring det med at fortælle måske-kæresten det, hvordan og hvorledes... det blir sgu ikke nemt. det er lige før at jeg håber at det er ham der har givet mig det, så er det nemmere at forholde sig til. :?

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af Arenze86 »

Min erfaring siger mig at mænd ikke er så hysteriske med sådan noget :) Så tag du det bare helt roligt og sig tingene som de er :)
Tror mere det er kvinder der har en større tendens til at løbe skrigende bort...

tidsmaskineønskes
Bidrager
Bidrager
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. mar 2012, 17:55

Re: Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af tidsmaskineønskes »

Arenze <-- Tak for dine svar, jeg må slå koldt vand i blodet og håbe på at han tager det med ophøjet ro når jeg fortæller ham det. Tror nu lige at jeg fortæller ham hvor meget jeg kan lide ham inden, og forhåbentlig oplever et kort øjebliks lykke inden alt det grimme skal fortælles. øv øv...

du siger at du har taget piller forebyggende, hvordan virker det? får du så ingen udbrud i den periode?

når du ellers får udbrud og tager de 5 dages medicin, er det så nok til at dæmpe udbruddet og går det hurtigere i sig selv?

og når man nogle gange ikke tager piller men lader kroppen klare skærerne, hvorlænge varer udbruddet så? og hvordan arter det sig? vil gerne høre erfaringer fra flere :)

I kan se at jeg er på helt bar bund her..

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Ny måske-kæreste, primær udbrud og generel nedtur...

Indlæg af Arenze86 »

Jeg var udbrudsfri i et halvt første gang jeg tog dem forebyggende.
2. gang jeg tog dem var jeg udbrudsfri i ca. 5 måneder, så havde jeg et lille, hurtigt udbrud, og så stoppede jeg efterfølgende med pillerne.
Man kan godt opleve udbrud ved forebyggende behandling, men de er ofte små og over kort tid.

Ja, når man tager pillerne/bruger cremen går udbruddet hurtigere. Man skal ofte stadig igennem de alle faserne (rødme, blærer, osv...).
Man kan være heldig at fange det i opløbet, så man helt udgår selve udbruddet. Jeg får f.eks. ond i nerverne i huden forskellige steder nogle dage i forvejen og så ved jeg at det er på vej - her kunne jeg så vælge at tage pillerne (gør jeg dog sjældent).

Hvis man lader kroppen klarer det selv tager det oftes længere tid. Men det er meget individuelt. Det er samme process som ved piller, bare meget langsommere.
Jeg kan have små udbrud der varer et par dage, eller udbrud der varer 1-2 uger. Oftest er det dog 1 uges tid.

Besvar