..endnu en i klubben.. Hva så nu??? :'/

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
*MissLibra*
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. feb 2012, 19:12

..endnu en i klubben.. Hva så nu??? :'/

Indlæg af *MissLibra* »

Som så mange andre, er jeg hermed også blevet et medlem af klubben...

Er i gang med det 1. udbrud - og OMG - det må gerne snart stoppe! Får svar i næste uge, om det er 1 eller 2... Må nøjes med bedøvende creme, da pille-kuren ikke vil ha en særlig effekt på nuværende tidspunkt (iflg. lægen)...

Jeg tænker en masse tanker lige pt... Det er jeg nok ikke den eneste der gør, men synes det hele er lidt uoverskueligt... Håber nogen kan hjælpe mig:

1) Jeg har læst en del omkring herpes de sidste par dage (vær til lægen i mandags, hvor der var godt gang i udbrudet - jeg tænkte det var en intim barberings-"skade" - men nej!), og undrer mig lidt omkring dét med kosten. Har kosten så meget at sige? Og kan man finde mere info heromkring eller er det meget individuelt?

2) Jeg bliver tit forkølet m.m., så har ikke det bedste immunforsvar i forvejen. Er jeg så mere udsat for hyppigere udbrud? :?

3) Er der nogen der kender til laser-operationen?

4) Hvor længe varer hhv. 1., 2. og de resterende udbrud sådan i gennemsnit? Og kan man gøre noget, for at forkorte perioderne?

5) Synes det er lidt skræmmende, hvor mange der kan have herpes uden at vide det... Jeg tænker: "Gad vide hvor længe jeg har haft det"... Hvor mange af mine forhenværende partnere (bare sex og kærester) burde jeg kontakte? Åh gud... :shock:

...Men det hele går vel nok... ;)

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: ..endnu en i klubben.. Hva så nu??? :'/

Indlæg af malou85 »

først og fremmest så synes jeg du skal snakke med din læge igen om medicin, hvis det er slemt. Jeg var selv voldsomt angrebet, var sengeligende i flere dage og skridtet var fyldt af mange og store klamme tingester....og ved mig virkede kuren virkelig godt.....efter 5 dage var de næsten forsvundet, og de manglede nu bare at hele helt op. Så synes da det er et forsøg værd? :)
Men ellers så håber jeg for dig det snart er ovre, det er væmmeligt, den første gang :shock:

1)
For nogle har det indvirkning, for andre ikke. Jeg synes, du skal prøve dig frem....jeg mener, at der under emnet "ernæring" (er det vist) ligger nogle links til hvordan man kan få overskud af Lysin og passe på med indtagelse af Arginin - det er noget jeg selv vil prøve. Vi reagerer alle meget forskelligt på denne sygdom, og du er nødt til at forsøge dig frem til, hvad virker bedst for dig :)

2)
Æd en masse hvidløg. Det styrker immunforsvaret. Kulde, varme, sol, stress, forkølelse...ja nærmest alt kan sætte det igang.....mens eller p-piller - pest eller kolera :roll: :D Igen så find ud hvad der sætter det igang ved dig, vær opmærksom på din krop :) Ja det tager laaaang tid, men jo bedre man kender sig selv og sin krop, jo bedre kan man passe på sig selv :)

3)
Desværre nej :)

4)
Den første siges at være den værste, efterfølgende kan der komme udbrud, du ikke engang bemærker....så igen, lær din krop at kende og vær opmærksom, især hvis du er seksuel aktiv, så smitterisikoen mindskes mest muligt! Ja piller kan forkorte perioden. Det siges også at efter et år, kan udbrudene gå mere og mere i sig selv, men igen, meeeget individuelt :)

5)
Ja det er meget skræmmende. Jeg har selv siddet og tænkt "hvem fanden har smittet mig", for havde jeg set bare en enkelt lille prik på pik eller mund, havde jeg holdt mig væk. Jeg har ikke selv i sinde at kontakte nogle af mine forhenværende partnere, for det kan virkelig være hvilken som helst, og man kan ikke rigtig testes for det, før man sidder med et udbrud, hvor der kan podes. Det er til gengæld vigtigt at du fra nu af er meget ærlig omkring at du har herpes, når du har partnere. Afhold dig helt fra sex, når du har udbrud, kondomet er ikke sikker på dette punkt desværre, eftersom safter fra skeden lsmøres rundt ved samleje og derfor kan smitte både dig yderlige (fx endetarmsåbning eller endetarm, hvis I dyker anal) og din partner.

OG JA, det hele skal nok gå, du :) Man lærer at leve med det, selvom det er den mest nedern sygdom at have (eller nej, det ved vi begge godt det ikke er, men den er squ nedern :D). Jeg fik mit første udbrud i december sidste år, og var KNUST - som i "fårk mit liv stinker" - men her 3 måneder senere så har man squ erkendt det, for tingene er som de er. I udbrudsfri perioder er livet igen GREAT - og så kan man få en lille nedtur, når udbrudet kommer og den står på nonnetid :lol: Men heldigvis heler ens wohaa op og man kan igen leve livet :P

*MissLibra*
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. feb 2012, 19:12

Re: ..endnu en i klubben.. Hva så nu??? :'/

Indlæg af *MissLibra* »

Uha... Ja... Ringer til lægen hvis det bliver værre... :shock:

Ja, må undersøge kost og ernæring - og prøve mig frem :) Heldigvis kan jeg godt li hvidløg, så det må indgå mere i min kost fremover :lol: Og flere vitaminer!

Og ift. sex har jeg heller ikke ligefrem de vildeste lyster lige pt... Normalt har jeg et forholdsvist pænt behov, men frygter de der udbruds-perioder vil ødelægge det... Og ska ALDRIG ha ubeskyttet sex mere - det er helt sikkert! :cry:

Har også tænkt mig at være ærlig omkring det... Nogle få venner ved det allerede... Det er jo ikke jordens undergang, men DAMN det er ubehageligt... Og selvværdet er heller ikke det bedste lige pt...

Jeg kan godt se, at hvis jeg skulle kontakte samtlige sex-partnere, ville jeg ha lidt travlt :D Men ja, fremover må jeg vel bare sige det som det er... Jeg ønsker ikke andre ska ha de har smerter - det er jo ulideligt... ARGH :)

Men tak for det fine svar - jeg følger med i gamle og fremtidige debatter... Man kan vel kun blive klogere :P

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: ..endnu en i klubben.. Hva så nu??? :'/

Indlæg af malou85 »

Uha der er ingen grund til at tro du ikke kan have et normalt sexliv.....synes jeg lige er vigtigt at fastslå. Jeg har ubeskyttet sex med min kæreste. Jeg holder godt øje med udbrud, og vi holder os fra sex den tid :) Det er ikke noget, der behøver at ødelægge et godt sexliv. Det troede, jeg virkelig også først, men så slemt er det heller ikke :)

Men det lyder som om du er single og har flere partnere, og ja, så er det en god ide at være ærlig omkring herpes og så bruge kondom. Altså, fortæller du det som det er, og de vælger at have sex med dig, så er det også deres ansvar, ikke kun dit :)

Jeg har kun en enkelt ven, der ved det, en af mine forældre og så min kæreste. Der er ingen grund til at fortælle det, med mindre man føler et behov eller har brug for støtte :)

*MissLibra*
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. feb 2012, 19:12

Re: ..endnu en i klubben.. Hva så nu??? :'/

Indlæg af *MissLibra* »

Ja, er single, og har set nogle fyre ;) Og ja, du har ret... Men tror jeg holder mig væk fra sex det næste stykke tid - også når udbruddet er færdigt! Og ja, det er deres ansvar, meeen... Vil nu stadig ikke ønske, at andre ska ha dén smerte og det ubehag, jeg føler nu :)

Det er jo også min egen skyld - ku jo bare ha beskyttet mig... Men sådan er livet vel bare... Vi tager nogle valg, og må vel bare stå ved dem, og tage følgerne med?

Og synes da det er dejligt, at din kæreste er ok med det... Det er jo super! Håber også jeg finder en så forstående fyr en dag :D ------- Bliver han ikke smittet egentlig?

Det er heller ikke fordi, jeg vil ha hele verden ska vide det, men har nogle goe venner, og vi deler alt med hinanden - altså...ikke bogstavligt talt :lol: Det er rart at ha nogen at tale med forskellige ting om :)

Jeg ved godt, at det nok bliver nemmere med tiden, men lige nu har jeg mest lyst til bare at blive hjemme og være mig selv... Har aflyst de fleste aftaler i denne uge, fordi jeg ikke lige kunne magte det... Men der er en ny dag i morgen... Livet går jo videre :P

malou85
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 116
Tilmeldt: 4. dec 2011, 10:51

Re: ..endnu en i klubben.. Hva så nu??? :'/

Indlæg af malou85 »

Altså jeg mener det på måde, at jeg fx jeg forslog min kæreste, at bruge kondom det første år - for ja, der er 5% risiko for smitte, selvom man ikke er i udbrud (jeg vælger at se det sådan: der er 95% for ikke at smitte i udbrudsfrie peioder ;)), hvortil han valgte at afslå - derfor har han taget del i ansvaret, eftersom jeg har fortalt ham om riskoen for smitte :) Fortæller du et knald eller en kæreste at du har herpes og de vælger at knalde uden kondom, så har de også taget et valg :)

Nah, jeg har altid brugt kondom og jeg sidder med smitte idag. Det kan have været min meget utro kæreste for 4 år siden, der kan have smittet mig. Så dunk nu ikke dig selv aaalt for meget i hovedet. Som du selv siger så er utrolig mange smittet - og det er også på trods af at de sikkert har brugt beskyttelse....den eneste måde at undgå smitte er nada sex :D

Ja han kan godt blive smittet - og hvem ved, måske har man smittet mig. Jeg har herpestype 1, så det kan lige så godt være forkølelsessår, der er kommet via oral eller spyt. Jeg brugte også tid på at tænke hvem fanden det var, men det kan reelt være alle de fyre (og piger) jeg har været sammen med......det er spild af tid...tænk fremad :D

Godt ide at passe lidt på dig selv. Kroppen har brug for ro til at hele og dit sind har også indvirkning på det ;) forkæl dig selv, tag nogle skønne bade, se en masse film og tud og ras ud, hvis det er det, du har behov for :)

*MissLibra*
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. feb 2012, 19:12

Re: ..endnu en i klubben.. Hva så nu??? :'/

Indlæg af *MissLibra* »

Ja... Det er sq ikke nemt altså... Men ja, folk bestemmer jo selv hva de gør - så længe de bare ved, hva de går ind til... :D

Og utroskab stinker! Sååå nederen... Dumme mennesker ;) Men ja, hvis man ska passe på alt muligt hele livet, kan man ligeså godt leve i en hamster-bold... Så måske jeg bare lige ska over tankerne osv... Nada sex er no-go - kan ikke leve uden! :lol: Dog glemmer jeg ALDRIG beskyttelse fremover - uanset om man smitter både uden og med beskyttelse... Med mindre det er noget fast selvfølgelig - men satser ikke på kæreste lige pt... :shock:

Så jeg ska nok tænke fremad - om et par dage ;)

Har heldigvis to veninder (har jeg lige fundet ud af) i samme båd, som jeg kan snakke med... Dejligt :) Men der er åbenbart virkelig meget forskel, på dét jeg læser i disse fora, og i deres liv med herpes, mht. kost, sex, pille-kure, cremer osv... Jeg finder vel ud af det hen ad vejen :)

Men tak igen - det betyder meget for mig :)

Besvar