Førstegangsudbrud... Føler mig ulækker!

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Tailfeather
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. nov 2010, 16:48

Førstegangsudbrud... Føler mig ulækker!

Indlæg af Tailfeather »

Jeg har lige fået konstateret herpes på de nedre dele, efter besøg hos lægevagten. Jeg fik kun at vide, at jeg kunne få tabletter mod det, og at jeg endelig skulle huske at bruge beskyttelse. I forbindelse med min nye diagnose har jeg et par spørgsmål, som jeg ikke har fået svar på andre steder, heller ikke af lægen. Synes i øvrigt at dette er et godt initiativ.

- Jeg har diabetes type 1. Er der noget jeg skal være opmærksom på?

- Jeg kan ikke tisse! Jeg har prøvet alt! Jeg kan simpelthen ikke komme af med mere end et lille dryp af gangen før hele mit underliv eksploderer i smerte, og jeg blokerer uden at tænke over det. jeg er nervøs for, på baggrund af det at udvikle en urinvejsinfektion oven i det her. Nogen gode forslag?

- Kan det betale sig at gå i behandling nu, har jo allerede udviklet blærer, og fra min hud bare var irriteret og rød og så til nu er der gået ca. en uge.

- Jeg har fortalt det til den fyr, som jeg håber bliver min kæreste senere. Nu er jeg bange for at han vil afvise mig på grund af det her. Hvem vil dog have en, som kan smitte en med herpes? Jeg føler mig virkelig som den mest ulækre kvinde i verden lige nu, og det hjælper ikke at tænke på at det da er helt normalt, og at det er noget mange har. Inde bag alt det der er det stadig usandsynlig klamt og utiltrækkende.


Jeg er sikkert ikke den første der har skrevet et indlæg som dette her. Jeg trængte måske nok mest af alt til at få luft for mine bekymringer. Hvis du er nået hertil, så tak for din tid.

Bjørka

Re: Førstegangsudbrud... Føler mig ulækker!

Indlæg af Bjørka »

Stakkels kære du. Desværre ved danske læger ikke meget om herpes. Så vær kritisk, hvis de siger, at der ikke er mere at gøre, end det, de tilbyder, og insister på at få det, der hjælper dig bedst. Læs på herpesfora som dette, orienter dig, prøv ting af.

Jeg har her forskellige råd, der har hjulpet mig, og som jeg selv måtte finde frem til hen ad vejen:

For det første råder jeg på det akutte plan til, at du skal prøve straks med kamilleblomstomslag. Køb hele kamilleblomster (fås bl.a. i Matas), overhæld med kogende vand, lad dem køle og læg dem så på et bind eller en vatrondel og så på det relevante sted. Kamille har en meget kraftig effekt mod herpes på mig. Det er ikke sikkert, det virker ligeså godt på dig, men du kan jo prøve. Du kan f. eks. have det på 3 gange daglig i et kvarter, men også gerne mere, hvis du orker det. Hvis det er for generende at have kamilleblomsterne direkte på slimhinden, så dyb noget vat eller lærredsstof i en stærk kamillethe og læg dette omslag på.

Desuden vil jeg anbefale dig at spise 600 mikrogram selen. Det kan få et udbrud til at gå væk på få dage i stedet for, at det tager uger.

Og endelig synes jeg, du skal prøve H-balm, et middel mod herpes, som er lavet af æteriske olier, og som kan påsmøres lokalt. Det findes både som forebyggende middel (H-balm daily) og, i en krassere version til akut brug på udbrud. Ulempen ved den er, at den skal bestilles over nettet fra udlandet (på forces-of-nature.org), så det tager en uges tid, før du har den. Du skal også være opmærksom på, at den variant, der er til udbrud, som sagt er ret skrap, så den skal bruges med omtanke. Nogles slimhinder har det fint med æteriske olier - andre kan være sarte eller allergiske (ligesom med alt andet). Så man skal teste det først på et lille stykke hud, og holde op med at bruge det, hvis det giver gener.

Selv har jeg aldrig haft andet end gavn af dette mærke, og som sagt er det smarte ved det ikke mindst, at det kan bruges forebyggende. Jeg ved ikke, om det muligvis kan virke svækkende på kondomer, men det kan du spørge firmaet om.

Den forebyggende variant er også en velsignelse, fordi den også generelt er gavnlig/sund for slimhinden og gør den pænere og stærkere. Hvis man har haft vrøvl med tørhed, rødme eller svampelignende tilstande før, kan man opleve en lindring af dem.

Det var de praktiske forslag. Men tænk desuden på, at rigtig mange mennesker kun får det ene herpesudbrud. Det er slet ikke sikkert, at du er en af de uheldige, der får gentagne udbrud. Det første er som regel det værste. Og som sagt - måske det eneste!

Selv hvis du aldrig mere får udbrud, skal du dog indstille dig på at underrette dine partnere om tingenes tilstand, da der er en smitterisiko til stede også, når der ikke er symptomer. Men den er naturligvis meget mindre.

Husk, at sygdommen ikke er så sjælden, som man tror - omkring 80 % af alle voksne danskere bærer på herpesvirus i en eller anden variant, og omkring 30-40 % har genital herpes. Hvis de tal holder, er det dermed nærmest hver tredje eller fjerde person, der har herpes på kønsdelene. Mange er blot ikke opmærksomme på det, fordi de er symptomfri. Men det betyder også, at man ikke behøver at føle sig som en paria - rigtig mange andre har det i virkeligheden også. Og flertallet er ikke så sarte overfor virussen, at de rent faktisk bliver syge, når de får den. Det er kun de uheldige af os...

Hvad angår det emotionelle, så har jeg kun gode erfaringer med at fortælle det til folk - er altid kun blevet taget kærligt imod! Og så vokser kærligheden faktisk.

Rigtig god bedring, og jeg håber, du aldrig får udbrud igen!

Bjørka

Re: Førstegangsudbrud... Føler mig ulækker!

Indlæg af Bjørka »

PS Det er altså meget vigtigt, at du får tisset. Her vil jeg råde dig til at ringe til en vagtlæge og spørge ham/hende til råds. Det problem skal du have en løsning på.

Og en anden ting: Jeg ved godt, man stadig føler det som noget meget ulækkert og frastødende, selvom man tænker på, at mange har det. Selvfølgelig ville man helst bare være rask og fri som før. Men forhåbentlig kommer vi også til at opleve dette igen! Der forskes nemlig i at finde en kur mod herpes, og det ER muligt, at den kommer indenfor få år! Forskerne har meldt ud, at de har forudsætningerne for det - du kan læse om det ved at søge på 'herpes' og 'Duke university'. Vi krydser fingre.

Tailfeather
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. nov 2010, 16:48

Re: Førstegangsudbrud... Føler mig ulækker!

Indlæg af Tailfeather »

Bjørka, tusind tak for dit indlæg, det muntrede mig utrolig eget op, specielt det med at det altid er blevet taget godt imod når du har skullet sige det. Han har jo også taget det rigtig fint, det er mere mig selv der er flov over at have fået det.

Kan det virkelig passe at nogen kun når at få det ene udbrud? Alle de steder jeg har læst, har jeg set at de fleste har et slemt første år, men at det går bedre derefter. Dem der har skrevet der har haft regelmæssige udbrud. Jeg har næsten forberedt mig selv på et år i tortur! Så det muntrede mig også utrolig meget op at læse.

Jeg ringede til min egen læge i morges. Han tog mig straks ind, og udskrev zovir tabletter til mig. Han virkede faktisk næsten vred på den vagtlæge som havde undersøgt mig, hun havde udskrevet piller med 200 mg, og de havde ikke hjulpet en disse. Ud over det gav han mig xylocain, som faktisk tog så meget af smerten at det lykkedes for mig at komme af med det jeg skulle uden noget andet. Jeg vil dog prøve med den kamillete du foreslog, da det virker en del bedre for kroppen end alle de piller og cremer osv.

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Førstegangsudbrud... Føler mig ulækker!

Indlæg af tjow »

Hej enig i, hvad Bjørka har skrevet - en lille tilføjelse ang. folk med tilbagevendende herpes og folk med herpes latent i kroppen: Du siger, at du mest er stødt på indlæg fra folk, som har tilbagevendende herpes og beskriver første år som "det værste"... min pointe er: selvfølgelig er du mest stødt på den slags indlæg - folk, der har en hård omgang med herpes, er sandsynligvis også de eneste i målgruppen for at opsøge hjemmesider som denne :D Dvs. du læser nok ikke indlæg fra smittede folk UDEN problemer på disse kanter, mest forskrækkede førstegangsudbrud, som du selv, som sagtens kan blive heldig og have virus latent, og så er der resten, der til tider har problemer og derfor opsøger siden her for at udveksle erfaringer, søge råd mv.

GODT klaret at du fik det fortalt. Det er der altså mange, der ikke gør - og det er i grunden forståeligt, når det er så udbredt og samtidig tabubelagt.

Tailfeather
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. nov 2010, 16:48

Re: Førstegangsudbrud... Føler mig ulækker!

Indlæg af Tailfeather »

Tjow - Det har du da ret i, havde jeg slet ikke tænkt på :oops:

Jamen jeg syntes ikke rigtig jeg kunne være andet bekendt. En stor del af det har så også været, at jeg er nervøs for, om jeg har smittet ham. Jeg vidste jo ikke hvad det var til at starte med, troede bare det var svamp.. Så meget af det ligger også der.. Men han har heldigvis ike nogen symptomer!

Besvar