10 spørgsmål til professoren

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Crybaby

10 spørgsmål til professoren

Indlæg af Crybaby »

Jeg tror jeg er et uheldigt offer for Herpes...
Søndag aften fik jeg det dårligt og svien når jeg skulle "lade vandet"... Jeg har enhver tænkelig symptom og har været sygemeldt fra arbejde siden mandag da mine smerter er for stærke til at jeg kan gå... Bruger 80 % af tiden på at ligge på sofaen :(
Jeg har samtlige symptomer og ikke i mild format.

1. Jeg ved at det er en virus der lagres i kroppen, men findes der forskning inden for emnet og er der noget muligt håb for en kur?

Jeg er kun 20 år gammel, og aner simpelthen ikke hvor jeg har fået det fra... Jeg har de sidste 2 måneder haft en fast partner der ikke tidligere har haft herpes, men forleden fik han også symptomer på første udbrud af Herpes... Ingen af os har dyrket ubeskyttet sex med nogen i en MEGET lang periode.
Jeg føler lidt at livet er gået i stå et øjeblik, det er selvfølgelig ikke den værste kønssygdom at få, men det bedrøver mig alligevel.
samtidig føler jeg at det er så svært som pige at få svar på de spørgsmål jeg har...

2. Eftersom det er en sygdom der smitter selv uden for udbruds perioder, er det så muligt for mig at dyrke oralsex igen, uden at mit herpes skal smitte min partner i munden?

Nu er jeg kun 20, og det er ikke sikkert at min partner og jeg holder evigt. Så...

3. Hvis jeg snupper en "one-nighter", er oralsex så udelukket?

4. kan jeg kun smitte ved kontakt med mine kønsdele, eller et det muligt for mig at smitte på andre måder?

Alle steder jeg læser henviser de til at man skal være opmærksomme på symptomerne inden udbrud og være forsigtig derefter...

5. Hvad er symptomerne? - For dem gik jeg vidst glip af? Jeg gik direkte fra at have det fint Lørdag til at have det af helved til Søndag!

6. Være forsigtig hvordan? - Jeg lider i forvejen af en mild form af Bacteriofobi, og nu er min kæmpe flaske håndsprit så blevet fast inventar i min håndtaske! Om jeg så bare rører min buksekant spritter jeg hænderne af!

Jeg har læst at udbrud kan komme i forbindelse med stress! Og så er jeg jo bare fuckt, jeg lider i forvejen af stress.

7. Kan jeg så forvente at få flere udbrud hver måned?

Ang. håb for fremtiden...

8. Kan jeg føde børn uden at de nødvendigvis er smittede?
9. Vil det være muligt for mig at amme uden at give smitten videre til barnet?

Og det sidste spørgsmål... Jeg læste på www.sexogsamfund.dk at man ofte vil blive indlagt hvis man har mere voldsomme symptomer på Herpes.
Det har jeg jo... Mange af tingene kunne jeg ikke engang forklare før jeg læste de mere alvorlige symptomer...

10. Bør jeg blive indlagt, og i så fald, skal jeg henvende mig til min egen læge, eller tage en tur mere på Venereaklinik?

De bedste hilsner, en lidt uroligt og meget bedrøvet pige...

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: 10 spørgsmål til professoren

Indlæg af tjow »

Hej!

Velkommen ;)
Trælst for dig, og os! Men når det er dit første udbrud, så er der ingen grund til bekymring - første udbrud kan ikke sammenlignes med de efterfølgende, der er langt mildere, og bliver mildere med tiden...

1) Man forsker mere i HIV, og det er sørme også fair. Men måske kan de på nogle områder være "beslægtede", sådan er det jo med forskning - resultater fra én ting er relevant for andre ting. Jeg kan godt forstå, du tænker i kure, men prøv at tage det mere roligt - starten er utvivlsomt værst.

Det er lidt svært at få et godt svar, så længe der er tale om en kronisk sygdom. Det bedste man kan gøre er at negligere den, men det har den også fortjent - det er ikke synderlig stærk eller farlig virus, tværtimod - så negliger den endelig sammen med os andre (jævnaldrende piger, erfarne på området - lucky me)

2) Jeg er også tit i tvivl om det spørgsmål, fordi man jo siger, at virussen er i "væsker, sekret" mv., men jeg går ud fra, at man HAR udbrudsfrie perioder, hvor virussen ikke svømmer rundt i alle ens safter for neden, så ja, du kan dyrke oralsex igen! Tror jeg også, at alle herpesramte gør.

3) Jeg ville for det første aldrig have sex, hvis jeg havde et udbrud. Oralsex har jeg ikke med tilfældige mennesker, så det bliver aldrig et problem for mig. Men det er vel op til din egen samvittighed, om du vil - men jeg går ud fra du mener i tilfælde af, at du ikke har et udbrud og igen tænker på smittefaren... jeg vil sige, at der altid er en risiko. Men ikke alle oplever symptomer nogensinde.

4) Gå ud fra det, JA, lad være med at blive hys omkring det. Det tjener intet godt. Men som min læge engang sagde, så har du virussen i kroppen, og den kan i princippet vandre til et andet spændende område... men så vil du jo opdage det - så nej, du smitter kun dernede.

5) Symptomer på at et udbrud er på vej, vil du sleeet ikke være i tvivl om, hvis du får flere udbrud. Prikke/stikke/rumsteren down there. Nogle får feber osv. Og så kommer der jo blærer... det skal siges, at jeg slet ikke har oplevet de stadier i mange år, eftersom jeg har været på forebyggende piller, som ikke bare holder udbrudene væk, men ligefrem mindsker dem i sværhedsgrad.

6) NOOOOOOOOOOOOO! NO NO NO NO NO GO! Kære pige. Det må du stoppe med. Tænk på den måde, at hvis din krop ikke får nogle bakterier ind, får dit immunforsvar INGEN træning, så når der endelig er tale om en farlig bakterie, kan din krop ingenting, fordi den ikke er vant til at forsvare sig mod bakterier. Det er virkelig rigtigt og en vigtig pointe.
Du skal bare være forsigtig med at smøre dig selv og andre ind i væsken fra de blærer, der kommer ved udbrud. Vask hænder hvis du rører ved væsken dernede under udbrud, men lad være med at blive hysterisk igen - du ender bare med at smadre dine hænders immunforsvar (huden), og så trænger vira/bakterier lettere ind i dem, fordi du har vasket huden tynd :)

7) I starten (det kan vare lang tid) kan du forvente lidt af hvert, og det behøver skam ikke fortsætte sådan. Min start på 6 måneder er jeg sluppet fra - har aldrig oplevet lignende siden. Du kan også ryge ind i perioder på år, hvor du intet udbrud får. Det er vigtigt, at du lytter til din krop, søvn er f.eks. meget vigtigt i forebyggelse af udbrud for mig. Og så skal du ikke stresse... sådan noget som at blive overhysterisk med renhed/hygiejne tjener intet godt formål i den henseende.

8) Ja.
9) Ja.

10) Nej. Det er noget vås i øvrigt. Din sundhed er jo ikke truet som sådan. Du skal bare bekæmpe virussen. Evt. kan din læge ordinere piller til dig, men få din læge til at kigge på dig - det vil også berolige dig langt bedre end tilfældige anonyme herpesbærere online :-)

All the best! Og skriv gerne igen, og cheer up.

CryBaby

Re: 10 spørgsmål til professoren

Indlæg af CryBaby »

Tak for svaret :)
Mit hysteri over hele sagen stiger og falder lidt som dagene går...

1.Har søgt på både danske og udenlandske sider og det eneste konkrete jeg har været i stand til at finde var en engelsk afhandling fra '98 som ikke rigtig gav noget... Så søger stadig.
Det handler lige så meget om at jeg vil vide præcis hvad der foregår i min krop og hvad man gør ved det. Jeg kan ikke fordrage tanken om at være kronisk ramt af et eller andet, uanset hvor farligt eller hæmmende det er... Og så hader jeg at være uvidende :D

2. Jeg tænkte bare, siden man kan smitte andre ved samleje, uden at være i udbrud, så burde sandsynlighede for at smitte ved oralsex jo også være der. Hvilket ikke passer mig ret godt.

3. Ville absolut ALDRIG have sex mens jeg er i udbrud! Never ever!
Og kan ikke rigtig svare for hvad der sker på byture :D

4. Fantastisk, så skruer jeg lidt ned for mit hysteri igen :D

5. Okay!

6. Haha :D Ingen bekymringer der! Får masser af skidt og møg indenbors :D Bliver bare hysterisk med sådan noget, hænger sammen med nogle andre ting jeg er hysterisk med... Var bare urolig for hvor nemt det kunne smitte, men har lige læst mig til at virus kun overlever i 10 sekunder uden kontakt med hud... (man skal ikke tro på alt hvad man læser, men kan godt lide den forklaring!)

7. Årh pis og papir!

...

10. Okay betryggende, har også fået det lidt bedre de sidste 24 timer... Var skam på venera klinik forleden, blev tjekket og fik udskrevet piller, indtil videre har jeg dog ikke mærket noget til dem... Overlever på de smertestillende :D

Jeg takker mange gange for svarene! Det hjalp da lidt på det hele og er rart at der er svar at finde :D
Der skal jo nok dukke nogle nye spørgsmål op hen ad vejen :D

Besvar