Hvor kommer det fra ?

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Christine
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. jun 2010, 11:31

Hvor kommer det fra ?

Indlæg af Christine »

Hej

Jeg er en pige på 21 år det netop har fået konstateret herpes. Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg har fået det, jeg er inde i en meget stresset periode som tager hårdt på mig, kan de være årsagen ? ... i et årstid har jeg haft en fast kæreste, dermed sagt en fast sexpartner. Kan jeg havde fået virussen af ham første gange i var sammen, for over et år siden, og at det så først går i udbrud nu? Eller betyder det af han for nylige har fået sygdommen fra en anden, og så derefter givet den til mig? Kort sagt, betyder det at jeg har fået herpes, at han har været mig utro? eller kan jeg have fået det på andre måder`?

Sker der noget ved at have sex uden beskyttelse, når man har være sammen før også uden brug at beskyttelse, imens man havde virussen.?

Håber at i kan hjælpe mig, syntes det er lidt svært at få overblik over det hele, og blev rigtig glad da jeg opdagede denne side :)

VH
Christine

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Hvor kommer det fra ?

Indlæg af tjow »

Hej Cecilie!

Velkommen til ;-)

Herpes smitter nemt, men nogle mennesker har meget sjældent udbrud. Derfor kan det sagtens tænkes, at din kæreste altid har haft herpes men først smittede dig for nyligt. Det er en helt sandsynlig mulighed, ligeså sandsynlig som alle mulige andre overvejelser, du måtte have :-)
Desuden er det ikke alle mennesker, der opdager, at de har herpes (nogle lever symptomfri), men derfor kan de stadig smitte andre.
Jeg selv "blev smittet" af min første kæreste, som ikke anede, han havde herpes.

Normalt siger man, at herpes har en rimelig kort inkubationstid (fra man smittes, til det går i udbrud), altså noget lignende nogle dage til max. et par uger, mener jeg. Derfor kunne du være blevet smittet for et par uger siden. Dog har jeg hørt om folk, der næsten ikke bemærkede deres første udbrud (selvom det normalt er det første, der er værst), så hvem ved, om du har været smittet i lang tid.

Stress har meget at sige i forhold til udbrud, fordi vores immunforsvar er svækket i stressede perioder, så ja, det kan sagtens være en årsag til dit udbrud.

Til dit sidste spørgsmål må jeg melde pas, dels fordi jeg ikke er helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål... men prøver alligevel:
Hvis det, du tænker på, er, om du får nye udbrud, hver gang I har ubeskyttet sex fremover, så vil jeg sige: nej. Han har formentlig sjældent udbrud, men det er jo nok noget, du skal snakke med ham om snart?

Besvar