Flere steder på kroppen

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Selena

Flere steder på kroppen

Indlæg af Selena »

Jeg har herpes i et lille område nede ved skridtet (ikke på selve kønsdelene), men var desværre i sin tid noget uforsigtig med blærerne, jeg anede ikke hvad det var og pillede hul. Ja, det må siges at være ret dumt. Jeg har ikke haft typiske herpesudbrud andre steder end det samme sted, det sted ved skridtet. Men nu er jeg alligevel blevet nervøs for om jeg har smittet mig selv andre steder på kroppen.

Mine spørgsmål er, ser blærerne/udbruddet ens ud andre steder også? Jeg har nogle knopper på eks. fingre (som måske blot er eksem) og på halsen - så er lidt bekymret nu. Og kommer udbruddene altid på samme tid? (hvis man har det flere steder), for jeg har ikke noget udbrud, der hvor det plejer at komme.

En sidste ting, har nogen af jer børn? For jeg må sige, at efter, jeg har fået min datter er jeg blevet super-paranoid mht. smitte, jeg er simpelthen så bange for at jeg måtte have herpes andre (ukendte) steder og dermed smitte hende når jeg kysser hende, rører hende og pusler hende.. Det er super hårdt at have det sådan.

Jeg håber, der sidder nogen derude, der kan svare.

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Flere steder på kroppen

Indlæg af tjow »

Hej Selena
Jeg har oprettet et indlæg, der er næsten identisk med dit... så vi er om ikke andet i samme "spekulationsbåd".
Det er sjovt, du også beskriver dit "herpes på hænderne" som "knopper", men alligevel aner en sammenhæng med herpes - sådan tænker jeg også om "mit" nemlig...

Jeg kan berolige (eller det håber jeg da) med, at herpes er et "skrøbeligt" virus, når det ikke er i kroppen - dvs. når det kommer på håndklædet, går der ikke lang tid, før det tørrer ind og "dør". Så bare vær almindeligt hygiejnisk og lad være med at smøre dine børn ind i væske fra dine sår eller blærer, så skal du nok undgå at smitte.

Har forhørt mig hos nogle læger. Mit spørgsmål var bl.a., om herpes på fingrene nu vil smitte ved berøring - det vil det ikke, så længe der ikke går hul - altså at det væsker.
Ja, vi kan godt regne med at have smittet os selv til andre steder på kroppen, og snakkede også med en læge om udseendet af herpes andre steder på kroppen - svaret er, at man kan have forskellige former for herpes rundt omkring, som følgelig ser forskellige ud. Jeg tror nu blot, at det hænger sammen med, at huden ikke er ens overalt - f.eks. sartere/tyndere dernede end på hænderne.

Min erfaring siger mig, at det altid vil KUNNE komme forskellige steder, hvor man engang har smittet sig, særligt ved slemme tilfælde, hvor man er meget svækket humørmæssigt og fysisk... men det er som altid individuelt.
For at gøre min historie kort, har jeg i en periode, hvor mit immunforsvar var svækket, haft herpes mange steder i en lang periode (bl.a. på næsen, læber osv.), hvorefter der er gået nogle år næsten helt uden udbrud... nogle år senere får jeg almindelige udbrud, men har aldrig fået det på næsen eller læberne siden... i stedet har jeg, som du, fået "herpesknopper" på fingrene. Men så længe de ikke væsker, smitter de ikke, husk på det :-)

Selena

Re: Flere steder på kroppen

Indlæg af Selena »

Mange tak for dit svar.

Jeg forstår ikke rigtig, om dit bud er om det fortrinsvis kommer på samme tid, de forskellige steder eller oftest på samme tid.. Jeg er i en ret stresset periode lige nu eks., men mærker ikke noget til det, der hvor det normalt kommer, men de knopper, jeg har på fingrene er der altså.

Dernæst, hvordan ser dine knopper ud på fingrene? Jeg er nemlig ved at være temmelig forvirret idet, både min læge og en hudlæge nu har forsikret mig om, at det jeg har på fingrene er eksem og de er slet ikke i tvivl. Men altså, jeg kan nu stadig ikke lade helt være med, at spekulere på OM det nu er det.. Jeg burde måske tro dem, jeg ved det ikke, for jeg HAR nemlig vasket mere hænder i den sidste periode end ellers, og det er på den måde eksemen, de mener jeg har, kommer. Men stadig, jeg er lidt forvirret.

Mht. at det kun smitter når det væsker, som lægerne har fortalt dig, jamen, hvordan styrer man så om der går hul på? Jeg synes nu slet ikke, der kan komme hul på de nævnte på fingrene, de er meget små, men jeg ved det ikke. I øvrigt, synes jeg, det lyder en anelse underligt, at det kun smitter når det sker, for hvad de der omtalte 5% af tiden, hvor det smitter? (jeg er pludselig blevet meget opmærksom på de 5% for det virker ikke som om, jeg kan finde svar nogen steder omkring, hvornår det primært er).

Sikke en svada, håber den giver mening.

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Flere steder på kroppen

Indlæg af tjow »

Hej igen - det er fint med en svada. Det optager os jo ;-)

Som hovedregel er herpes bare utilregneligt!
Så jeg vil som hovedregel sige, at man aldrig ved noget med sikkerhed.
I mit tilfælde har udbruddene ændret karakter flere gange. Nogle gange er det mildt, til tider decideret aggressivt, og mht. hvor på kroppen, det bryder ud, har jeg erfaret, at JO MERE SVÆKKET (syg, stresset, depri), jeg er, desto lettere er det for herpes virkelig at "folde sig ud" alle tænkelige og utænkelige steder og dermed komme f.eks. i form af en væskefyldt "bobbel/blære" på tommelfingeren.

Hvis du ikke har herpes andre steder "end det på fingrene", så virker det lidt usandsynligt, at det er herpes på fingrene. Jeg har f.eks. haft denne der "væskefyldte bobbel" på tommelfingeren, som min læge gættede på, var forårsaget af herpesvirus. De andre små KNOPPER, som jeg har (de kommer og går), er, som du beskriver - IKKE væskefyldte - det er de simpelthen for små til at være og samtidig sidder flere af mine mere indvendigt (for tykt kød på fingrene) og mere yderligt (for tyndt kød på hændernes overflade)... men de er ganske harmløse og smitter ikke. Lægen pegede på min tommelfinger og sagde, at "dét der ligner herpes", men de andre knopper troede han ikke, var herpes, og de smittede under alle omstændigheder IKKE.
Udseendet: De er rødlige og bitte små. Som beskrevet kommer de mere indvendigt på tykt kød, hvorimod på overfladen af min hånd kan de i det tynde kød ligge mere yderligt, men ellers er det bare meget små røde "knopper" (stikker ikke ret meget ud, hvis de gør). De føles sjældent ømme, men gør det, hvis man trykker på det (hele området omkring i det tykke kød på fingrene er i så fald ømt).

De 5 % skal man ikke spekulere på. Det er det samme som/omvendte af at sige, at en kondom er 98 % sikker.
Man siger jo bare, at 95 % af alle tilfælde, hvor man ikke mener at have udbrud, smitter man heller ikke. De sidste 5 % er der en risiko, fordi man altså alligevel får inficeret sin partner med en smule virus (havde alligevel et udbrud, måske med meget svage symptomer).
"Reglen", som altså er ligeså "tynd"/uvidenskabelig som kondomreglen, hedder, at under sex med en bærer af herpesvirusset, som tilsyneladende er udbrudsfri, er der alligevel 5 % risiko for smitte. Simpelthen fordi, der kan være et lille udbrud... der kan være et lille udbrud på vej... osv.

Da jeg tog til hudlæge for nogle år siden, var ventelisten så lang, at jeg var ovre min slemme periode, da jeg endelig fik min tid, men det er jo kun dejligt positivt at tænke på, at der netop er slemme perioder og helt udbrudsfri perioder! Personligt glæder jeg mig til bedre vejr, fordi der er jeg gladere og mindre syg => færre og mindre slemme udbrud.

Selena

Re: Flere steder på kroppen

Indlæg af Selena »

Hej igen - og endnu engang tak for uddybende svar.

Jeg bliver da også mere og mere overbevist om, at de bittesmå knopper på fingrene er en allergisk reaktion på vask af hænder i den seneste periode, som lægen sagde. Men jeg må sige, at jeg panikkede lidt da jeg læste, at man kan smitte sig selv andre steder og med tanke på min lettere uforsigtighed i starten, dog har jeg aldrig haft noget, der mindede om udbrud andre steder end det lille sted i lysken (som i øvrigt heldigvis sjældent viser sig). Og da jeg læste at nogle mener, at udbrudene kan se forskellige ud fra sted til sted, ja så, panikkede jeg altså yderligere. Nok fordi at jeg følte, at jeg ikke havde overblik over det og samtidig var/er så bange for at smitte min lille datter.

Da jeg blev podet i et udbrud, blev der ikke opfulgt med en blodprøve - er det kotume, ved du det? Jeg læste nemlig på nettet at et skrab opfølges med blodprøve for at diagnosticere. Ikke at jeg tror, at den ikke er god nok, men altså, jeg vil da gerne vide, hvis man normalt også tester blodet for antivirus.

Jeg må sige, at du virker dejligt afklaret med det hele - og jeg håber også, jeg når derhen en dag. I starten tog jeg det faktisk lidt mere cool, men jo mere information, jeg har søgt på nettet, jo mere nervøs og utilpas er jeg blevet. Og det er ikke blevet mindre efter jeg er blevet mor, tværtimod. Jeg synes, det er SÅ svært at acceptere at det er for altid (medmindre der kommer en kur - og en sådan er vel ikke at vente forløbig) og ikke mindst, at det kan smitte andre. Min kæreste tager det nu stille og roligt og vi tager selvfølgelig vores forholdsregler og jeg burde måske også være aflappet mht. min datter, hvordan skal jeg kunne smitte hende, når alt kommer til alt. Jeg fødte også på normalvis, da min læge sagde at hvis der ingen udbrud er, sagtens kan føde på normalvis.. Selvom at læsningen omkring, at der kan være "skjulte" udbrud har gjort mig yderligere nervøs omkring denne del også.

Ja, meget nervøs er vist meget godt beskrevet - og det ligner ikke mig og jeg har helt ærligt svært ved at håndtere det.

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Flere steder på kroppen

Indlæg af tjow »

Hej Selena

Jeg beklager faktisk, at jeg ikke har svaret før nu.

Jeg tror bestemt også, at knopperne er de samme, som jeg har oplevet at få, for jeg er nu også næsten 100 % sikker på, at det er en form for allergisk reaktion på overdreven håndvask. Sådan kan herpes ganske enkelt ikke opføre sig - det ville det da intet få ud af :-)

Du har helt sikkert ikke smittet din datter og kommer nok heller aldrig til det. Min mor var da ramt, før hun fik mig, og jeg ved, at hun altid har haft gang i zovircreme (det fungerer for hende - selv gider jeg ikke andet end piller).

Jeg fik ikke taget en blodprøve og tror ikke, at det er kotume at tage en. Der var INGEN tvivl i mit tilfælde, og de er jo trænede i at diagnosticere almindelige sygdomstilstande, herunder herpes.

Jeg synes også, at det er rigtig trælst, når jeg render ind i slemme perioder, men ellers hænger det mest sammen med min generelle mentale/humørmæssige tilstand, hvor tungt jeg tager det. Ofte er det noget helt andet, der er galt, når jeg begynder at skælde ud over herpes. Man skal jagte lykke og det gode humør i stedet. Nu bliver det snart sommer, og du kommer længere og længere væk fra førstegangsudbruddet - jeg er overbevist om, at det snart bliver lettere, hvis det ikke allerede er det - hvordan går det? :-)

Aldi

Re: Flere steder på kroppen

Indlæg af Aldi »

Jeg har knopper på håndfladen i hænderne, i overfladen eller under huden (mest fingre) og fra dag til dag er der meget eller næsten ingen ting. Men det har stået på over en måned .. jeg er også nervøs for det er herpes virus i kroppen /smitte (har genitial) .. jeg synes godt det kan mærkes når der kommer en ny i form af ømhed, men ellers mærkes de ikke på nogen måde ..virkelig bitte små knopper .. jeg har også en datter, det er så irriterende at være nervøs om man smitter ! Men tænker også generelt hvis man giver hånd til nogle :/

Besvar