Er der noget der hedder mildt førstegangsudbrud?

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
Nybegynder i herpeslivet

Er der noget der hedder mildt førstegangsudbrud?

Indlæg af Nybegynder i herpeslivet »

Hej - Super side, det har virkelig besvaret en del spørgsmål for mig. Men der er et par stykker der er tilbage - måske kan I svare?

Jeg er den heldige vinder i herpeslotteriet. Eller. Jeg prøver da at være optimistisk. Jeg er åbenbart blevet smittet i 5% smitteperioden, kæresten havde glemt at han havde haft herpesudbrud et år før, så jeg fik det først at vide tre måneder efter vi havde været sammen.
Sket er sket, tænkte jeg bare. Først nu har jeg fået udbrud (nu har vi været sammen 5 mdr ca). Men det giver ikke meget lyd af sig, dernede, i forhold til hvad andre kan berette om af voldsomme historier.
Jeg har haft influenzasymptomer i 3-4 dage, og ømhed ved skedeåbningen ligeså længe. For to dage siden fik jeg et enkelt sår. I dag blev mig og lægen så enige om at det sandsynligvis er herpes, og jeg har fået de der.. anti-herpes-piller man skal æde i døgndrift, 200 mg.

Det jeg undrer mig over er - slipper jeg virkelig så let, med kun et "sår"? Eller skal jeg regne med en ren eksplosion af sår i den kommende periode? Eller sagt på en anden måde, kommer alle sårene på een gang, i hvert udbrud, eller kommer de løbende?
Kan man få sår i selve skeden? Jeg forstår det ikke helt. Eller er det kun udenpå? Jeg er nemlig meget irriteret lige der. Og det giver også anledning til rigelige mængder hvidligt udflåd - bærer det smitten?

Kan jeg smitte ham igen - det var jo ham der smittede mig (og det ved jeg med 100 % sikkerhed)? Vi var sammen igen for to dage siden (jeg fandt såret - bagefter), jeg havde ikke tænkt over influenzasymptomer og generel ømhed i det område med herpes - troede bare vi havde givet den lidt for meget gas.

Venligste hilsner, nybegynderen - som i øvrigt en pige på 23 :)

Maria

Re: Er der noget der hedder mildt førstegangsudbrud?

Indlæg af Maria »

Hej nybegynder

Du ved sikkert nu, om det bliver et værre udbrud eller du er heldig og kun får det ene sår. Det kan variere meget, også alt efter om du har type 1 eller 2. Sårene kan godt komme løbende, men i det mindste for mig kommer de over et par dage. Det er jo også muligt at pillerne har formindsket udbruddet i så stor grad, du kun har fået det ene sår i denne omgang.

Hvidt udflåd er et symptom, men selve smitten er væsken i blærene. Jeg mener ikke, du kan smitte din kæreste tilbage, hvis han har smittet dig, da han allerede har anti-stofferne i sig, men jeg ville ikke være villig til at vædde mit liv på det.
Man kan godt få blærer oppe i skeden, men dette er ikke så normalt. Under mit første udbrud fik jeg en oppe i urinrøret (hvilket gør det at tisse til et sandt helvede, forresten).

Jeg håber, du kun fik et lille udbrud!
Mvh. Maria - i øvrigt også 23 år :)

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Er der noget der hedder mildt førstegangsudbrud?

Indlæg af Arenze86 »

Jeg tror nu godt at du kan "smitte" ham i den forstand at han får et udbrud. Du kan selvfølgelig ikke smitte ham som sådan, da han allerede har det, men tror som sagt godt at han kan få et udbrud af det. Det er dog heller ikke noget jeg vil vædde mit liv på :o)

Hygge fra Arenze (22 år)

Nybegynderen igen

Re: Er der noget der hedder mildt førstegangsudbrud?

Indlæg af Nybegynderen igen »

Så er jeg tilbage.
Udbruddet blev faktisk ikke værre end det var, og jeg var ret positivt overrasket over at det ikke var værre. Derefter glemte jeg nærmest alt om det.
Indtil i aften.
Åh gud hvor kan man dog få nedern over at blive mindet om det. Jeg har fået nyt udbrud, umiddelbart 3 blærer og et sår ved skeden igen (som nærmest er det værste). Jeg har ikke fået noget forvarsel overhovedet, hvilket nu tvinger mig afsted på døgnapotek efter piller (fredag d. 13. om aftenen, I should have known).
Nå. Super nedtur. Jeg kan slet ikke se, hvad der skulle tricke mine anfald. Det skulle da lige være, at jeg faktisk prøver at lægge chokolade og nødder på hylden.
Jeg ved det ikke er slemt det jeg har overhovedet. Men det piner mig virkelig, i forhold til at finde en ny kæreste engang (det holdt ikke rigtig med smittebæreren). Jeg føler mig bare så.. beskidt? Som at smitte med klamydia. Her er der bare ikke noget der hedder "un-do". Nu er der ikke noget sex der hedder for sjov? Jeg tænker, at jeg fik at vide af min læge, at selvom man bruger kondom, så er det bare et spørgsmål om tid, før man smitter alligevel?

Rart med et forum med ligesindede ellers :)

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Er der noget der hedder mildt førstegangsudbrud?

Indlæg af Arenze86 »

Nu er det jo kun din samvittighed der beslutter om du vil ha' sex for sjov en enkelt aften eller noget.

Jeg fortæller dem jeg ser at jeg har det, og har altså ikke oplevet at nogen er smuttet af den grund. Tror det er nemmere at være kvinde i det her end mand. Mændene er ikke så pylret og det generer dem ikke. Er man mand og skal fortælle en kvinde det, tror jeg at en del flere kvinder smutter af dem grund.

Lader heller ikke til du har det så slemt (har jeg nu heller ikke, men dog oftere end dig). Men fordi det irriterede mine nerver er jeg begyndt at tage 2 aciclovir om dagen forebyggende (en morgen og en aften) - hver dag. Jeg har ikke haft udbrud siden jeg begyndte på det.
Tænker bare at hvis du ikke har udbrud så ofte er der ingen grund til at tage pillerne forebyggende. Men smiterisikoen bliver jo mindre når man tager dem.

Der er også stadig en smitterisiko, som din læge også siger, selvom man bruger kondom, men den mindskes. Og så tænk dig om; han skal ind ind i dig for at du evt. smitter ham - et strejf er nok (tænker her inden at kondomet kommer på), hvis du smitter på pågældende tidspunkt.

Jeg vil sige at jeg har ikke smittet nogen endnu og det er ikke alle der passer lige godt på, selvom jeg har sagt det. Jeg holder mig så også væk fra fyrene, hvis jeg bare kan mærke den mindste smule. Kan ikke se nogle grund til at løbe en risiko.

Håber det går bedre :o)

Maria

Re: Er der noget der hedder mildt førstegangsudbrud?

Indlæg af Maria »

Flink læge du har... jeps, du må nu for evigt kun dyrke sex for at blive gravid ;)
Du kan gå for evigt og dyrke usikker sex uden at smitte nogen, eller du kan bruge kondom og smitte en partner ved en enkelt gang. Du kan altså ikke vide det. Men I er to om det (mindst ;) ) - hvis du har fortalt ham det, ved han, der er en risiko. Selv hvis du ikke har sagt det, så ved man, der findes risici ved at dyrke sex.
Hvis du tager dine forholdsregler, bruger kondom, kun dyrker sex i de symptomfrie perioder, så kan du sagtens dyrke sex for sjov. Dit kærlighedsliv og sexliv behøver ikke stoppe pga. herpes. Desuden - vasker man sig bagefter mindskes risikoen for smitte også.

Jeg har heller ikke smittet nogen, og det er ikke alle, som har haft lyst til at beskytte sig på trods af herpes. De har været mere bange for graviditet, faktisk.

Ah, jeg plaprer vist. Håber det går bedre!

Besvar