Herpes og solarium?

Forum for søde mennersker med en sær hudlidelse på kærlighedsapparatet
Besvar
musse
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12. sep 2008, 15:28

Herpes og solarium?

Indlæg af musse »

Er der nogen, der har erfaring med solarium og herpes? Jeg har læst på nettet, at UV-stråler fra solarie kan fremprovokere et herpes udbrud.

Kristian
Samaritan
Samaritan
Indlæg: 36
Tilmeldt: 26. jan 2008, 12:16

Re: Herpes og solarium?

Indlæg af Kristian »

Jeg får med 100% sikkerhed et slemt genitalt udbrud hvis jeg ligger på stranden og tager sol i kun en tynd trusse eller badebukse. Så jeg er temmelig sikker på at et solarium har samme effekt. Der er jo en del snak om at uv-b osv. skulle være mindre skadeligt for huden generelt, men om det er nogen faktor i HSV billedet ved jeg ikke.

Maria

Re: Herpes og solarium?

Indlæg af Maria »

Jeg har også læst, der skulle være en sammenhæng mellem sol og udbrud, men jeg har aldrig selv oplevet det. Jeg har været i solarie nogle gange, men ikke ofte.

Mammo

Re: Herpes og solarium?

Indlæg af Mammo »

Jeg får med 90% sikkerhed et udbrud ved munden hvis jeg har taget sol i et solarie. Det kommer 1 - 2 dage efter. Men hvis jeg derefter fortsætter med at tage sol jævnligt går der gerne et par måneder inden næste udbrud. Om sommeren når jeg ligger ude i solen og bliver brun, er der normalt ikke flere udbrud end om vinteren når jeg ikke går i solarie. Så for mit vedkommende er det kun et solarie som kan fremprovokere et udbrud.

Eulalie

Re: Herpes og solarium?

Indlæg af Eulalie »

Jeg har læst flere steder at det at tage sol kan fremprovokere udbrud, men har nu selv taget chancen 2 gange uden at mærke det fjerneste til min Herpes
men den har så heller ikke rørt på sig i måneder, så er ikke sikker på at det er et gyldigt svar :)

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Herpes og solarium?

Indlæg af tjow »

Det er et gyldigt svar! Du har bare en modstandsdygtig krop, hvorimod det for "svage kroppes" vedkommende måske er sol, der får "bæret til at flyde over". Men det tør jeg ikke sige - kan bare sige af erfaring, at jeg både har følt, at jeg har oplevet sammenhæng mellem sol og IKKE følt, at der var sammenhæng mellem sol og udbrud. Ergo drager jeg den konklusion, at det nærmere kan være en medvirkende faktor, hvis man i forvejen er svækket og i risiko for udbrud.

1956
Helgen
Helgen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 6. jun 2010, 07:16

Re: Herpes og solarium?

Indlæg af 1956 »

Nu er solarium jo igen udsat for kritik af den sundhedsskadelige virkning - det vil jeg ikke forholde mig til i denne sammenhæng. Jeg tror imidlertid der er en positiv effekt på sollys på hele kroppen i tilpasse mængder - hvorved produktionen af D-vitamin øges i de hudområder, der modtager sollys. D-vitaminer er afgørende for bl.a. immumforsvarssystemet - der netop er den naturlige vej til at få udskadeliggjort virus. Hvilke andre biologiske processer der foregår i hud, der udsættes for sollys ved jeg ikke. Men man kan forundres lidt over hvorfor virus holder til, i de hudområder, vi normalt går med tildækkede. Det falder selvfølgelig meget sammen med intimområderne - der udsættes for smitte..... men måske er der alligevel en tredje faktor????
De ultraviolette stråler i sollyset virker antivirale - alså de dræber virus.

Det vigtige er selvfølgelig at gøre sine egne erfaringer - man kan netop godt forestille sig, at en irriteret blærefyldt hud reagerer til den negative side af for meget sollys/solarium - men den har måske gavn af tilpasse mængder?

Synes også jeg har læst et eller andet om sammenhængen mellem arginin/lysin og sollys ifht. hudens tolerance for sollys - hvis det forholder sig således (kan ikke finde tilbage til min kilde) så er det måske den tredje sammenhæng??????? - er dog usikker på om jeg husker rigtigt.

Bobbel
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. jun 2011, 18:32

Re: Herpes og solarium?

Indlæg af Bobbel »

Jeg er en rimelig benytter af solaire, og 7-9-13!
Har ikke haft nogle udbrud efter at have taget sol, hverken uden for eller under solairet i byen.
Jeg har en stærk krop, og er aldrig syg, så tror i skal gøre jeres egne erfaringer.
Har endnu ikke rigtig en holdning, til om det er godt eller skidt.
Jeg fik herpes i Oktober 2010 og jeg er 17 år, og har kun haft et forkølsessår siden.

Besvar