er i forebyggende behandling, men mærker symptomer

Forum for søde mennesker med et sår på læben
Besvar
nybruger

er i forebyggende behandling, men mærker symptomer

Indlæg af nybruger »

Hmm!

Jeg har type 2 forneden og er kommet i forebyggende behandling pga. af hyppige udbrud og har været det en måned nu. Jeg er stadig i mit første år efter primær udbruddet. Forneden har jeg det fint. Jeg har aldrig troet, at jeg kunne have herpes ved munden, men nu er jeg meget i tvivl!! Føler en konstant prikken et bestemt sted på min overlæbe, men intet at se. I samme side, har jeg et lille rødt udslæt ved det ene næsebor, som klør afsindigt. Det har så været der mange uger efterhånden og kan ikke forstå, det ikke går væk? For nogle uger siden oplevede jeg at få et svie i den ene mundvig, lidt rødme i ganen, lille rødt udslæt på tungespidsen, men det var væk lige så hurtigt som det kom og kun med minimal svie til følge. Jeg har også lidt rødt udslæt ved hagen, men ikke noget, der udarter sig til blærer? Nogle, der har oplevet det samme?

Jeg har brugt tid på at bearbejde at have herpes på kønsdelene og følte, jeg var på rette vej, men nu føler jeg mig bombet helt tilbage. Nu tør jeg heller ikke kysse nogen!! Hvis jeg kan se herpes i ansigtet og på munden, fair nok, så kan jeg tage mine forholdsregler, men hvordan hulen forholder man sig, når man ikke kan se det og ikke ved, hvordan herpes i munden ser ud? Og forhindrer tabletkuren kun udbrud og ikke symptomerne? Jeg er en smule forvirret. Så hvis nogle af I søde mennesker har et bud/erfaring/et eller andet, så takker jeg mange gange.

PS. Min læge gider ikke at se mig. Hvis jeg har herpes i/ved munden, så har det samme forløb som forneden og skal behandles på samme måde, færdig, slut!

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: er i forebyggende behandling, men mærker symptomer

Indlæg af kama »

Hej,

For det første, skift læge, hvis vedkommende ikke gider se dig. Han/hende skal tage dig alvorligt, når du går til vedkommende med dine symptomer, og i det mindste sørge for, der finder en podning sted, så man kan fastslå, om der er udbrud.

Medicinen dræber aktive vira, og deri burde symptomerne forsvinde relativt hurtigt. Dog kan det være, dine nerver spiller dig et puds, og du ikke har udbrud, men dine nerveender "mener det", fordi de kan være blevet påvirkede at virussen, som opholder i nerverne, når den ikke er aktiv.

Men sørg for at få en podning, og ellers skift læge. Desuden er det heller ikke altid, at aciclovir virker, og man skal bruge nogle af de stærkere præparater f.eks. famciclovir eller valaciclovir. Andre herinde, har oplevet at kosttilskud som f.eks. longovital eller olivir (kan købes i helsekostbutikker) har hjulpet. Atter andre har fundet ud af, der er nogle typer af madvarer, som fremprovokerer udbrud, og holder sig fra dem.

Har selv type 1 forneden, og oplever ofte kløe, samt sprækker, der kan minde om sårrevner, men som ikke er udbrud. Ved det kun fordi, jeg insisterede på en hudlæge, som podede mig på et tidspunkt, det var galt (min egen læge havde podet mig tidligere, hvor der åbenbart var sår/blærer). Mangler dog stadig at få fastslået hvad det er, men ved nu at kløen føles anderledes, hvis der er et udbrud under opsejling.

Så hvis du er heldig, kan det være, det bare er en eller anden form for allergisk reaktion du oplever, eller din hud er tør i området, og mangler fugt, eller måske er det en svampeinfektion i huden. Men kun en podning kan afgøre om du har usynlige udbrud. Og ellers, så insistér på at komme til en ordentlig hudlæge.

nybruger

Re: er i forebyggende behandling, men mærker symptomer

Indlæg af nybruger »

Hej Kama, tak for respons :)

Har været ved lægen i dag. Mit udslæt ved næsebor og hage er ikke herpes i følge min læge. Har fået noget salve mod svampeinfektion.

Jeg fortalte ham, at jeg havde oplevet at få rødme i ganen, mundvig og tungespids, men at det forsvandt lige så hurtigt som det kom. Han mente heller ikke, det var herpes, men at det mere lød som et tilfælde af "after", som alle kan have fra tid til anden.

Jeg fortalte, om den stikkende, prikkende fornemmelse ved læben (havde jeg også i dag, men intet at se) og han sagde til mig, at "når der ikke er noget at se, så er der ikke noget"!! I hans optik er herpesudbrud forbundet med væskefyldte blæner og det har jeg ikke haft. Så han mente bestemt, at jeg skal leve livet, som har jeg ikke herpes ved munden, med mindre, der selvfølgelig kommer noget synligt.

Dit råd om longovital har jeg allerede benyttet mig af, efter at have læst forskellige indlæg her på siden :)

Jeg har som sagt type 2 forneden, men de udbrud, jeg har haft (incl. det primære udbrud) har aldrig været voldsomme. Minder lidt om dit? Bitte små blærer og måske en enkelt rift. Underligt, da type 2 skulle være mere aggressiv end type 1, men det er måske kun frekvensen af udbrud? Da jeg tog til lægen med det første gang, troede jeg blot, det var irritation efter sex. Jeg synes godt nok, at herpes er en lidt drilsk virus, man godt kan blive lidt rundtosset af, men håber du får styr på dit :)

Nå, men mit besøg ved lægen og hans udtalelser i dag, var bare som opfølgning og hvis det på en eller anden måde, kunne gavne andre at læse? :)

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: er i forebyggende behandling, men mærker symptomer

Indlæg af kama »

Hej nybruger,

At lægen umiddelbart ikke mener, det kan være herpes ved at se på det, det lyder mærkeligt. En sikker diagnosticering kan man kun få, hvis der bliver foretaget en podning. Det er meget enkelt, han/hun bruger bare en vat pind, som køres henover det område, man vil have testet, og sender den derefter til laboratorieanalyse.

Bed om en ordentlig hudlæge til at se på det. "after" findes primært hos børn og unge under 20, men kan dog godt forekomme hos ældre personer.

Herpesudbrud er ikke altid forbundet med væskefyldte blærer, der er nogle, som har det man kalder for "usynlige" udbrud. Jeg blev blandt andet teste for det hos hudlægen, selvom der på det tidspunkt ikke var noget at se, på trods af det kløede som en sindssyg. Der var så heller ikke udbrud, men han ville nok ikke have testet for det, hvis der ikke fandtes "usynlige" udbrud.

Det lyder som om din læge hører til dem, som ved alting bedst, og derfor ikke er til at hverken hugge eller stikke i. At man kan smitte/blive smittet uden synligt udbrud, det ved jeg kun alt for godt, da det var min eks, som gav mig det, og jeg var meget påpasselig med ikke at være sammen med ham, når han havde synlige forkølelsessår.

Det med kløen ved læben, kender jeg også godt, og hvor der ikke er synlige tegn på noget. Og aner heller ikke hvad det er.

Så vidt jeg ved, så er type 2 værre end type 1, men ud fra den information jeg har fundet, så skulle udbruddene blive mildere med tiden, når kroppen vænner sig til virussen. Tror heller ikke selv jeg har haft et voldsomt primært udbrud, da jeg ikke kan huske hvornår jeg fik det. Så det er nok også individuelt,hvordan kroppen reagerer.

Besvar