Kraftig Herpes I munden ikke på men i...

Forum for søde mennesker med et sår på læben
Bonnefide

Kraftig Herpes I munden ikke på men i...

Indlæg af Bonnefide » 26. okt 2009, 13:10

Hej Jeg har fået konstateret kraftig herpes i munden, først lignede det svamp men det var altså herpes.
Ses ved at man får hævelser i munden store og hvide/gule blister og hvid belægning i hele munden, en brændende fornemmelse hele tiden..
I dag har vi mandag formiddag og har ikke spist siden fredag formiddag da det er umuligt at få noget ned, samtidig var jeg så "heldig" at få halsbetændelse med streptokokker...

men er der nogen der har prøvet at have herpes i munden...... og hvad gjordre i ved det.

same same

Re: Kraftig Herpes I munden ikke på men i...

Indlæg af same same » 27. okt 2009, 19:20

Zovir tager det, det tager dog nogen uger inden det er normalt igen, men det er effektivt.
Jo hurtigere du kommer igang desto bedre.

Gæst

Indlæg af Gæst » 20. nov 2009, 00:27

Prøv at tage kamilleblomst i munden. Den skal være overhældt med kogende vand først og så kølet af. Hvis du går rundt med sådan en klump i munden, hjælper det virkelig godt. Med så kraftigt et udbrud er det bedst at gå med kamillen i munden nærmest hele tiden, til det er helet - så meget du orker. Når du ikke har udbrud, kan du nøjes med at forebygge ved at have det i munden et kvarter dagligt. Læg det på en vatrondel og tag den i munden. Rondellen hjælper med at holde kamilleblomsterne sammen, så de ikke bare "opløser sig" og bliver slugt. Kamille kan købes hos Matas. Rondellen skal være uden brintoverilte, så køb dem økologisk.

Og se så at få spist noget. Drikke varm, blendet suppe kan du vel? Dit immunforsvar skal bruge næring for at kunne bekæmpe sygdommen.

God bedring! :-)

rikke

Indlæg af rikke » 4. jan 2010, 12:24

Hej,

Jeg fik herpes i munden for 2.5 år siden. Jeg reagerede ved at få feber - og få blister alle steder i munden - i ganen, på indersiden af læben, på siden af tungen, på tandkødet.
Jeg måtte til tandlæge, min egen læge og til sidst - vagtlæge, for først efter en blodprøve at få konstateret at det VAR herpes. (indtil da, havde jeg læst alt der fandts på nettet, og havde nærmest lavet en selvdiagnose !) -- Jeg var syg i over en uge og tabte 5 kg. !!!

Sagen er den - at jeg nu igen - 2.5 år efter, har fået blister i ganen ! De sidder i en buket af 4 -5 stykker, er gule i midten og mørkerøde i omrids.
Jeg troede jeg havde fået en rift ! - Og nåede at dyrke oralsex på min kæreste . Efterfølgende dag tiltog smerten i munden, jeg har taget billeder og det ligner præcis det jeg havde da jeg blev syg første gang. Jeg synes ellers jeg havde læst mig til, at det kun var første gang man fik det på den måde ? Jeg har ikke været 'syg' - men haft ligesom en rift i munden.

Er der andre der har disse erfaringer ? - og har jeg nu smittet min kære kærestes kønne køn ????

Kh. Rikke

Christina

Indlæg af Christina » 9. apr 2010, 09:35

Hej
For snart 11 år siden, hvor jeg mødte min kæreste, blev jeg smittet med herpes. Min kæreste havde "almindelig" forkølelsessår ved læberne, så da jeg fik en hård knudelignende ting midt i ganen med nærmest influenza symptomer med feber m.m., søgte jeg læge, da jeg troede det var svamp af en slags. Den hårde knude havde i mellemtiden udviklet sig til noget hvidt hævelse på et større område i ganen, og min læge konstaterede nærmest med det samme, at det var herpes.
Han fortalte mig, at man ved udbrud i munden, typisk får influenza lign. symptomer og særligt første gang det kommer i udbrud, bliver man rigtig rigtig dårlig. Siden har jeg haft udbrud med jævne mellemrum og hver eneste gang sker det, ved at jeg får hævelser i ganen (ofte i tandkødet helt ude bag tænderne) som siden fordeler sig rundt omkring i gangen, jeg får en rigtig trykkende hovedepine og siden sprækker huden og er meget sårbar i helt op til en uge.
Mine udbrud kommer ofte men typisk i forbindelse med at jeg bliver stresset eller ophidset over noget. Hvis jeg har haft et voldsomt skænderi med min teenage søn f.eks., så kommer der ofte et udbrud - altså når noget går mig rigtig meget på.
Hvis nogen kender en vidunderkur, så er jeg meget interesseret i at høre om det.

M.h.t. Rikkes kærestes kønne køn :-) så er der vist kun en vej og det er til lægen og få det konstateret eller afkræftet. Herpes genitiales er af gode grunde jo ikke så rart.
kh
Christina

Sunshine

Indlæg af Sunshine » 8. dec 2010, 14:48

Hej alle jer som lider af herpes i munden,

Jeg har haft herpes i munden i over 10 år nu og jeg har omsider fundet et middel der hjælper. På nettet kan man købe aminosyren L-lysine - det har jeg gjort og jeg tager 1 tablet morgen og 1 aften når jeg har et udbrud. Det tager virkelig toppen af smerterne og ømheden når man spiser. Når jeg mærker at udbruddet er slået tilbage trapper jeg ned til 1 tablet for endelig at stoppe. Dvs jeg tager kun L-lysine når jeg har udbruddet.
Håber dette kan hjælpe andre for det er en uretfærdig lidelse.
Mvh
Sunshine

AnetteV

Indlæg af AnetteV » 11. nov 2017, 16:20

Ved godt, at dette er gamle oplæg. Men Christina....hvis du ser dette....
Din beskrivelse af hævet gane er præcis so jeg har det nu og her 😒 Og haft det adskillige gange før. Det gør bare ondt.
Straks jeg mærker ganen driller lidt, så starter jeg aciclovir 800 mig x 5 dagligt, det plejer at tage det i opløbet, men ikke denne gang, føj hvor er jeg skidt. Har du andre tip?

leaa96ab
Samaritan
Samaritan

Indlæg af leaa96ab » 12. nov 2017, 11:37

Kan genkende symptomerne! Min læge var desværre ikke kvik, så jeg havde denne periodiske svien og brændende mund med gullige forhøjede plamager og rifter uden at have skåret mig.. Jeg lagde ikke denne svien og riftudslæt sammen med lign. symptomer forneden. Langt senere, ca. 9 mdr, med megen lidelse, fik jeg konstateret type 2, ikke 1. Da jeg tog antivirus, gik min svien i mundhulen væk på 3 dage! Jeg har sidenhen fået udbrud udenpå læben. Det kan smitte ved oralsex (skete i mit tilfælde af herpes 2!). Man kan ikke 100% vide,at man ikke smitter. Afhænger også af partnerens modtagelighed. Hvis han selv har haft type 1 fra barn af, kan han næppe smittes forneden mange år senere. Bedste hilsener, Leyla

leaa96ab
Samaritan
Samaritan

Indlæg af leaa96ab » 12. nov 2017, 11:42

Rart at høre, jeg ikke er den eneste,der er meget påvirkelig med udbrud efter et skænderi eller en angstpræget situation! Utroligt, som det kan påvirke! Får nervejag omkring mund og forneden næsten mens det står på..

Leea96ab

Indlæg af Leea96ab » 6. jan 2018, 08:27

Hej alle

Kan godt se det er et gammelt opslag men prøver alligevel om der skulle være nogen der svarer. Jeg har for ca 3-4 år siden haft udbrud af herpes inde i munden. Jeg har nu igen for 3 mdr siden haft hvad jeg mener var var et herpes udbrud i munden igen. Gik til læge og hun mente det var svamp og sat mig i behandling for det. Men fik blister og svampemiddel virkede ikke. Min mand fik også rødme og blister i mund. Hos ham forsvandt det men hos mig bliver det ved med at ligge og blusse op. Og nu har jeg også røde øjne (måske herpes også kan sidde i øjnene!?) Egen læge tror stadig ikke det er herpes da jeg tidligere har haft i munden og det dermed skal sidde på læben nu (ifølge lærebogen). Men kan jo læse flere af jer herinde har det som mig? Kan man få taget en blodprøve som beviser det? Skal det være i udbrud når den bliver taget? Please help!!!

Besvar