mulig forebyggelse

Forum for søde mennesker med et sår på læben
Besvar
mikkel

mulig forebyggelse

Indlæg af mikkel »

Hej

Jeg er ikke lige så ramt af herpes herinde som andre, men derfor har det nu irriteret mig så meget, at jeg har brugt en del tid på nettet, for at undersøge hvilke muligheder der kan forebygge herpes.

Jeg er selv ramt på læben ca. 3 gange årligt af en uges varighed, på trods af smørelse med creme mod herpes.

Hvad kan man selv gøre?
Det jeg har har fundet frem til, er at en sund livsstil med sund kost, nok søvn osv. er en god idé. Mange nævner at chokolade og nødder er en direkte årsag til deres udbrud, så hold øje med om dine spisevaner kan være årsagen.

Jeg har selv en rigtig sund livsstil, så derfor tænkte jeg, at der måtte være mulighed for at styrke imunforsvaret på en anden måde, og jeg fandt frem til følgende hjemmside: (http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/herpesvirus.asp) Se endenstående:
Herpes
Herpesvirus er en stor familie, men sår på fx læberne og kønsdelene skyldes et herpes simplex virus, der findes i to typer, type I og type II. Type I giver oftest forkølelsessår på læberne, mens type II giver sår på kønsdelene. I knapt en trediedel af tilfældene skyldes sår på kønsdelene dog også type I.

Herpes simplex virus kan kun overleve uden for mennesker i kort tid, men under det første angreb, efter at man er blevet smittet, vandrer viruset langs nerverne til nerveceller bagtil i rygmarven, hvor det så findes resten af livet i hvilende eller "skjult" tilstand. Det virus, der fremkalder "helvedesild", er skålkoppevirus, der også er et herpesvirus.

Forskellige ting kan aktivere det hvilende virus, så der igen kommer udbrud på samme sted. Det kan fx være kraftig gnubben og gniden mod stedet, kraftig solstråling, eller en svækkelse af kroppens immunforsvar på grund af fx svær sygdom eller behandling med binyrebarkhormon eller anden medicin. Almindelige virusinfektioner som fx forkølelse kan også aktivere herpes. Nogle kvinder får hyppigt tilbagefald lige før menstruationen. De følgende udbrud bliver så oftest mildere og kortere varende end det allerførste, da kroppen har dannet antistoffer mod viruset. Hos mange kommer der ikke mere end et enkelt udbrud. 80% af alle voksne har antistoffer mod type I og 20-30% mod type II.

Især siden 1960-erne har der været en kraftig stigning i antallet mennesker med herpes på kønsdelene. Denne type herpes overføres ved seksuelt samvær, og der går fra 4-7 dage, før udbruddet kommer (inkubationstiden). Ved første angreb er der oftest almensymptomer som feber, muskelømhed og hovedpine, og det kan der også være i mindre grad ved senere tilfælde.
Der kommer smerter omkring kønsorganerne og der kan være smerter ved vandladningen. Efter at smerterne er kommet, kommer der klynger af småblærer i huden, som hurtigt brister og danner små, meget ømme sår med skorper og rødme omkring. Der er som regel også ømhed og hævelse af lymfeknuderne i lysken. Hos kvinder sidder sårene oftest på skamlæberne, og der kan samtidig være sår på livmoderhalsen. Hos manden sidder sårene ofte på forhuden og penishovedet. Der kan også komme angreb i og omkring endetarmens åbning.

Virus kan smitte til halsen, hvis kvinden har haft penis i munden. Type I smitter fx ved kys og gennem berøring.

Det første angreb varer ofte i nogle uger, mens senere anfald ofte kun varer i 7-10 dage. Kortere, hvis der behandles straks. De senere angreb forudgås ofte af prikken og stikken, med brændende og sviende smerter omkring læbe eller ved kønsdelene, og nogen får nervesmerter ned i lårene eller ballerne. Virusudskillelsen varer kun i få dage, men nogle få smitter uden at have udbrud, hvilket sikkert har stor betydning for smittespredningen.

Herpes er farlig hos mennesker med et dårligt immunforsvar, fx mennesker der er i behandling med kemoterapi, strålebehandling eller anden kraftig medicin, især binyrebarkhormoner (Prednison, prednisolon). HIV-smittede kan også blive hårdt angrebne, for herpesviruset kan angribe længere oppe i nervesystemet og i hjernen.

Kondomer kan bremse smitten, især når der ikke er anfald. Under anfald er der altid en risiko for smitte, selvom der bruges kondom, men de færreste har lyst til sex under et anfald. Uden for anfald er risikoen for smitte ikke ret stor, men den er der som nævnt, da nogen kan udskille virus uden at have symptomer.

Herpes behandles med virusmidlet aciclovir, fx Zovir, eller nyere medlemmer af samme familie. Ved første anfald vil man give det som tabletter i fem dage. Ved mindre efterfølgende anfald anvendes oftest acyclovir som creme, der smøres på fem gange daglig i fem-ti dage. Ved hyppigt tilbagevendende anfald kan man forsøge en forebyggende behandling med tabletter. Midlerne er på recept. Der findes endnu ingen vaccine mod herpes simplex virus.

Der er en sammenhæng mellem tilbagefald af herpes og sindet. Stressede, deprimerede og fjendtligt indstillede mennesker får oftere udbrud, så man kan selv være med til at hindre nye anfald ved at få styr på sindet ved positiv tænkning og afslapningsteknikker som fx meditation, yoga, visualisering eller afspændingsterapi.

Visse fødemidler øger tendensen til udbrud, værst er chokolade, nødder og gelatine. Spiser man rigtig meget af kornprodukter, kan det gavne at spise mindre af dem. Det er aminosyren arginin, der er synderen, hvorimod en anden aminosyre, lysin, modvirker udbrud af herpes. Der er derimod meget lysin i mælk, okse- og svinekød. Det er også vigtigt at styrke sit immunforsvar med rigelig, moderat motion og sund mad. Det meste frugt og grønt har en positiv balance mellem lysin og arginin. Man kan købe lysin over Internettet samt nogle steder i Danmark. Dosis er for eksempel 2 gram lysin to gange dagligt mellem måltiderne.

En normal omsætning af lysin er afhængig af en lang række næringsstoffer. Blandt andre B-vitaminerne B2, B3 og B6, C-vitamin, glutaminsyre, jern og zink. Tager man enkelte B-vitaminer, skal man sikre sig alle de andre, for eksempel ved at tage et B-vitamin kompleks.

En amerikansk læge anbefaler at styrke immunsystemet ved hjælp af 2 gram C-vitamin 4 gange dagligt. C-vitamin i store mængder modvirker virus meget effektivt. Desuden er selen vigtigt, 200 mikrogram organisk selen dagligt (i begyndelsen gerne 400 mikrogram). En zinktablet 2 gange dagligt, gerne som zink picolinat, og 50.000 enheder A-vitamin i et par uger (ikke under graviditet). Den amerikanske læge anbefaler også 50 mg lithium tre gange dagligt i nogle måneder. Her er en lægerecept nødvendig.

Raffinerede fødevarer som fx fint, hvidt sukker og mad, der er lavet med fint, hvidt mel, kan øge risikoen for opblussen af herpes. Man bør derfor undgå at spise disse ting, der i øvrigt også af andre grunde ikke er sunde. Er man allergisk eller intolerant over for noget i kosten, bør man også finde ud af dette og holde sig fra disse ting, for eksempel mælk og æg..

Det er vigtigt at få nok af de livsvigtige (essentielle) fedtsyrer, der dæmper betændelses-
reaktioner i kroppen. De findes mest i olivenolie, avocado, fed fisk, fiskeolie, hørfrøolie og kæmpenatlysolie. Mættet fedt, fx i dyrefedt og mælkefedt, samt margarine øger derimod betændelsen.

De findes også en række essentielle sukkerstoffer (nogen kalder det glyko-ernæring), som
er vigtige for immunsystemets funktion og for immunforsvaret. De essentielle sukkerstoffer findes især i: Brystmælk, spiselige svampe (Reishi, Cordyceps sinensis, Shiitake, Maitake, Coriolus versicolor,, m.fl.), i visse frugter (for eksempel Noni juice), bær og grønsager, ubearbejdet fuldkorn, rødder og planter som fx Aloe vera. de findes også i muggent brød og i kitin fra skaldyr (glukosamin).

Det kan være svært at sikre sig, at man virkelig får alle de otte sukkerstoffer i en tilstrækkelig mængde, især hvis man ikke spiser meget sundt og varieret, hvilket man ved, at langt de fleste ikke gør. Det er muligt at købe sukkerstofferne som kosttilskud, fx i form af Ambrotose Complex, der kan hjemtages lovligt til eget brug fra for eksempel England. Der er mange forhandlere landet over, der kan hjælpe med dette.

Et tilskud af selen, fx Seleno Precise (selengær), 500-600 mikrogram dagligt i en periode på fx nogle uger, kan ofte forhindre eller hæmme herpesvirus udbrud. Derefter er 200 mikrogram dagligt den dosis, man trygt kan vedblive med at tage. Der mangler selen i dansk jord, så vi har af mange grunde brug for et dagligt tilskud.

Et tilskud af ekstrakt af olivenblade kan også anbefales, da det virker dræbende på mange forskellige mikroorganismer og styrker immunforsvaret. Fx Olivie R. Der er videnskabelig baggrund for dette Læs fx. John McKenna's bog "Naturlige alternativer til antibiotika".

Et studie har vist, at hvis man smører med E-vitamin i form af hvedekimolie (kapsler med 335 mg E-vitamin) hver fjerde time, kommer der en hurtig lindring af smerterne, og sårene heler meget hurtigt op. (Dent Survey 1976; 52 (7): 50-51). Man kan også væde et stykke vat med E-vitamin-olien og anbringe det på såret (også inde i munden) i 15 minutter tre gange dagligt.
Det er godt at supplere med C-vitamin et gram, når der er tegn på udbrud, og så 500 eller 750 mg tre gange dagligt i nogle dage.

Lysin/lysine kan købes på http://www.vitaviva.com. Rester af vitaminer kan du købe i matas eller på apoteket.

Jeg har benyttet Lysin og vitaminerne siden januar 2008 ikke været ramt af herpes på nær i foregårs den 12/08-08, hvor jeg lå på stranden i Barcelona hele dagen. Normalt er en strandtur ikke noget problem, men solen er noget stærkere syd på, og jeg fik ikke lige beskyttet læberne med faktorbeskyttelse, så de blev lidt forbrændte, og om natten måtte jeg erkende at jeg havde fået et udbrud - øv øv tænkte jeg. Men mit udbrud bestod kun af en blære og stort set ingen smerte eller hævelse. Her til morgen halvanden døgn efter er udbrudet væk og jeg har ikke en gang et sår. Jeg smurte stadig som jeg plejer med cremen zovir, men jeg har aldrig før haft så lille et udbrud og i så kort tid.

Det er selvfølgelig en kort periode på 8 måneder jeg fremlægger, og jeg er heller ikke så tit ramt som andre, men måske det kan hjælpe nogen her inde.

Jeg har også kunne læse mig frem til at laserbehandling kan virke rigtig godt. Jeg kender en der får behandlingen ved hans tandlæge, hvis han får udbrud på læben. Laseren kan købes på nettet til ca. 1.000 kr. Jeg har ikke prøvet det, men måske nogen herinde har erfaring med det?

Mvh. Mikkel

Gæst

Re: mulig forebyggelse

Indlæg af Gæst »

eller køb en cold sore maskine i stedet, den koster kun 500 og er virkelig god.

Besvar