Herpes 1 på kønsdelene og smitte?

Tal direkte med ligesindede mennesker
Besvar
Abcdefgh
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. mar 2016, 04:11

Herpes 1 på kønsdelene og smitte?

Indlæg af Abcdefgh »

Hej :-)
Jeg er 23 og jeg fik mit første udbrud for 7 dage siden. Det gjorde ondt i cirka 4 dage og ser nu ud til at gå i sig selv. Jeg har ikke sår længere, nu er det bare røde mærker rundt om endetarmsåbningen. De få jeg blærer havde på skamlæberne, er helt forsvundet.

Jeg blev smittet med type 1 og det er virkelig svært at finde information om type 1 på kønsdelene og hvad normen er for udbrud.

Jeg tror jeg blev smittet af en fyr, jeg var sammen med i lidt over to måneder. Han har aldrig selv haft udbrud, men da det er type 1 og den typisk sidder ved munden, kan det jo være overført under oralsex alligevel. Men... Det er altså ikke første gang, han er nede på mig i de to måneder vi har set hinanden. Hvorfor så lige nu? Kan det være, at jeg har smittet mig selv? Jeg har heller aldrig haft forkølelsessår.

Som sagt gør det slet ikke ondt, der er ingen blærer - kun mærker... Så hvornår kan jeg have sex igen?

På forhånd tak :-)

bnr105
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. jun 2016, 10:25

Re: Herpes 1 på kønsdelene og smitte?

Indlæg af bnr105 »

Du kan sagtens være blevet smitter fra type 1 fra mund til kønsdele. Derfor har du nok højst sandsynligt HSV simplex 1.
Egentlig er det i princippet ligegyldigt, hvilken en slags man har; 1 og 2 er stadig herpes, og de forkølelsessår cirka 90% af folk på hele kloden har, er den samme slags som type 2 giver i underlivet.
Hvis du har type 1 er der dog en god nyhed; den er som oftest mildere i underlivet og giver færre udbrud end type 2! Så hvis man kan sige det på den måde, så er udfaldet måske egentlig heldigt nok!
Men husk at du stadig smitter, selvom du ikke er i udbrud. Dette kaldes asymptomatisk 'shedding'. Derfor er det vigtigt at informere kommende partnere om, at du er smittet. Det skylder man dem :-)

Besvar