Hvordan fortsætter jeg fra nu?

Tal direkte med ligesindede mennesker
Besvar
Christina..
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. nov 2013, 18:09

Hvordan fortsætter jeg fra nu?

Indlæg af Christina.. »

Hej alle sammen.

Jeg fik igår af vide af min læge at jeg har fået herpes.
Før viste jeg intet om herpes - troede såmænd bare jeg skulle på en antibiotika kur, og så var det overstået.
Men nu har jeg læst internettet tyndt om herpes, og jeg er ved at dø af skræk!!
Jeg er meget usikker på hvordan jeg skal fortsætte fra nu? Bliver mit liv nogensinde normalt igen?
Jeg er kommet på nogle piller som hedder Aciclovir 800mg, hvor jeg skal tage 3 piller dagtigt i to dage hvis jeg kan mærke at et udbrud er på vej..
Er der nogen som har erfaring med disse piller - og jeg forstår ikke helt: fjerne de mine udbrud, eller gør de dem bare mindre smertefulde?

Jeg kan ligesom fornemme på alt det jeg læser at herpes påvirker os meget individuelt, men jeg vil meget gerne hvis i havde nogle råd til hvordan i håndtere udbrud.. Ikke bare fysisk, men også psykisk. Især psykisk måske. Findes der nogle støttegrupper rundt omkring i landet hvor man måske kan snakke med nogen i samme situation.. For jeg føler mig meget alene og ret fortabt i forhold til alt det her.

Så det korte af det lange: Hvordan takler jeg lige den her?

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: Hvordan fortsætter jeg fra nu?

Indlæg af kama »

Hej Christina..

Du efterspørger et forum hvor man kan tale med ligesindede. Her synes jeg denne hjemmeside var en fantastisk hjælp for mig, da jeg fik konstateret hsv-1. Det var som om min verden brød fuldstændig sammen, men med tiden har jeg lært at acceptere det, og ser det heller ikke længere som noget flovt. Og for at komme til den afklaring, hjalp det rigtig meget, med alle de spørgsmål man kan stille på denne hjemmeside, og de mange -og ofte- opmuntrende svar man får fra folk i samme båd.

Desuden har det også hjulpet, jeg har kunnet tale med min mor, min søster, samt mine veninder omkring det. Og overraskende nok, så har det vist sig, at jeg havde nogle veninder, som også havde en eller anden form for herpes. Der er flere derude, end man lige regner med. Ifølge statistikken har omkring 80% af alle voksne danskere en eller anden form for herpes i sig.

Tro mig, jeg havde den største lyst til at hoppe ud fra den nærmeste høje bro, da jeg fik beskeden: "du er positiv for hsv-1". I dag fylder det stadig en del, og jeg tager stadig mine forholdsregler, men jeg forsøger at leve så normalt som muligt, og håber på, der inden længe kommer et gennembrud indenfor forskningen med hensyn til at finde en kur.

Du kunne også prøve at blive medlem af den lukkede facebookgruppe, som kun er for brugerne af dette forum. Det er noget med, man skal have en PB tilsendt, men mere kan jeg ikke sige om det, da jeg ikke er tilmeldt denne gruppe. Måske Arenze kan hjælpe?

Med hensyn til aciclovir: det er et anti-viralt middel, som går ind og hæmmer herpesvirussens DNA, og slå det ihjel. Det virker dog kun på vira, som er kommet ud af sin dvale, og ikke på vira, der gemmer sig i nervecellerne, hvilket er grunden til at medicinen ikke kan helbrede, men kun behandle symptomer. Ved længerevarende behandlinger, forsøger man at hindre udbrud, ved at slå vira ihjel, i det øjeblik de forlader nervecellen. Når man først at få udbruddet/sår/blærer, så kan medicinen ikke længere hindre det, men det kan være med til at afkorte udbruddet Det er derfor, man skal begynde at tage pillerne, når man føler, et udbrud er på vej, så man kan tage det i opløbet.

Christina..
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. nov 2013, 18:09

Re: Hvordan fortsætter jeg fra nu?

Indlæg af Christina.. »

Tak for svar.

Ja, jeg kan godt fornemme at det ikke er så sjælden en virus - men jeg synes det er svært at forholde dig til statistikker og medlemstal på en hjemmeside. Dermed ikke at jeg ikke synes denne hjemmeside har været til nogen hjælp! Tværtimod :)

Jeg ville have det meget bedre hvis jeg kunne snakke med nogen face to face, som også havde herpes, da det er lidt mere håndgribeligt end et virtuelt forum.
Jeg har endnu ikke fortalt det til nogen, tror lige jeg skal fordøje den selv først - men når jeg en gang er klar til det håber jeg at en i min omgangskreds også har det - selvom det lyder lidt forkert! Håber i forstår hvad jeg mener! ;)

Men igen med aciclovir: vil det så helt fjerne udbrudet? For så lyder det da af lidt som et vidundermiddel?

Tak for svar kama!
Christina

kama
Helgen
Helgen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 29. feb 2012, 21:48

Re: Hvordan fortsætter jeg fra nu?

Indlæg af kama »

Aciclovir kan ikke fjerne udbruddet, hvis det først er kommet, men det kan begrænse udbrudstiden, da det dræber aktivt virus. Men det kan forhindre et synligt udbrud, hvis man når at tage det, så snart man mærker de første symptomer på udbrud, f.eks. kløe, svie, mv. men hvor blærerne endnu ikke er kommet.

Det er dog forskelligt hvor effektivt aciclovir er, da nogle personer oplever, det ikke virker, og alligevel får udbrud, selvom de tager pillerne. Som andre skriver herinde, så benytter de sig af alternative midler med stor succes. Men igen, det er forskelligt fra person til person, hvor godt de midler fungerer. Jeg har selv prøvet nogle af de div. kosttilskud, men fandt ikke de virkede, det gjorde aciclovir til gengæld.

Jeg har læst at andre herinde har taget kontakt til hinanden via mailadresser, og lavet aftaler om at mødes i virkeligheden, for at kunne få snakket sammen. Måske det var en idé? Jeg ved at Arenze har nævnt muligheden i tidligere indlæg.

Christina..
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. nov 2013, 18:09

Re: Hvordan fortsætter jeg fra nu?

Indlæg af Christina.. »

Tusind tak for svar kama!
Jeg synes jeg har fået et meget bedre overblik over det hele nu! (:

Besvar