Debat om Vitaminer

Har ernæring en indflydelse på dine gentagne udbrud ?
Kristian

Debat om Vitaminer

Indlæg af Kristian »

Februar 5th, 2006 at 13:59

Vitaminer har helt afgjort hjulpet mig.
Jeg har haft Herpes Genitalis i ca. 20 år. (Er nu 39 år). I de først 10 år jeg havde det spekulerede jeg ikke på hvorfor jeg blev ved må at få det. Det var måske fordi jeg kun fik det et par gange om året. Men det er oftere sket nu hvor jeg er blevet ældre, at jeg har perioder hvor jeg får det meget tit. Nogen gange kan jeg få det 4-6 i træk. Og det har været meget belastende for mig og min kæreste, da vores sex liv gik helt i stå. (Som i øvrigt ikke har det.)

Så derfor har jeg søgt meget rundt på nettet for at finde ud af om jeg kunne gøre noget ved. Jeg har naturligvis snakket med min læge om aciclovir. Og det har jeg brugt som creme. Men det har bare ikke nogen synderlig effekt.

Det bliver måske nogle dage kortere, men til gengæld er hud irritationen så meget desto større. Et par sjældne gange forhindrede det udbrudet, havde jeg indtryk af, men så var det lige som om det alligevel krøb rundt i kroppen i 1-2 uger, og så brød det alligevel ud.

Så det er jeg holdt op med. Snakkede så med min læge, for at høre hans mening om at tage det som tableter i stedet. Men det kunne jeg høre på ham ikke var nogen god idé. Ja han fra rådede mig ikke, men mellem linierne, kunne jeg høre at der vist også var en del bi-effekter som det var værd at undgå.

Så jeg tænkte på hvorfor nogen ikke får det og andre gør. Om det kan have noget med ernæring at gøre. Så jeg satte mig for at spise mange vitaminer.

Og det må jeg sige det har bestemt haft en radikal effekt. Det er nu 1½ år siden. Og jeg har kun haft ét svagt udbrud siden. Og det er en kolosal lettelse for mig og min kæreste.

Nu spiser jeg så 2 af de mest indholdrige vitaminer om dagen. (Super mineral vitaminer, fra Matas eller Apoteket.)
Og det har selvfølgeligt fået mig til at spekulere på hvilket vitamin som egentligt gør det. Eller om det er dem alle.
Jeg har forsøgt at supplere med andre ting som Selen m.m. Der er jeg dog itvivl om det har nogen effekt. Mest fordi jeg ikke får udbrudene længere.

Og i den seneste tid er jeg begyndt at læse mere på lektien, om Aminosyrer. Det er ret spændende. Har lige købt nogle kombinations piller med 17 forskellige aminosyre. Med dem oveni håber jeg på at jeg næsten kan blive helt fri.

Men nu må vi se om det holder i længden.

Ukendt

Re: Debat om Vitaminer

Indlæg af Ukendt »

Juni 11th, 2006 at 23:31

Fint indlæg, men hvad er det for nogle kombinationspiller, hvor købte du dem og hvad kostede de?
Tak

Ukendt

Re: Debat om Vitaminer

Indlæg af Ukendt »

Juni 15th, 2006 at 20:40

Interessant læsning omkring indtagelse af vitaminer. Specielt fordi dine symptomer lyder fuldstændig som mine. SÅ jeg vil FLUKS købe mig nogle vitaminpiller!
Tillige en kommentar til din erfaring med Aciclovir. Jeg har med tiden (har nu har gentagende udbrud i 1½ år) lært mig selv at lytte til min fornemmelse af at der er et udbrud på vej, og at reagere på de allerførste kløesymptomer som jeg i starten “overhørte”. Starter jeg da med Vectavir / penciclovir. kan jeg få bugt med blærerne inden de rigtig kommer i gang. Så nu er jeg oppe på perioder af 14 dage uden symptomer!
Og ellers har jeg fundet ud af at det handler om at holde sig sund og rask og holde immunsvaret generelt i top (måske er det der vitaminerne spiller ind?) En lille forkølelse, ondt i halsen eller en druktur blærerne melder deres ankomst…

Ukendt

Re: Debat om Vitaminer

Indlæg af Ukendt »

Juli 4th, 2006 at 13:35

Inden at I går ud og køber alle mulige forskellige vitaminer, så prøv Vitamun,Et kosttilskud med et væld af vitaminer,mineraler og urter.Den har jeg meget god erfaring med.Jeg vil næsten sige at det er utroligt.Udover at nedsætte udbrud væsenligt holder den også en rask.Jeg har dog sat dosis ned da det gav lidt afføringsproblemer.
Desuden skal i holde jer fra alt der har med chokolade at gøre.
Jeg er sikker på at I holder udbrudene nede.
Skriv gerne et indlæg når I har prøvet.

Kristian

Re: Debat om Vitaminer

Indlæg af Kristian »

Juli 4th, 2006 at 14:16

Mange tak for det. Jeg har nemlig haft en mistanke om at Chokolade havde en faktor med i spillet. Har faktisk også en svag mistanke om Peanuts.

Ukendt

Re: Debat om Vitaminer

Indlæg af Ukendt »

Juli 6th, 2006 at 20:57

Ja det er rigtig det med peanuts. Dem skal man også holde sig fra, ligesom andre nødder.
Desuden kan solbadning også fremme udbrudene.Altså hvis Området hvor der forekommer udbrud udsættes for for meget sollys.

Er ved at afprøve Rescue. Vender tilbage med resultat.
M.

Ukendt

Re: Debat om Vitaminer

Indlæg af Ukendt »

August 17th, 2006 at 11:04

Hej alle.
Jeg var lige ved at græde da jeg fandt denne side. Jeg har bare følt mig så alene med sygdommen, for det er ikke lige noget man snakker med venner og familie om. Tak for de gode råd som jeg fluks vil prøve!

Kvinde 29

Re: Debat om Vitaminer

Indlæg af Kvinde 29 »

Januar 11th, 2007 at 16:48

Hej alle,
Jeg har selv lidt meget af sygdommen i rigtig mange år og har prøvet alt muligt. jeg har også fundet ud af at kosten har stor indflydelse på antallet af udbrud. kroppens behov for vitaminer og mineraler må klart være opfyldt for at opnå det bedste imunforsvar. Troede længe at jeg levede ret sundt, men det gav først for alvor pote da jeg droppede så mange industri-fremstillet / -manipuleret fødevarer som muligt. utrolig mange helt almindelige fødevarer indeholder de mærkeligste ting: ekstrakter, tørret dit og dat, kemikalier og meget andet som må forringe næringsværdien. plus at kroppen skal kæmpe med at komme af med det igen. prøv også at holde kroppen fri fra udefrakommende kemikalier.Fx bruger jeg rød te som skintonic og sesam olie m vanilje som lotion (naturlig faktor 3). det tager lidt tid at læse deklarationer og få helt nye vaner, men du får det med garanti meget bedre samt langt færre udbrud. jeg prøvede en udrensningskur (biodrain) så jeg startede helt forfra. nu er det kun hvis jeg er syg at der kommer udbrud. Så hold din krop sund mens vi venter på en kur

Von Bonsdorff

Re: Debat om Vitaminer

Indlæg af Von Bonsdorff »

April 18th, 2007 at 16:07

Jeg har været smittet med herpes genitalis i 19 år og 14 dage :-) (kan faktisk stadig huske datoen). Jeg har haft hyppige udbrud de sidste 6 - 7 år. Jeg har ofte haft flere udbrud efter hinanden - specielt i vinterhalvåret - måske på grund af MEGET arbejde i vinterhalvåret (har måske være \’herpes-fri\’ i sammenlagt 10 dage i perioden 1. oktober 2006 til 1. februar 2007!
Det skal lige siges, at jeg er glad for med, og har altid spist skinke (italiensk), røde bøffer, jordnødder og chokolade.
I midten af februar i år læste jeg om vitamin-tilskud og om at holde sig fra specielle madvarer. Jeg har dog spist enkelte røde bøffer, men har IKKE rørt andre af ovennævnte ting - SAMTIDIG har jeg spist 4 x ProTabs og 1 x Spuer Multi Vitamin dagligt - OG JEG HAR IKKE HAFT NOGET HERPES UDBRUD SIDEN (det er mange år siden, at jeg er gået så længe UDEN et udbrud)!

Ukendt

Re: Debat om Vitaminer

Indlæg af Ukendt »

Maj 18th, 2007 at 10:42

Husk at holde jer fra appelsin også... Står højt på listen over "slemme drenge"
Ananas er en god erstatning..

Besvar