Bruger i kondom altid eller kun ved udbrud?

Det er jo ikke enden på dit sexliv. Fjern tabuet og skriv dine tanker.
Besvar
L

Bruger i kondom altid eller kun ved udbrud?

Indlæg af L »

Februar 5th, 2007 at 14:35

Tak for alle de gode indlæg her. Specielt fra P der skriver om at have et forhold til én der ikke er smittet. Jeg vil gerne høre mere om hvordan folk forholder sig til det med faste forhold og beskyttelse. Bruger i kondom altid eller kun ved udbrud (hvis i overhovedet har sex da)?
Jeg skal selv til lægen i morgen, da jeg er ret sikker på at have fået herpes G. Jeg er i fast forhold og glæder mig naturligvis ikke til at fortælle min kæreste det, hvis jeg er smittet. Jeg er godt klar over at jeg kan være blevet smittet for mange år siden af en anden, så det er ikke fordi jeg bebrejder ham. Men det vil jo have indflydelse på vores sexliv fremover og derfor vil jeg gerne høre lidt om andres erfaringer.
På forhånd tak
L

Ukendt

Re: Bruger i kondom altid eller kun ved udbrud?

Indlæg af Ukendt »

hej L

Som Jeg skrev i spetember har jeg en veninde der har herpes G og har haft udbrud I7omkring endetarmen. Hendes xkæreste smitede hende så vidt jeg ved har hendes nuværende altså vidst det fra starten. De har valgt en løsning der hedder Ingen analsex(som vidst heller ikke lige er hende) og da hun ikke har registrerret nogle udbrud efter har det for hende ikke haft den store betydning.

Desværre sidder jeg nu med mit udbrud nr 2. og er ikek kommet videre i mit dilemma. Hvornår skal man frtælle en evt kommende partner om sin sygdom. og er der nogen der kan fortælle hvordan de har fortalt deres partner om det?

herpie

Re: Bruger i kondom altid eller kun ved udbrud?

Indlæg af herpie »

Jeg har haft herpes i 4 år nu, og har aldrig haft sex uden at fortælle om det - både når det gælder kærester og engangsaffærer. Da jeg først fik konstateret herpes gik jeg nedenom og hjem, og var helt og aldeles overbevist om, at jeg aldrig ville kunne få et forhold til en der ikke var smittet - specielt fordi jeg var single da jeg fik sygdommen, og altid har været meget omhyggelig med både prævention og at blive testet hvis jeg har fundet en ny partner.

Første gang jeg havde sex efter jeg fandt ud af, jeg havde herpes var faktisk en engangsaffære. Jeg mødte en sød fyr på en bar, og vi snakkede rigtig godt. De følgende uger mødtes vi samme sted, og endte en aften med at kysse. Vi tog efterfølgende hjem sammen, på den betingelse at vi ikke skulle have sex - men sådan endte det selvfølgelig ikke! Efter at have kysset og snakket hele aftenen, fortalte jeg ham jeg havde herpes, og forklarede ham om smittefare osv., og til min store overraskelse tog han det rigtig pænt, og mente ikke det var noget problem, til trods for at jeg var noget nervøs ved hele situationen. Det blev en hel åbenbaring for mig, og har sidenhen også givet mig et meget mere afslappet forhold til at have sex - så længe begge parter er indforstået med den risiko der nu engang er. Siden jeg blev smittet, har jeg haft 4 forskellige partnere, som jeg alle har fortalt om min "sygdom", og jeg har endnu ikke den dag i dag oplevet nogen, der har sagt nej af den grund. Min nuværende kæreste vidste det endda længe før vi overhovedet begyndte så meget som at kysse. Jeg har været omhyggelig med dagligt at være opmærksom på kommende udbrud, og til trods for, at jeg i perioder har haft mange hyppige udbrud, har jeg stadig ikke smittet nogen - heller ikke min kæreste, som jeg har været sammen med et år nu.

mit bedste råd er, at snakke det igennem med en eventuel partner. Hvis man bare siger "jeg har herpes", vil vedkommende højst sandsynligt blive lidt nervøs, men hvis man forklarer hvad det er, hvornår og hvordan det smitter, giver det meget mere ro i sjælen. Husk nu på, at det ikke smitter hele tiden, og at man kan nedsætte smitterisikoen til næsten ingenting ved at bruge et kondom og vente med sex, hvis man har et udbrud. Det er ikke verdens undergang, og det er synd og skam at lade noget så småt ødelægge et sundt sexliv. Husk på, det er en hudsygdom og ikke HIV - det vil en person der er forelsket i dig også kunne forstå.

Besvar