Chokket og ked af det

Det er jo ikke enden på dit sexliv. Fjern tabuet og skriv dine tanker.
Besvar
mif
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. apr 2010, 16:20

Chokket og ked af det

Indlæg af mif »

Hej med Jer

Jeg har lige fået konstateret herpes og går nu med en følelse af, at mit sexliv er ødelagt for altid og at der altid vil være en stor risiko for at smitte min partner.

Det gør mig utrolig ked af det og håber, at der er nogen herinde, som kan hjælpe mig med mere viden omkring herpes.
Jeg er lige begyndt at tage piller og er usikker på alt omkring sex.

Vil sætte stor pris på alle råd og erfaringer.

Den triste :o(

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Chokket og ked af det

Indlæg af tjow »

Hej triste... :-)

Hvad vil du vide? Hehe, det er ringe, at folk står tilbage med "øøøh" følelsen, når de går fra lægen, der har stillet diagnosen... jeg er ikke sikker på, at du som nysmittet har lyst til at læse alle de her ting, når du kun er nået til "accept"-fasen, men gør det bare alligevel en dag, hvor du ikke er alt for langt nede og så hold hovedet koldt.

Men der er mange informationer at få ved bare at surfe lidt rundt her. Men jeg vil gerne prøve at sætte dig ind i det "grundlæggende" - du ved sikkert allerede meget af det. Spørg ellers bare gerne til konkrete ting.

Virussen har vi altid i kroppen - weee! Den vil det meste af tiden være inaktiv og bare ligge i dvale, men den kan også aktiveres og give udbrud, når kroppen ikke lige har sit immunforsvar i topform, f.eks. under sygdom eller menstruation.
Det, der så sker, er at virussen trænger ind i nogle celler, som bliver til blærere, der brister og heler som sår (medmindre man får dem i effektiv behandling som tabletkur, du er på - så kan man afkorte forløbet og forhindre sårdannelse).

Nogle snakker om, at man kan spise de rigtige ting, og så vil man holde udbruddene væk. Det går jeg ikke så meget op i, jeg interesserer mig mere for generel sundhed for at styrke immunforsvaret - for det er dét, det gælder om.
Men det er selvfølgelig rigtigt, at visse ting, der kan spises, hjælper mod udbrud - eksempelvis tabletkure ;-)

Det eneste, der smitter, er væsken fra blærerne, da det er der, virussen "befinder sig".
DET HER, er det ikke sikkert, at der er nogle, der har fortalt dig det, men så vil jeg gøre det: Det er muligt at SMITTE SIG SELV til andre steder, f.eks. fingre. Lad være med det - det er irriterende, hehe. Det kan undgås ved selvfølgelig at være hygiejnisk, men undgå at blive hysterisk og overdrive f.eks. håndvask, som de fleste af os går amok med - for så kan du ende med at slide dine hænders hud ned og dermed ødelægge deres naturlige modstandskraft/forsvar, så virussen i sidste ende får lettere ved at trænge ind.
Jeg kender flere, der har haft samme partner i 5-7 år, uden at have smittet den anden! Så det er muligt... men så almindelig som hudlidelsen er, skal du ikke bekymre dig om dit sexliv. Det bliver helt normalt, hvis du lader det få lov til det (jeg mener - nogle mennesker bliver alt for optagede af deres sygdom - det gælder alle kroniske sygdomme... mange mennesker får en tendens til at dyrke deres pessimisme)... selvom du nok skal bruge kondom under udbrud... ville i hvert fald være dumt andet :-)

Du skriver, du er usikker på alt omkring herpes og sex, så vil lige lave en lille punkform:
- Det er kun væsken fra blærerne, der smitter.
- Dine "safter" og spyt smitter ikke.
- Du kan sagtens modtage blowjob uden at smitte til mund, når du er udbrudsfri.
- Du kan omvendt blowe en smittet uden at blive smittet, hvis han er udbrudsfri.
- Du kan have ubeskyttet sex, når du ikke har udbrud. (Det er dog selvfølgelig mere risikabelt - særligt hvis blærerne sidder lige omkring åbningen, hvis vi taler alm. sex)
- Det siges, at det kan "fremprovokere udbrud" at barbere sig dernede, men jeg kalder det en skrøne - jeg har aldrig oplevet nogen sammenhæng mellem intimbarbering og udbrud, og jeg har ellers haft masser af udbrud.

Stil endelig flere spørgsmål, hvis du får nogle og ellers pøj pøj med din "start" - for det er virkelig starten, der er værst :-)

Besvar