Bring herpes frem i lyset.

Det er jo ikke enden på dit sexliv. Fjern tabuet og skriv dine tanker.
Besvar
Ulf

Bring herpes frem i lyset.

Indlæg af Ulf »

Hej folkens.

Jeg er journaliststuderende ved Danmarks Medie & Journalisthøjskole i Århus. Jeg i gang med at skrive en historie om genital herpes. I den forbindelse søger jeg en, der er smittet med genital herpes, og som vil stå frem og fortælle om, hvordan det kan påvirke ens sexliv og psyke. Nedenfor kan du læse lidt om, hvorfor jeg har kastet mig over emnet.

Når der snakkes om seksuelt overførte sygdomme, fokuseres der, efter min opfattelse, næsten altid kun på klamydia. Og selvom omtalen af denne sygdommen er fuldt berettiget, da den kan have nogle alvorlige konsekvenser, synes jeg alligevel, det er mærkeligt, at seksuelt overført herpes får så lidt omtale. Det er jo, som I ved, en kronisk lidelse, og det vurderes, at mindst hver femte dansker er smittet. Bare det mener jeg berettiger til fokus og omtale.
Jeg fornemmer, at der er mange - især unge - der ikke har kendskab til hverken udbredelsen af genital herpes, eller hvilke smittefarer/smitteveje der findes. Men også hvilke konsekvenser der kan være ved at blive smittet - samt at herpes er kronisk, virker til at komme bag på overraskende mange.

Hvis du er interesseret i at hjælpe mig med min historie - eller også hvis du bare gerne vil høre mere om, hvad det hele går ud på - er du meget velkommen til at kontakte mig på nedenstående telefonnummer eller mail.

Jeg glæder mig til at høre fra dig

Med venlig hilsen
Ulf Lundsager Pedersen
Danmarks Medie- & Journalisthøjskole
Tlf: 21430135
Mail: ulpedersen@mail.djh.dk

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Bring herpes frem i lyset.

Indlæg af Arenze86 »

Lyder spændende.
Jeg tænker dog en ting: Kan man være anonym? Og stå knap så meget "frem i lyset"?

Ulf

Re: Bring herpes frem i lyset.

Indlæg af Ulf »

Jeg forstår selvfølgelig godt betænkelighederne ved at stå "helt" frem. Men jeg synes, det er en nødvendighed, hvis historien skal være med til at fjerne noget af det tabu, der er omkring herpes.

Med venlig hilsen

Med venlig hilsen
Ulf Lundsager Pedersen
Danmarks Medie- & Journalisthøjskole
Tlf: 21430135
Mail: ulpedersen@mail.djh.dk

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Bring herpes frem i lyset.

Indlæg af tjow »

Hej Ulf

Held og lykke med en rigtig god idé. Ingen ved noget, og det er virkelig idiotisk, da herpes vitterligt ikke er morsomt.
Dog tror jeg ikke, du får mange til at stå frem. Det er jo tabu first class, og jeg selv har heller ikke lyst til smilende at stå frem og fortælle, hvor øm, stikkende, væskende og feberplaget jeg er samt, hvordan jeg på slutty vis fik erobret mig virussen.
Jeg vil dog stadig støtte dit initiativ - det er smaddergodt. Og jeg deltog gerne, hvis jeg kunne være anonym.

herpie

Re: Bring herpes frem i lyset.

Indlæg af herpie »

Hej Ulf!

Jeg vil også lige benytte lejligheden til at rose dit initiativ, det er dejligt at du vil hjælpe med at bringe fokus på emnet, da det jo som du selv nævner på længere sigt er noget værre at samle op end f.eks. klamydia, som har været langt mere eksponeret i medierne - og nok netop derfor heller ikke er så tabubelagt som herpes. Ligeledes har jeg oplevet, at læger har haft begrænset viden om netop denne lidelse, og er selv efter diagnosen blev stillet blevet fejlmedicineret og fejlinformeret om sygdommen, og har haft svært ved at finde brugbare informationer til behandling andre steder end på netop denne hjemmeside.

Jeg håber det lykkes for dig at finde en eller flere unge mennesker der vil stå frem omkring sygdommen. Jeg vil ligesom "tjow" gerne hjælpe dig med din historie, hvis jeg kan få lov at være anonym, men har heller ikke lyst til, at få offentliggjort at jeg render rundt med en permanent kønssygdom.

Hvis det lykkes for dig, håber jeg du vil poste din historie eller et link til den her på siden, da jeg er sikker på den vil være behjælpelig for mange af dem, der følger med her.

Held og lykke!

Gæst

Re: Bring herpes frem i lyset.

Indlæg af Gæst »

Ja som flere andre, så vil jeg også godt stå frem.... anonymt. Denne sygdom er så tabubelagt, at der for mit vedkommende kun er ganske ganske få der ved noget om det. Omvendt er det vigtigt at få focus på sygdomme, som jo ikke som eksempelvis klamydia kan behandles med en penicillinkur.
Jeg har stadig ikke fattet, at man ikke har informeret mere om herpes, og at der ikke bliver forsket mere i det. Tænk på den der finder kuren, vedkommende bliver da millionær!!!!
Nå, alt i alt tror jeg at du Ulf, bliver nødt til at finde et andet koncept, det tegner til, at de fleste herpesramte ønsker fuld anonymitet.

Ulf

Re: Bring herpes frem i lyset.

Indlæg af Ulf »

Tak for alle svarene.

Jeg kan godt se, at en sådan historie nok kun bliver til noget, hvis jeg kan garantere anonymitet. Og efter at have tænkt lidt over det, så tror jeg også godt, det vil kunne fungere fint.
Desværre bliver historien ikke til noget i denne omgang (pga. deadline) - men om ikke andet så har jeg da erfaret til en anden gang, at der ligger et problem og gemmer sig. Et problem der helt sikkert er en idé i at få belyst.

Endnu engang tak for jeres interesse for mit projekt. Beklager, jeg ikke nåede at skrive historien.

I må alle ha' et dejligt forår.

Med venlig hilsen
Ulf Lundsager Pedersen
Danmarks Medie- & Journalisthøjskole
Tlf: 21430135
Mail: ulpedersen@mail.djh.dk

Ulf

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Bring herpes frem i lyset.

Indlæg af tjow »

Beklager at jeg ikke har lyst til at stå frem! Held og lykke med det hele og din idé er rigtig god til en anden gang, som du har erfaret.

Besvar