Oral sex m.m.

Det er jo ikke enden på dit sexliv. Fjern tabuet og skriv dine tanker.
nysmittet

Oral sex m.m.

Indlæg af nysmittet »

Hej

Håber lidt at I kan hjælpe. Jeg blev smittet med HSV 2 for lidt over en måned siden, af en fyr der ikke vidste at han var smittet med det. Og jeg man da nok sige, at jeg var total udvidende om at det ville vende op og ned på mit liv. Mit spørgsmål er nu, om jeg kan give ham et blowjob uden at være bange for at blive smittet i munden, han ved jo åbenbart ikke hvornår han har et udbrud, da han jo ikke mærker noget til det. Jeg ved godt at man jo bare kan bruge kondom under blowjobbet, men det er jo ikke helt det samme.
Jeg er desuden bange for at smitte hele tiden. Da jeg fik det konstateret fik jeg nogle piller som jeg skulle tage i fem dage, hvilket hjalp. Men der gik ikke engang en uge før det kom igen, men denne gang opdagede jeg det kun fordi det kløede og derfor kunne se at der vare blærer på vej. Jeg har nu fået Aciclodan 400 mg som jeg skal tage to gange om dagen i en måneds tids. Jeg kan ikke umiddelbart se, at der længere er udbrud, men er sindsygt bange for at jeg smitter alligevel, og er derfor bange for at have sex igen. Kan jeg f.eks. smittes hans fingre, hvis han rører mig i skridtet, og at jeg ved ikke ved, at jeg har et udbrud?
Jeg må sige at det har vendt total op og ned på mit liv. Jeg tør ikke spise chokolade og bange for hvilket mad der ellers kan fremprovokere et udbrud. Så er derfor næsten bange for at spise noget som helst, så holder mig til salat, fedtfattig kød, yoghurt, knækbrød og æbler. Har da også tabt mig nogle kilo, så lidt godt er da kommet ud af det.
Er desuden begyndt at spise LongoVital, for at styrke mit immunforsvar, da jeg har læst at det hjælper for nogle. Jeg er normalt sjældent syg, så er da vildt træt at denne her sygdom.
Jeg er også bange for at smitte mig selv andre steder på kroppen, især i øjene, da jeg bruger kontaktlinser. Men vasker selvfølelig altid hænder inden jeg tager dem ud og sætter dem i. Men er nok blevet lidt mere grundig med at vaske hænderne, gør det rigtigt mange gange i løbet at dagen, hvilket gør at jeg har fået meget tørre hænder. Og er begyndt at skifte håndklæderne ud hver dag.
Kan jeg desuden fremprovokere et udbrud ved at barbere mig i skridtet? Jeg har gjort det meget tit før, men har ikke turdet efter jeg fik det konstateret!
Det blev til en lang smøre, men håber da at der er nogle der vil bruge tid på at svare.

Den nysmittede

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Oral sex m.m.

Indlæg af tjow »

Hej!

Jeg vil gerne svare, fordi det er skidehårdt, når man lige har fået det konstateret af lægen og af sig selv og alt det :-)

Generelt: Jeg forstår godt din frustration og alle dine spørgsmål, men lad os ikke blive hysteriske og overfikserede (selvom det er nemt, og hvor har jeg bare selv været det). Jeg genkender alle dine hysteriske uvaner fra mig selv :-) Det er meget naturligt i starten, fordi man ikke rigtig vil acceptere det. Herpesvirus smitter nemt ja, men det er til gengæld også et ret skrøbeligt virus - det dør rimelig nemt/hurtigt, når væsken det er i, udtørrer - derfor er det galimatias at skifte håndklæde ud så tit. Håndvaskning kan du ligeledes gøre mere moderat... du ender med at ætse dine hænders "naturlige forsvar" væk i sæbe ;-) Og du ender med at blive allergiker af overforbrug af sæber! Ja haha, hvad man ikke kan gøre ved sig selv!
Vi har stortset alle herpes...

Du behøver ikke at være så bange for at "blowe", hvis du lige screener hans penis for blærer - da det jo er i væsken fra blærerne, at herpesvirussen befinder sig. Undgår du at blowe, når der er blærer, burde du ikke komme i kontakt med virussen... dog bør du nok undersøge, om det er smart at sluge (det bør jeg også selv undersøge, men umiddelbart tror jeg, man kan, hvis der ikke er udbrud).

Du skal heller ikke være angst for at smitte din partners fingre! Når du ikke har udbrud, er risikoen virkelig lille. Men det er jo dejligt, at I er bevidste om jeres fælles og meget almindelige kønssygdom, så med fare for at lyde hysterisk i hans ører (især fordi han ikke lyder til at være hårdt ramt), kan du opfordre ham til at vaske hænder efterfølgende... jeg tror dog ikke, det er noget, mænd tager særligt tungt... og igen: HAR DU IKKE UDBRUD, er risikoen for at smitte hans fingre minimal.

Hehe, jeg kender alt for godt til din besættelse af sundhed i forbindelse med forebyggelse af udbrud, men tro mig - med tiden bliver det hele meget lettere at håndtere, og man bliver mere ligeglad/afslappet i forhold til "den mest hensigtsmæssige ernæring.
Jeg har haft sygdommen siden, jeg var 14-15 år! Jeg var MEGET hårdt ramt. Grunden depressionslignende tilstand var jeg i konstant udbrud det meste af det første år, og jeg fik smittet mig selv mange steder. Det lyder skrækkeligt, ikke? So it was... MEN jeg opsøgte en hudlæge, kom i en forebyggende behandling, og med tiden slap jeg af med de konstante udbrud, og værd at bemærke: alle de ANDRE STEDER, som jeg fik smittet, har ikke været i udbrud siden de første år med herpes, selvom jeg har haft det på kønsdelene siden. Så nu hvor du er bange for at sprede det til andre steder på kroppen, kan det forhåbentlig også hjælpe dig at høre, at selvom jeg smittede mig andre steder, har jeg ikke fået det de steder sidenhen :-)

Personligt gider jeg simpelthen ikke at tænke over ernæring. Jeg HAR gjort det, men samtidig er der altså også en god pointe i at have en afslappet, ikke-stresset indstilling til livet og mad, ellers ender du med at bryde dit immunforsvar ned alene pga. din bekymring omkring sundhed. Jeg har generelt ikke gidet at lægge noget i, hvis jeg f.eks. har fået et udbrud nogle dage efter, jeg har spist peanuts - det er min tid på denne jord altså ikke til! Jeg er ikke mit eget lille eksperiment, tværtimod er det langt klogere at sørge for at hygge sig i sin hverdag - dét og en sund livsstil kommer immunforsvaret jo i topform af.
Men den indstilling kommer i takt med, at man får et mere afslappet forhold til sygdommen og lærer den at kende i sin krop (selvom man aldrig bliver helt klog på den og venner med den) - og din optagethed er helt naturlig, dog en belastning for dig selv.

Intimbarbering mv. har også været et stort spørgsmål for mig. Jeg har aldrig været helt glat, så herom kan jeg ikke udtale mig, men så meget jeg nu barberer mig - nej, der har ikke været nogen nævneværdig provokation, kun hvis jeg i forvejen havde et udbrud... forstået på den måde, at jeg ikke tror, at det i sig selv er nok til at fremprovokere et udbrud.

Håååber du kan glemme alle de belastende og småhysteriske tanker, men på den anden side får vi dem vist alle sammen! Jeg har i hvert fald haft maaange af dem...
Skriv gerne igen... jeg har intet imod at debattere emnet, det er jo interessant hele livet ;-)

nysmittet

Re: Oral sex m.m.

Indlæg af nysmittet »

Hej

Tusind tak for dit svar. Selvfølelig ked af at du også er ramt, men er da glad for at du deler dine erfaringer med mig. Det har virkelig hjulpet mig. Jeg tænkte nok at jeg var en smule overfikseret, men har virkelig haft svært ved at acceptere det. Jeg har altid været meget tilbageholdende og forsigtig mht. sex, så jeg tog det meget tungt da jeg fik det konstateret. Det er nok også mest fordi jeg er bange for, at jeg kommer til at få rigtigt mange udbrud! Har ikke rigtigt kunne snakke med nogen om det, da jeg virkelig syntes at det er pinligt at have det. Syntes virkelig ikke, at der bliver oplyst nok om denne her sygdom, når der er så mange der har det, især uden at de ved det!!!

Og ja, han mærker som sagt ikke rigtigt noget til det, idet han jo ikke vidste at han havde det, ellers tror jeg også at han havde sagt det til mig. Jeg må jo prøve, at se om jeg ikke kan overvinde angsten for at have sex igen, har jo lyst, og vi kan jo bruge kondom som en ekstra sikkerhed!

Det er nok også allermest de meget omtalte 5% der skræmmer mig og at jeg måske lige pludselig har et udbrud uden at opdage det. Håber at jeg på et tidspunkt kommer til at acceptere det så meget, at jeg ikke vil tænke så meget over det.

Mht. ernæring, tror jeg, at jeg stadig vil prøve at leve forholdsvis sundt. Men jeg syntes umiddelbart også at der skal være plads til et stykke chokolade og en tur på McDonald en gang imellem, så jeg må jo prøve at finde en balancegang.

Jeg tror umiddelbart ikke, at jeg har smittet mig selv andre steder på kroppen, men var virkelig nervøs i starten for at jeg havde smittet mig selv i øjet, så tog til lægen, som bare sagde at hun ikke troede at jeg havde smittet mig der. Følte mig så dum bagefter, men er stadig meget opmærksom på om der er noget med mine øjne. Men er glad for at høre om dine erfaringer med at have smittet sig selv andre steder.

Så tusind tak for dine svar, dejligt at have nogle at dele sine tanker med!!!

Den nysmittede

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Oral sex m.m.

Indlæg af tjow »

Hej nysmittede :-)

Jeg kan ikke huske vores debat helt 100 på stående fod, men jeg vil lige sætte mig ind i den igen.

For hvordan går det dig så?

Jeg er SÅ enig med dig i, at der ikke bliver oplyst nok om herpes. Mine nærmeste veninder ved det, men de kan ikke tale med om det (endnu), heldigvis for dem!
Men derfor er det også en rigtig god idé at få det afmystificeret og få nogle oplysningskampagner ud, som mange efterlyser.

Du skal ikke frygte sex! Jeg har snakket med mange læger om det (ih altså), og alle har de sagt, at jeg "bare skal bruge kondom, NÅR JEG HAR UDBRUD". Så de tager det sørme ikke ligeså tungt, og det er jo altså læger, vi snakker om.
Jeg har haft en del ubeskyttet sex uden at smitte. Og jeg er ellers relativt ofte ramt af udbrud.

Du skal nok komme til at acceptere det :-) Som to læger har sagt til mig: "Du skal ikke opfatte dig selv som en HIV-patient" + "Vi er jo rigtig mange, der har det".

Du lyder allerede til at have en sund indstilling mht. ernæring - way to go :-) Kan du fortsætte med den indstilling og lægge bekymringerne på hylden, skal du nok få et godt immunforsvar og et lettere liv "med herpes".

Nysmittet

Re: Oral sex m.m.

Indlæg af Nysmittet »

Hej

Jo,tak det går da.Jeg er endelig færdig med pillekuren,så er spændt på, at se om det kommer igen inden for kort tid. Men frygten for, at jeg kommer til, at få mange udbrud er der stadig.

Jeg syntes, at lægerne nogle gange har en tendens til at tage meget let på det, tror ikke altid at de ved hvad det vil sige at være smittet. Men jeg ved selvfølelig godt, at det ikke er noget vi dør af, som egentligt også var det første min partner sagde til mig, efter at jeg fortalte ham, at han havde smittet mig. Men jeg ville da blive enormt ked af det, hvis jeg på et tidspunkt kommer til, at smitte en der ikke har det. Jeg vil selvfølelig altid oplyse en mulig partner om, at jeg har herpes inden vi er sammen, så han selv kan tage stilling til om han vil løbe risikoen. Men jeg har virkelig ikke lyst til, at føre smitten videre, og jeg har læst et eller andet sted, at kvinder ikke har lige så let ved, at opdage et udbrud, som mænd har.

Jeg har heldigvis overvundet min frygt for, at have sex igen, selvom jeg stadig er bange for at smitte. Hvordan håndtere du for resten oral sex med dig som modtager?? Jeg tror simpelthen ikke, at jeg nogensinde ville kunne nyde det igen, vil være alt for bange for at komme til at smitte en partner i munden.

Jeg er ikke længere sammen med ham der smittede mig, dog pga. andre ting. Men nu kommer så frygten for, at jeg aldrig finder en der har lyst til, at være samme med mig. Jeg har altid været meget genert og haft svært ved at møde nye fyre, og kan virkelig ikke se hvordan nogen skulle være villig til, at løbe risikoen, for at kunne være sammen med mig. Man kan selvfølelig bare bruge kondom. Men hvad så når man på et tidspunkt gerne vil have børn?? Tror nogle gange det hele ville være meget nemmere, hvis man fandt sammen med en der også selv har herpes, men man kan jo ikke selv vælge hvem man forelsker sig i.
Har haft mange tanker, især dem der ikke er så gode. Hvorfor lige mig, og hvis jeg nu bare aldrig havde mødt ham der smittede mig (selvom jeg stadig syntes, at han er dejlig), så ville det hele bare være meget nemmere! Tankerne er der ikke så tit, men de kommer i ny og næ, og jeg forsøger da også at skubbe dem væk. Men livet var bare så meget nemmere inden jeg blev smittet.

Det blev vist en lidt længere smøre, men det er bare så rart at dele sine tanker med nogen.

Den nysmittede

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Oral sex m.m.

Indlæg af Arenze86 »

Kommer lige med en sidebemærkning :o)

Min erfaring er at de fleste mænd ikke tager det så tungt, hvis man har herpes.

Jeg har selv fundet mig verdens dejligste fyr (synes jeg selv), som har vidst fra dag 1 jeg mødte ham, at jeg var smittet. Han accepterede det fra starten. Så det er muligt at finde sig en sød fyr :o)

Men jo, hele ens verden bryder sammen i starten, og man kan ikke se at det nogensinde skal blive godt igen... Men tro mig; det gør det :o)

Nysmittet

Re: Oral sex m.m.

Indlæg af Nysmittet »

Hej Arenza86

Hvor er det dejligt at høre, at du har fundet en der har accepteret at du har herpes. Det giver jo en et lille håb, for at man selv kan finde en, der vil acceptere det. Jeg har bare lidt svært ved at se at det nogensinde skal ske for mig.

Jeg har lige fået udbrud igen, ca. 10 dage efter jeg stoppede med en pillekur der har varet en måned. Har svært ved at mærke hvornår der er udbrud på vej. Mærkede slet ikke noget inden det begyndte at klø. Så nu har lægen givet mig piller til en måned mere. Ved slet ikke hvad jeg skal gøre. Har haft tre udbrud på to måneder, siden jeg blev smittet. Lever ellers forholdvist sundt, spiser hverken chokolade eller nødder, tør simpelthen ikke for er alt for bange for at få udbrud af det. Og jeg elsker ellers chokolade. Tager 3 LongoVital vitaminpiller hver dag, cykler 11 kilometer tre gange om ugen og løber 5 kilometer 1-3 gange om ugen, så jeg får da også motion og bliver stort set aldrig stresset. Min humør svinger dog meget, eftersom jeg stadig har svært ved at acceptere det. Nogle dage tænker jeg, at det nok skal gå og ser lyst på det, andre dage er jeg vildt ked af det og kan slet ikke se hvordan det skal blive bedre.

Lige nu er jeg ved at bryde helt sammen, og kan slet ikke se hvordan det skal blive bedre. Det er ikke store udbrud jeg har, har vel kun 1-2 blærer, og de gør ikke specielt ondt, men klør lidt. Kan slet ikke se hvordan jeg skal finde en der gider være sammen med mig, når jeg konstant har udbrud. Overvejer om jeg bare skal tage piller hele tiden for at forhindre at få udbrud, for er virkelig træt af det, ved godt det er dyrt, men hellere det end at få udbrud.

Den nysmittede

Gæst

Re: Oral sex m.m.

Indlæg af Gæst »

Hej. Hvad kan jeg sige??? Har prøvet det samme, kender det bare alt for godt..... men... som mange andre skriver, så blive det altså bedre med tiden. Jeg har virkelig været nede over min diagnose mange, mange, mange gange. Tanken om det ALDRIG!!!!! forsvinder, at jeg skal leve med det resten af mit liv. At jeg altid vil være bange for at smitte en partner, men trods alle disse tanker, trods jeg i starten havde udbrud på udbrud og får bivirkninger af medicinen der gør, at jeg kan vælge pest eller kolera, ja, så går Verden på en eller anden måde videre, man vender sig med tiden til udbrudene (som du på et tidspunkt vil kunne mærke allerede når de er på vej og de signaler der viser, at nu sker det altså), til at man ikke er befængt og ulækker og til at sådan var min skæbne altså og jeg er pinedød nødt til at acceptere og leve med det. Men jeg ved, det er svært. Jeg har grædt og grædt, forbandt hvem der så gav mig det, for det har jeg aldrig fundet ud af. Jeg har ikke været sammen med alle mulige, har passet på mig selv, men alligevel så skulle jeg altså have det lort. Jeg har spurgt de fyre jeg har været sammen med, om de skulle have lige nøjagtig herpes, fordi jeg var så skide bange for at få det, og ingen (eller jeg er naiv) har haft det eller haft symptomer på det. Så hvor jeg har fået det fra er mig bare en stor gåde????
Alt i alt vil jeg bare sige til dig, at med tiden vil du få det nemmere omkring din herpes. Det vil blive nemmere at tackle og dine anfald vil fomentlig blive af længere intervaller og knapt så slemme.
For mit vedkommende er en provokerende faktor nødder og for lidt søvn/stress.
Jeg har købt Barlows antiviral olie her på nettet og føler måske nok, at det kan korte anfaldene lidt ned. Desuden, efter jeg stoppede behandling og fik mig nogle temmelig trælse udbrud, er det som om der er længer imellem mine udbrud.
Yderligere har jeg så erfaret, at fyrene ikke nødvendigvis løber skrigene væk, når man fortæller om sin diagnose. Så tro mig, det hele kommer med tiden til at se lysere ud!

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Oral sex m.m.

Indlæg af Arenze86 »

Jeg havde udbrud 10 uger i træk i starten. Derefter ca. hver 2. uge. Har stadig udbrud ofte, men kan stort set spise og drikke hvad jeg vil; spiller ingen rolle mere (har det dog gjort). Mine udbrud er også meget små, men de smitter jo desværre stadig.

Det hele handler om at lære sin krop at kende, vide hvad man kan og ikke kan, spise og ikke spise... Det kommer med tiden :o)
Jeg har haft herpes i over 2 år nu, og trives bestemt udemærket. Der er selvfølgelig tidspunkter der kan være virkelig træls, hvis man har udbrud, men det må man bare leve med.
Skal jeg ud og rejse, tager jeg ofte piller forebyggende (2x200 mg om dagen), for at undgå udbrud på rejsen.

tjow
Helgen
Helgen
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. feb 2010, 01:42

Re: Oral sex m.m.

Indlæg af tjow »

Hej nysmittede :-)

Det er ikke til at vide, om du bliver hårdt ramt eller ej. Jeg er efter egne 6 års erfaring af den overbevisning, at der ikke er ret meget at gøre ud over at leve livet og være ligeglad med herpes (sideløbende med den behandling, når nødvendig).

Jeg synes ikke, du skal være så bange for at smitte. Så længe dine fremtidige partnere er vidende om, at du er smittet, så VED jeg, at du har håndteret det mere hensynsfuldt end rigtig, rigtig mange smittede. Fordi rigtig mange holder det for sig selv! Jeg kender folk, der har været i forhold i 7-8 år uden at den anden er blevet smittet. Du kan også trøste dig selv med, at mændene som regel tager lettere på det og i øvrigt ikke dykker immunforsvarsmæssigt den obligatoriske gang om måneden.

Oralsex siger jeg nej tak til, hvis jeg har udbrud - det er jo klart nok :-) Ellers er det velkomment. Så små som dine udbrud lyder til at være, så skal du ikke være bange for det.... jeg synes i det hele taget, at det tyder rigtig godt, at du ikke har værre udbrud. Jeg var én stor herpesinfektion i hele området ved første udbrud.

Kære nysmittede - mht. partnere, så er det altså ikke DEN SLAGS TING, der får den store eftertanke, når en mand bliver vild med én. Husk for alt i verden på, hvor udbredt sygdommen er. Den dag du vælger at fortælle ham det (behøver ikke være første dag, da men i så fald indikerer, at man har svært ved selv at acceptere det), kan det være, han bliver lettet, fordi han også er en blandt rigtig mange... måske tænker han: "Var det mon det der, jeg bøvlede sådan med i 2.g?".
SELVFØLGELIG er der masser af mænd derude, som vil godtage dig trods herpes. Folk uden hsv-1 er jo VILDT sjældne, ligeledes er folk, der ikke er hsv-2 smittede jo faktisk blandt de heldige.

Ja :) Dine tanker er så almindelige og naturlige og berettigede og what not :) Men det er de mest fordi, vi lever en luksustilværelse os danskere i det 21. århundrede (det er godt med en lille perspektivering). Mange mennesker døjer med langt værre ting, end vi, SOM DU VED! Men i starten er det hulens svært at acceptere - særligt når man også går fra sin partner... men op med humøret - du lyder til at slippe SÅ fint fra det.

Lige akkurat mht. "leveregler" for herpesramte, så er jeg med årene blevet ret uinteresseret, fordi der aldrig rigtig har vist sig at være nogen sammenhæng mellem min sundhedsgrad og mine udbruds varighed og styrke. Denne vinter f.eks. har jeg næsten aldrig levet sundere, men jeg har været stresset, hvilket har givet hormonforstyrrelser og samtidigt svækket immunforsvaret (er i al fald min egen teori), så jeg har trods 3 måneders pillekur (mangler lige en måned) haft nye udbrud parate hele tiden og samtidig været så dygtig at smitte mig selv nye steder. Jeg ved dog af erfaring, at det ikke behøver komme i udbrud alle de nye steder hver gang, og det er så det positive ved det.
Pointen er: JEG tror ikke på, at kosten i detaljeret grad har den store betydning. Sandheden bag vores sygelige optagethed af vores ernæring er, at vi er desperate efter en mirakelkur - så desperate at vi vælger at ignorere madpyramiden, som ellers står som en reminder om, hvordan man bedst muligt lever sundt helt generelt (og dermed styrker kroppens immunforsvar)... det er jo også helt logisk, at mange handelsmennesker ser herpesramte som en spændende målgruppe, fordi vi er så desperate efter at blive udbrudsfri :-) Vi hopper på alt og alle, der lover os et stærkt immunforsvar... så LAD VÆRE med at holde dig fra eksempelvis chokolade (af dén grund, hehe)... i min laaange udbrudsfri periode (min glansperiode hehe), levede jeg lige akkurat, som jeg havde lyst til og spiste alt, hvad jeg følte for, og lige mange udbrud fik jeg. Ergo er det altså ikke af stor betydning... for MIG. Jeg tør da ikke sige, at der ikke kan være nogle, der oplever flere udbrud, hvis de spiser nødder. Jeg har bare været så hårdt ramt, at jeg har givet op efter at have fulgt rådene, og så er kommet tilbage til at leve "normalt" og ikke skænke det en tanke, og efterfølgende pludselig endt i en lang udbrudsfri periode.
Men DU må ENDELIG ikke tro, du er igennem et underligt forløb, bare fordi du ikke er udbrudsfri endnu. Til sammenligning tog det min sunde krop et år at blive fri i sin tid.

Besvar