Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Det er jo ikke enden på dit sexliv. Fjern tabuet og skriv dine tanker.
Besvar
Min nye kæreste?

Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af Min nye kæreste? »

Jeg dater en pige for tiden som er smittet. Jeg er i tvivl om vi har en fremtid eller ej og må erkende at det her herpes fylder rigtigt meget.
Jeg leder og leder og leder efter en procent for smittefaren, så jeg i det mindste har det at forholde mig til. Men kan ikke finde det nogen steder. Og jo, jeg har læst mig frem til, at risikoen Øges/mindskes med udbrud osv. Men hvad er så med risikoen når der ikke er udbrud? Hvad er smittefaren? og vil hun altid kunne mærke om hun er i udbrud. Og hvis vi bliver kærester og det ikke holder og hun har smittet mig hvad så? og hvad med pillen man kan spise, virker den for nogen? og spørgsmål, spørgsmål, spørgsmål....

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af Arenze86 »

5% når der ikke er udbrud. Det er i de 5% hvor der stadig kan udskilles virus uden et direkte udbrud.

Hvilken pille snakker du om? Dem man kan tage forebyggende eller dem man tager når der er udbrud?! (vist de samme, bare forskellige mængde)

Ja, hvis hun smitter dig, så har hun smittet dig, og så er der jo ikke så meget at gøre.

Det er selvfølgelig rarest hvis man ikke har det, men det er altså ikke nogen livsfarlig virus, og efterhånden som man lærer sin krop at kende, kan man holde den temmelig godt nede. Det kan jo være du allerede har antistoffer imod det, uden du ved det.

Maria

Re: Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af Maria »

Jeg har læst, men jeg kan desværre ikke huske hvor, at smittefaren under udbrud er omkring 75%. Dette mener jeg er ved de større udbrud, ikke bare en enkelt blære. Sandsynligvis ved hun, hvornår hun har et udbrud, personligt er jeg i hvert fald ikke i tvivl, når mit er i udbrud, hvis jeg bare er lidt opmærksom. Måske skulle i tale sammen om det, så du kan føle dig mere sikker. Derudover har jeg læst, at det er en vis procentdel af smittede, ca. 6%, der udskiller virus uden, at det er i udbrud, og at det kun sker en del af tiden. Til gengæld har jeg spurgt min læge om dette, og han sagde, at det kun smittede under udbrud, da det er væsken i blærene, som smitter - grunden til, man nogen gange smitter ellers, er fordi der har været en blære, som man ikke har set.
Jeg vil poste et link, hvis jeg finder statistikken igen, men jeg tror ikke, jeg render over den.

Generelt vil jeg nok sige, at du ikke kan være 100% sikker på, du ikke bliver smittet. Det er en risiko, du må vedkende dig. Til gengæld vil jeg også sige, at skulle det ske, er det ikke verdens undergang - personligt ville jeg ikke undgå et forhold, der kunne blive godt, fordi jeg måske kunne få dette.

Jeg ved heller ikke hvilken pille, du mener... hvis du taler om en pille, der skal kunne "kurere" dig, så findes den ikke, men ellers, ja, de forebyggende og dem til udbrud virker for mange til at holde det nede.

Jeg håber du finder ud af det (eller HAR fundet ud af det, da dette er lidt en gammel post, men jeg tænkte, nogle andre måske også kunne være interesserede hvis du ikke er her længere).

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af Arenze86 »

Maria:

Lyder interessant. Og ja, kom endelig med et link, hvis du finder det :o)

rettelse

Re: Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af rettelse »

Misforståelse:
Det er ikke sådan at 6 % af de smittede skiller ud virus i symptomfri perioder.
Det er sådan at alle smittede kan skille virus ud i 6 % af de symptomfri perioder.

Og i øvrigt så har jeg hørt at det er 5 %.. :-)

Arenze86
Guddommelig
Guddommelig
Indlæg: 135
Tilmeldt: 25. aug 2008, 21:17

Re: Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af Arenze86 »

rettelse:

Ja, det er også sådan at jeg har forstået det :o)

Maria

Re: Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af Maria »

Det er ikke misforstået fra der, jeg har fået tallene - det var et studie, der havde vist det. Som sagt ved jeg ikke, om det er rigtigt, det er kun, hvad jeg har læst. Det virkede til at være et godt studie, men jeg bogmærkede desværre ikke siden, så jeg har ikke linket.

Gæst

Re: Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af Gæst »

Men hvad betyder det så - at hvis man har haft sex 100 gange har chancen for at smitte sin partner været der 5 gange?
- hvilket jeg så vil tolke som, at man så før eller siden vil smitte sin partner?

Paloma

Re: Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af Paloma »

Noget i den stil, du kan ikke vide dig sikker.

Du kan også sige, at hvis der går 100 dage uden udbrud, er der 5 dage hvor hun potentielt kan smitte. Hun ved bare ikke hvornår de ligger.

Jeg har personligt været i et forhold i et halvt år nu hvor min partner nægter at bruge kondom trods smittefaren, han blev tjekket for en uge siden og er stadig Clean!

Og det er selvom jeg har haft 2 udbrud i den periode. Så det handler bare om at den smittede skal være opmærksom og åben, sige stop for sexlivet lige så snart de første symptomer viser sig og ikke starte igen før smittede er sikker på at udbrudet er ovre, dette om det tager 2 dage eller 2 uger.

Mie 25

Re: Hvorfor er der ingen som kan give mig en procent?

Indlæg af Mie 25 »

Jeg har smittet min fyr for godt et år siden, selvom der ikke var symptomer på udbrud da det skete.. Jeg har haft herpes siden jeg var 15, blev smittet af min ekskæreste og har haft meget svært ved sygdommen i de næsten 10 år jeg har haft den..

Jeg har derfor spist 200mg aciclovir hver dag siden oktober '06 for at forebygge udbrud og havde ikke haft udbrud siden oktober '06 indtil min kæreste fortalte mig at han havde læst at det var meget dårligt for leveren og hans synes jeg skulle stoppe med pillerne.. Dette gjorde jeg så i februar '12 hvilket har resulteret i tre udbrud på 2 måneder..

Selvom jeg spiste forebyggende piller og ikke fik udbrud, kunne det alligevel godt smitte min kæreste så han fik udbrud dagen efter vi havde dyrket sex.. Vi fandt ud af at hvis han spiser en pille hver gang vi har dyrket sex så mindsker det risikoen for et udbrud hos ham.. Jeg er startet på pillerne igen og har ikke haft tegn på udbrud siden april.. Så må jeg sgu få noget medicin til leveren hvis det skulle blive nødvendigt en dag..

Har også hørt et sted at kondomer ikke er sikre nok i mod smitte...!!?

Besvar